انتشار این مقاله


افزایش خطر مرگ و میر در اثر بیماری قلبی و سکته مغزی پس از قطع هورمون‌درمانی

خطر مرگ و میر در اثر بیماری قلبی و سکته مغزی در سال اول پس از قطع HT افزایش می‌یابد.

هورمون درمانی (HT) همچنان موضوع داغ مورد بحث است. با این حال، تاثیر مثبت استروژن بر قلب، به نظر می‌رسد در تمام دنیا پذیرفته شده است. یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که خطر مرگ و میر در اثر بیماری قلبی و سکته مغزی در سال اول پس از قطع HT افزایش می‌یابد. نتایج این مطالعه در ژورنال انجمن یائسگی آمریکای شمالی (NAMS) منتشر شده است.


مقاله مرتبط: پیشگیری از زوال عقل و آلزایمر با هورمون‌درمانی‌ پس از یائسگی


از زمان انتشار داده‌های آزمایشی بالینی مرکز بهداشت زنان (WHI)، اختلافات قابل توجهی در مورد خطرات و مزایای HT وجود دارد. چیزی که نسبتا تغیرناپذیر باقی‌مانده، این واقعیت است که استروژن دارای اثرات سریع و مثبت عروقی است و دوره‌های کوتاه‌تر بین شروع یائسگی و شروع HT باعث محافظت بیشتر در برابر بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود. این رابطه مفید بین HT و حفاظت در برابر بیماری‌های قلبی منجر به این فکر می‌شود که خروج از HT می‌تواند باعث تغییرات بالینی در عملکرد شریانی شود. اگر چه مطالعات قبلی نشان داده‌اند که پایان استرادیول مبتنی بر HT منجر به افزایش قابل توجهی در خطر مرگ و میر قلبی و سکته مغزی، به ویژه در طول سال اول می‌شود با این حال این نتایج مورد پرسش و شک و تردید قرار گرفتند چرا که زنان با مشکلات قلبی ثبت شده از مطالعه حذف نشده بودند.


مقاله مرتبط: راهنمای سلامتی برای زنان ۴۰ تا ۵۰ سال به بالا


با این وجود، این مطالعه بیش از ۴۰۰ هزار زن فنلاندی را شامل می‌شود، زنانی محروم با رویدادهای قلبی یا سکته مغزی. نتایج مطالعه، منتشر شده در مقاله “افزایش خطر مرگ و میر قلبی در سال اول پس از قطع درمان هورمونی پس از یائسگی” نشان داد که قطع HT با افزایش خطر مرگ و میر قلبی در اولین سال پس از درمان همراه است، به ویژه در زنانی که HT را در سن کمتر از ۶۰ سال متوقف کرده‌اند. این افزایش خطر در زنان ۶۰ ساله یا پیرتر در زمان قطع مصرف مشاهده نشد.

دکتر جوآن پینکرتون، مدیر اجرایی NAMS می‌گوید:

مطالعات نشان داده است که هورمون درمانی دارای مزایای فراوانی است و از آن‌چه که در ابتدا تصور می‌شود بی‌خطرتر است. این به ویژه در زنان یائسه مراجعه‌کننده با سن کمتر از ۶۰ سال و در یائسگی ۱۰ ساله بیشتر صدق می‌کند، زیرا این زنان دارای مشکلات قلبی و خطر مرگ‌ومیر کمتری هستند. این مطالعه‌ی جدید نشان می‌دهد که زنان جوان‌تر ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکتۀ مغزی بالاتری در اولین سال از قطع درمان داشته باشند. بنابراین زنان و مراقبان بهداشتی‌شان باید قبل از تصمیم‌گیری، مزایا و خطرات شروع و توقف درمان هورمون را در نظر بگیرند.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید