انتشار این مقاله


ریسک فاکتورهای سرطان: تابش

تابش طول موج مشخصی، به نام تابش یونیزه ، دارای انرژی کافی برای آسیب رساندن به DNA و ایجاد سرطان است.

تابش طول موج مشخصی، به نام تابش یونیزه ، دارای انرژی کافی برای آسیب رساندن به DNA و ایجاد سرطان است. اشعه یونیزه شامل رادون، اشعه ایکس، اشعه گاما و سایر اشعه‌های پر انرژی است. اشکال غیریونیزه‌کننده اشعه، کم انرژی، مانند نور مرئی و انرژی تلفن‌های همراه و میدان‌های الکترومغناطیسی، به DNA آسیب نمی‌رسانند و به نظر نمی‌رسد که باعث ایجاد سرطان شوند.

رادون

رادون یک گاز رادیواکتیو است که از سنگ‌ها و خاک خارج می‌شود. وقتی رادیوم رادیواکتیو تجزیه می‌شود رادون شکل می‌گیرد. هنگامی که عناصر رادیواکتیو اورانیوم و توریم از بین می‌روند، رادیوم به نوبه خود شکل می‌گیرد. در افرادی که در معرض سطوح بالای رادون قرار دارند، خطر ابتلا به سرطان ریه افزایش می‌یابد.

اگر در ناحیه‌ای از کشور زندگی می‌کنید که دارای سطح بالایی از رادون در سنگ‌ها و خاک است، شاید لازم است که خانه خود را از نظر میزان این گاز آزمایش کنید. آزمایشات رادون خانگی برای استفاده آسان هستند و هزینه زیادی ندارند. اکثر فروشگاه‌های سخت افزاری کیت تست را می‌فروشند. روش‌های زیادی برای کاهش میزان رادون به میزان ایمن در یک خانه وجود دارد.


مقاله مرتبط: مواد شیمیایی عامل سرطان: رادون


اشعه X و دیگر منابع تابش

تابش با انرژی بالا مانند اشعه ایکس، اشعه گاما، ذرات آلفا، ذرات بتا و نوترون‌ها می‌توانند به DNA آسیب برسانند و باعث ایجاد سرطان شوند. این اشکال تابش می‌توانند در حوادث نیروگاه‌های هسته‌ای و زمانی که سلاح‌های اتمی تولید، آزمایش و یا استفاده می‌شوند، آزاد شوند.

بعضی از روش‌های پزشکی مانند رادیوگرافی قفسه سینه، اسکن کامپیوتری (سی تی اسکن)، برش‌نگاری با گسیل پوزیترون (PET) و پرتودرمانی نیز می‌توانند باعث آسیب سلولی منجر به سرطان شوند. با این حال، خطر ابتلا به سرطان بوسیله این روش‌های پزشکی بسیار پایین است و مزیت استفاده از آن‌ها تقریبا همیشه بیشتر از خطرات است.


مقاله مرتبط: ریسک فاکتورهای سرطان: هورمون‌ها‌، سرکوب کننده‌های ایمنی


اگر فکر می‌کنید که ممکن است در معرض ابتلا به سرطان قرار داشته باشید، با پزشک خود صحبت کنید. افرادی که سی تی اسکن را در مراحل درمانی خود در نظر می‌گیرند باید با پزشک خود صحبت کنند که آیا این روش برای آن‌ها ضروری است یا خیر. بیماران مبتلا به سرطان ممکن است بخواهند با پزشکان خود صحبت کنند که چگونه رادیوتراپی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان دوم را افزایش دهد.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید