انتشار این مقاله


عفونت ادراری کم‌تر به سراغ افرادی می‌رود که آب کافی می‌نوشند

با تغییر عادت می‌توان از ابتلا به چنین عفونت‌هایی پیش‌گیری کرد.

زنان اغلب برای جلوگیری از بروز عفونت ادراری (UTI) آب بیش‌تری می‌نوشند. اثربخشی این فعالیت مرتبط با سلامت، تا کنون توسط هیچ‌گونه پژوهشی تأیید نشده بود. حال پژوهشگران دانشگاه میامی با انجام مطالعه‌ای نشان داده‌اند که نوشیدن مقدار کافی از آب خطر ابتلا به عفونت مجاری ادراری را در زنان به نصف کاهش می‌دهد.

عفونت ادراری شیوع بیش‌تری در بین زنان دارد. تقریباً ۵۰ تا ۶۰ درصد از زنان در طول حیات خود حداقل یک بار به چنین عفونت‌هایی دچار می‌شوند. هر چند روابط جنسی باعث انتقال عفونت‌های ادراری نمی‌گردد، اما خطر ابتلا به التهاب حاد مثانه را افزایش می‌دهد.

از مدت‌ها پیش تصور بر این بود که حرکت آب در مجاری ادراری باعث شست‌وشوی باکتری‌های ساکن در این مجاری می‌شود؛ اما هیچ یک از مطالعات نتوانسته بود درستی این ادعا را اثبات کند.


مقاله مرتبط: کاهش خطر ابتلا به عفونت مجاری ادراری با نوشیدن آب فراوان


پژوهشگران دانشگاه میامی اخیراً با انجام یک مطالعه، به این نتیجه رسیده‌اند که از هر پنج زن، یک نفر در معرض خطر ابتلا به عفونت‌های راجعه‌ی ادراری قرار دارد. اما نوشیدن مقدار کافی از آب در شبانه‌روز، این خطر را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

محققان در این مطالعه ۱۴۰ زن اروپایی در سنین پیش از یائسگی را مورد مطالعه قرار دادند. شرکت‌کنندگان سابقۀ ابتلا به عفونت‌های ادراری داشتند. تمام شرکت‌کنندگان عادت داشتند که در طول شبانه‌روز، آب کم‎تری نسبت به مقدار توصیه شده مصرف کنند.

گروهی از داوطلبین حاضر در این مطالعه موظف بودند به مدت یک سال، هر روز حداقل ۶ لیوان آب (معادل با ۱۳۰۰ میلی‌لیتر) بنوشند. پژوهشگران پس از گذشت یک سال، با ارزیابی داده‌های جمع‌آوری شده، به این نتیجه رسیدند که نوشیدن مقدار کافی از آب خطر ابتلا به عفونت مجاری ادراری را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.


مقاله مرتبط: ۶ درمان خانگی عفونت مجاری ادراری


در جریان این مطالعه مشخص شد که زنانی که آب کافی نمی‌نوشند، با دو برابر احتمال بیش‌تر به عفونت مثانه دچار می‌شوند. این افراد به طور متوسط ۳.۲ بار در هر سال به عفونت‌های دراری ابتلا پیدا می‌کنند. این در حالی است که نوشیدن مقدار کافی از آب، فراوانی ابتلا به چنین عفونت‌هایی را به ۱.۷ بار در هر سال کاهش می‌دهد.

نتایج این مطالعه در ژورنال JAMA Internal Medicine منتشر شده است.

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید