انتشار این مقاله


ابریشم عنکبوت می‌تواند کارکرد میکروفون‌ها را بهبود ببخشد

تکنولوژی جدیدی که از ابریشم عنکبوت استفاده می‌کند، می‌تواند عملکرد این میکروفون‌ها را دقیق‌تر کند.

هر ساله دو میلیارد میکروفون فروخته می شود. تکنولوژی جدیدی که از ابریشم عنکبوت استفاده می‌کند، می‌تواند عملکرد این میکروفون‌ها را دقیق‌تر کند.

ممکن است به نظر برسد که بعضی چیزها مثل “مرد عنکبوتی” غیرواقعی باشد. اما محققین دانشگاه بینگامتون نیویورک دریافته‌اند که ابریشم عنکبوت می‌تواند کیفیت میکروفون‌ها را برای سمعک‌ها و دستگاه‌های دیگر بهبود ببخشد.

ویژگی ابریشم عنکبوت

ابریشم فوق‌العاده حساس عنکبوت توانایی آن را دارد که هم سرعت و هم فشار هوا را دریافت کند. از آن جایی که بسیار نازک است، می‌تواند هنگام برخورد با امواج صدا – حتی امواج فروصوت با فرکانس کم و فقط ۳ هرتز – ارتعاش کند؛ برای مثال، صدایی شبیه به صدای حرکت ورقه‌های تکتونیکی در حین زلزله. ابریشمی که عنکبوت از آن استفاده می‌کند واقعا برای شنیدن مناسب است؛ مثلا زمانی که در حال تنیدن تار است می‌تواند از اتفاقات محیط اطرف آگاه شود.

فرآیند تبدیل ابریشم عنکبوت به میکروفون بدلی و کاربرد آن

محققان راهی یافته‌اند که توانایی برداشت جهت جریان هوا را به سیگنال الکترونیکی تبدیل کرده و می‌تواند در میکروفون مورد استفاده قرار گیرد. این فرآیند شامل پوشاندن ابریشم عنکبوت با طلا و سپس قرار دادن آن در میدان مغناطیسی برای به دست آوردن سیگنال الکترونیکی است. درنتیجه آن را به یک میکروفون بدلی تبدیل می‌کند که می‌تواند در بین طیف وسیعی از فرکانس کار کند.

در حالی که هنوز هم کار در حال پیشرفت است، محققان تاکنون نمونه‌های اولیه را ساخته و ضبط کرده‌اند تا نشان دهند تکنولوژی مبنی بر شبکه به طور موثری کار می‌کند. این فناوری می‌تواند به هر سیستمی که از میکروفون‌های کوچک استفاده می‌کند، مثل سمعک‌ها، گوشی موبایل و کامپیوتر ضمیمه شود. از آن‌جایی که هر ساله حدودا دو میلیارد میکروفون فروخته می‌شود، وتقریبا تمامی ابزارهای الکترونیکی قابل حمل شامل یک یا چند میکروفون می‌باشد، این فناوری می‌تواند یک پیشرفت بزرگ محسوب شود.


مقاله مرتبط: آیندۀ پانسمان: تار عنکبوت با خاصیت آنتی‌بیوتیکی


کاربردهای دیگر

علاوه بر این فناوری‌، به دلیل کاربرد آن در کمک به بازسازی عصب پس از آسیب و نقش آن به عنوان سپر فوق‌العاده قوی، ابریشم عنکبوت ممکن است بهترین انتخاب ما به عنوان مواد هیجان‌انگیز در ۲۰۱۷ باشد.

پریسا صفری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید