انتشار این مقاله


باکتری‌های روده به بیماری‌های دوره‌ی سالمندی مرتبط هستند!

التهاب مزمن، با بیماری‌های دورۀ سالمندی ارتباط دارد.

مطالعه‌ی جدیدی برای نخستین بار نشان داده است که انتقال باکتری‌های روده موش‌های پیر به موش های جوان، علائم التهاب مزمن ناشی از افزایش سن (Inflammaging) را در موش‌های جوان ایجاد می‌کند. این نوع از التهاب خفیف، به ایجاد بیماری های دوران سالمندی مانند زوال عقل، سکته مغزی و بیماری‌های قلبی عروقی کمک می‌کند.


مقاله مرتبط: چگونه باکتری‌های روده بر بیماری‌های نورودژنراتیو اثر می‌گذارند؟


ازآن جا که باکتری‌های روده عامل ایجاد این التهاب هستند، پس یافته‌ی جدید می تواند به توسعه‌ی استرتژی‌هایی برای ارتقای سلامت افراد در دوران سالمندی کمک کند. چون ترکیب باکتری‌های روده تا حد زیادی به نوع تغذیه بستگی دارد. از جمله استرتژی‌های شناخته شده برای تغییر ترکیب میکروب‌های روده شامل پری‌بیوتیک‌ها، پروبیوتیک ها و تغییر رژیم غذایی هستند.

تحقیقات پیشین نشان داده بودند که باکتری‌های روده افراد جوان و پیر متفاوت هستند. پاسخ ایمنی نیز در سالمندان به خطر می‌افتد و التهاب مزمن ناشی از افزایش سن را ایجاد می کند. این اطلاعات، Fransen و تیم تحقیقاتی اش را برآن داشت که ارتباط بین میکروب‌های روده و التهاب را برررسی کنند.

محققان، به روده‌ی موش‌های جوان عاری از میکروب، میکروب‌های روده موش‌های جوان و پیر عادی انتقال دادند. سپس پاسخ ایمنی را در طحال، عقده‌های لنفاوی و روده‌ی کوچک آنان بررسی کردند. آن‌ها همچنین میزان بیان ژن‌های روده‌ی کوچک را ارزیابی کردند. نتایج بررسی ها نشان داد که موش‌های استریل پاسخ ایمنی به باکتری‌ها را از موش‌های پیر دریافت کرده بودند ولی از موش های جوان نه.

عدم توازن در ترکیب باکتری‌های روده ممکن است به التهاب مزمن در دوران سالمندی بینجامد. در شرایط عدم توازن یا dysbiosis، باکتری‌های مضر روده قدرتمندتر از باکتری‌های مفید آن می شوند. رشد بیش از حد باکتری‌های مضر روده، پوشش آن را آسیب‌پذیر می کند. در نتیجه مواد سمی آسان‌تر می‌توانند وارد جریان خون شده و در کل بدن پراکنده شوند و اثرات مخرب گوناگونی ایجاد کنند. dysbiosis می تواند عوارض جسمانی فراوانی ایجاد کند. اختلالات متعدد مانند بیماری‌های التهابی روده، چاقی، دیابت، سرطان، اضطراب و اوتیسم از جمله عوارض شناخته شده هستند.


مقاله مرتبط: سن و باکتری روده دو عامل پیشرفت MS


باکتری‌های فراوانی در روده ی ما زندگی می‌کنند. این باکتری ها از گونه‌های متنوعی بوده و در افراد مختلف نیز متفاوتند. ایجاد فلور میکروبی سالم در روده برای داشتن بدن سالم ضروری است. اما علت این که چرا این ترکیب میکروبی در سالمندان متفاوت است هنوز به درستی درک نشده است. بسیاری از مردم از تاثیر انتی بیوتیک ها بر سیستم گوارش آگاه هستند، اما طبق گفته ی Fransen، این پدیده فقط یک علت ندارد. مجموعه‌ای از عوامل مانند کاهش فعالیت فیزیکی، تغییرات رژیم غذایی، و همچنین فرایند های طبیعی مرتبط با پیری در خود بدن می‌توانند در تغییر فلور میکروبی روده تاثیرگذار باشند.

بسیاری از بیماری های دوره ی سالمندی به التهاب مزمن ناشی از افزایش سن ارتباط دارند. علیرغم اینکه این مطالعه بر روی موش ها انجام شد، مشخص است که در انسان ها نیز حفظ فلور میکروبی سالم در روده کلید دستیابی به زندگی سالم است. با این حال، برای اثبات این موضوع در انسان ها نیاز به تحقیقات بیشتری است.

زهره محمدی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید