انتشار این مقاله


تأثیر شگرف خواب دیدن بر حافظه

اگر قصد خودکشی دارید؛ پیشنهاد می‌کنیم قبل از آن کمی چرت بزنید.

با یادآوری خاطرات شورانگیز، بدن ترشح هورمون‌های محرک را آغاز می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد، یکی از اهداف خواب دیدن فعال کردن خاطرات احساسی است. این رویداد امکان پردازش خاطرات را به دور از ترس و تشویش برای بدن فراهم می‌آورد. شرکت کنندگان در بررسی پس از دیدن مجموعه‌ای از عکس‌ها، احساس ناراحتی کمتری نسبت به آن‌ها بعد از خواب داشتند. آن‌هایی که یک بار در صبح و سپس بار دیگر عصر هنگام-بدون خوابیدن در این فاصله- به مشاهده عکس‌ها پرداختند، بیش‌ترین واکنش احساسی را گزارش کردند. تصاویر سی تی اسکن نیز فعالیت کم‌تری را در آمیگدال آنانی که خوابیده بودند، نشان می‌دهد.


مقاله‎‌ی مرتبط: تحکیم حافظه در خواب


مرحله‌ی رویای خواب با توجه به ساختار نوروشیمیایی خاص آن، نوعی درمان را در طول شب فراهم می‌کند. درمانی شفابخش که بخش‌های آزاردهنده‌ی تجربیات حسی روز قبل را از میان خواهد برد.

الهام‌بخش این بررسی درمان کهنه سربازان بازگشته از جنگ و مبتلا به اختلال شوک پس از سانحه بوده است. اما این نوع درمان در آنان بی‌تأثیر بود. تنها با اوردن کلمه‌ای کوچک، هم‌چون انفجار ماشین، آنان تمام تجربیات اتفاق‌های پیرامون آن را بار دیگر به یاد خواهند آورد؛ زیرا هیجان در طول خواب به خوبی از میان نرفته است.

در طول خواب REM خاطرات بار دیگر بازیابی شده، ردیف می‌شوند و به یکدیگر مرتبط شده و ادغام می‌شوند؛ اما تحت شرایطی که مواد محرک نوروشیمیایی به خوبی سرکوب شده‌اند.

هم‌چنین این بررسی با توجه به عوارض جانبی داروهای فشار خون ترتیب داده شده است. این داروها باعث کاهش نوراپی‌نفرین در مغز می‌شوند. ما می‌دانیم که در طول خواب REM سطح هورمون نوراپی‌نفرین (هورمون مرتبط با تحریک) کاهش می‌یابد. با بازیابی خاطرات در این وضعیت ایمن نوروشیمیایی، که در آن نوراپی‌نفرین کاهش یافته است؛ ما در حالی روز بعد برمی‌خیزیم که آن خاطرات از منظر حسی تضعیف گشته‌اند. حس بهتری داریم، حس می‌کنیم تاب تحمل را خواهیم داشت.


مقاله‌ی مرتبط: نگرشی جدید بر نقش خواب در سازمان‌بندی مجدد مغز

Sleepio، نوعی خواب‌درمانی که افسردگی، اضطراب و پارانویا را کاهش می‌دهد


صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید