انتشار این مقاله


پایان نامه دکترای استیون هاوکینگ برای اولین بار در دسترس عموم قرار گرفت

نسخه‌ی اصلی پایان نامه دکترای استیون هاوکینگ به صورت آنلاین و رایگان برای اولین بار در دسترس عموم قرار گرفت.

نسخه‌ی اصلی پایان‌نامه دکترای استیون هاوکینگ به صورت آنلاین و رایگان برای اولین بار در دسترس عموم قرار گرفت.

این پایان‌نامه ۱۱۹ صفحه‌ای، هنگامی که هاوکینگِ ۲۴ ساله از کالج ترینیتی دانشگاه کمبریج فارغ التحصیل شده بود، نوشته شد.

عنوان پایان نامه “ویژگی‌های جهان در حال انبساط” است. در چکیده هاوکینگ می‌گوید که برخی نتایج و اثرات انبساط جهان هستی را آزمایش و مطالعه می‌کند. تقریبا در صفحه ۳ ایراداتی را بر نظریه اینشتین وارد می‌سازد.

یک مهر رسمی از دانشگاه کمبریج تاریخ این پایان‌نامه را یکم فوریه ۱۹۶۶، همان سالی که هاوکینگ دکترای خود را دریافت نمود، نشان می‌دهد.

این پایان نامه در این لینک موجود است.

در زمان نوشتن پایان‌نامه ، هاوکینگ در مراحل آغازی بیماری‌اش بود. بیماری وی مربوط به از بین رفتن نورون‌های حرکتی بود که می‌توانست در نهایت موجب فلج شدن تمام بدن وی شود. اگر چه در آن زمان توانایی نوشتن را داشت. وی پایان‌نامه‌اش را چندین بار امضا کرد و دست خطی از خودش نوشت که بیان می‌داشت این نوشته‌ها، اصالتا کار خود وی هستند.

چندین صفحه در این پایان نامه وجود دارد که هاوکینگ با دست خط خودش معادلات ریاضی پیچیده‌ای را نوشته است.

این پایان‌نامه به هاوکینگ کمک کرد تا کار خود را شروع کند و بستری برای شهرت وی به عنوان یکی از معروف‌ترین دانشمندان جهان فراهم ساخت.

مدت کوتاهی پس از این که تز دکترای وی مورد قبول واقع شد، هاوکینگ به عنوان یکی از اعضای کالج گانویل و کیز دانشگاه کمبریج مشغول به کار شد. وی تا کنون به عنوان استاد درهمان کالج مشغول به کار می‌باشد.

مانند تمام پایان‌نامه‌های دکترا، کار هاوکینگ از زمان پذیرفته شدن در دانشگاه کمبریج تاکنون، از لحاظ تکنیکی در دسترس بود و سایر پژوهشگران می‌توانستند از آن استفاده کرده و کارهای خود را به آن ارجاع دهند. این در حالی بود که افراد علاقه‌مند به مشاهده پایان‌نامه، یا باید به دانشگاه کمبریج می‌رفتند یا مقداری پول پرداخت می‌نمودند تا یک کپی از آن را دریافت کنند.

دانشگاه کمبریج این پایان‌نامه را با اجازه‌ی شخص هاوکینگ مبنی بر تغییر وضعیت پایان‌نامه به “در دسترس عموم؛ یا Open Access” در اختیار عموم قرار داد تا علاقمندان بیشتری بتوانند از آن استفاده کنند.

هاوکینگ طی یک بیانیه‌ای اعلام کرده است که امیدوار است این پایان‌نامه افراد بیشتری را برای دنبال کردن علم تشویق کند.

با در اختیار عموم قرار دادن پایان‌نامه دکترای خودم، امیدوارم تمام مردم دنیا در سرتاسر جهان را تحت تاثیر قرار دهم: تا به جای نگاه کردن به زیر پای خود به ستاره ها نگاه کنند. و درباره ی جایگاه ما در جهان هستی فکر کنند و سعی کنند کیهان را درک کنند.

هر کسی در هر جایی باید دسترسی رایگان و آزاد نه تنها به تحقیقات من بلکه به تحقیقات هر ذهن پرسشگری که در محدوده درک انسان می‌گنجد، داشته باشد.

هر نسل روی شانه‌های افرادی که قبل از او بوده‌اند، می‌ایستد. همان طور که من به عنوان یک دانشجوی جوان دکترا در دانشگاه کمبریج تحت تاثیر کارهای ایزاک نیوتون، جیمز کلارک، ماکسول و اینشتین بودم.

برایم خیلی جالب است که شنیده‌ام چند نفر تا کنون به دانلود پایان‌نامه من علاقه نشان داده‌اند و خوشحالم که آن ها در نهایت می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.

فاطمه عالی نژاد


نمایش دیدگاه ها (1)
دیدگاهتان را بنویسید