انتشار این مقاله


خطرات جدی نوشیدنی‌های انرژی‌زا برای سلامت

مزایای کوتاه مدت نوشیدنی‌های انرژی زا در برابر خطرات جدی که برای سلامت دارند، بی‌ارزش است.

به تازگی براساس بررسی و جمع‌آوری مطالعات انجام شده بر روی نوشیدنی‌های انرژی‌زا، مزایای کوتاه مدت تبلیغ شده‌ی این نوع نوشیدنی‌ها دربرابر خطرات جدی که برای سلامت دارند، بی‌ارزش به نظر می‌رسد. این خطرات جنبه‌های مختلفی از جمله سلامت روان، افزایش فشار خون، چاقی و آسیب کلیه را در برمی‌گیرد. این مطالعه که در Frontiers in Public Health منتشر شده است همچنین به پیامدهای نگران کننده‌ی این نوشیدنی هنگامیکه با الکل مخلوط می‌شود، اشاره می‌کند.

با افزایش سرعت رشد مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا در سراسر جهان، لازم است مزایای تبلیغ شده‌، محتوای تغذیه‌ای و اثرات منفی آن بر سلامت عمومی مورد بررسی قرار بگیرد. دکتر جوزییر ماتیتی، استادیار تغذیه در دانشگاه هاروارد می‌گوید:

ما پیامدهای مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا را که شامل مشکلات قلبی، کلیوی و دندان و همچنین رفتارهای ریسک‌پذیر و سلامت روانی ضعیف هستند، خلاصه کرده‌ایم. شواهد نشان می‌دهند که آن‌ها برای سلامتی مضر هستند و فروش آن‌ها به کودکان و نوجوانان باید محدود گردد. همچنین باید محدودیت بیشتری براساس شواهد بر روی دوز کافئین آن‌ها اعمال شود.


مقاله مرتبط: نوشیدنی‌های انرژی زا؛ بدنتان را فریب دهید!


آب، شکر، کافئین، ویتامین های خاص، مواد معدنی و محرک های غیر مغذی مانند گوارا، تائورین و جینسنگ موادی هستند که در تشکیل اغلب نوشیدنی‌‌های انرژی‌زا نقش دارند. برخی از آن‌ها می‌توانند تا ۱۰۰ میلی‌گرم کافئین در هر اونس مایع داشته باشند. این مقدار ۸ برابر مقدار کافئین موجود در یک قهوه معمولی است. مصرف روزانه کافئین روزانه حداکثر ۴۰۰ میلی‌گرم برای بزرگسالان توصیه می‌شود. اما تحقیقات کمی برای سطح قابل تحمل برای کودکان و نوجوانان وجود دارد. دکتر ماتیتی می‌گوید:

صنعت نوشیدنی انرژی‌زا در ۲۰ سال گذشته به طور چشمگیری رشد یافته و در آمریکا با ۱۰ میلیارد دلار در سال به اوج خود رسیده است. آن‌ها اغلب به عنوان یک نوشیدنی سالم به بازار عرضه می‌شوند که مردم می‌توانند استقامت، عملکرد ورزشی و انرژی خود را بهبود ببخشند. اما مطالعه‌ی ما نشان می‌دهد که عواقب مهمی از نظر سلامتی در مورد آن‌ها وجود دارد. در مورد بسیاری از محرک های غیر تغذیه‌ای از جمله گوارانا و تائورین این عواقب تا حدودی شناخته‌ شده‌اند.

خطرات مرتبط با نوشیدنی‌های انرژی‌زا عمدتا به میزان بالای قند و کافئین مربوط می‌شوند و فرد ممکن است دچار رفتارهای ریسک‌پذیر مانند سوءمصرف مواد و پرخاشگری، مشکلات روحی روانی به شکل اضطراب و استرس، افزایش فشار خون، چاقی، آسیب کلیه، خستگی و درد معده شوند.

این مطالعه همچنین به پیامدهای نگران کننده‌ی این نوشیدنی هنگامی که با الکل مخلوط می‌شود، اشاره می‌کند. کسانی که این کار را می‌کنند الکل بیشتری نسبت به افرادی که فقط الکل می‌نوشند، مصرف می‌کنند. به نظر می‌رسد نوشیدنی‌های انرژی زا می‌توانند روی علائم مستی فرد با الکل سرپوش بگذارند. درنتیجه افراد به مصرف الکل بیشتری تمایل خواهند داشت که نهایتاً کاهش آب بدن و مسمومیت با الکل را به دنبال دارد.


مقالات مرتبط:


آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید