انتشار این مقاله


سازمان غذا و دارو نخستین دستگاهِ درمان اعتیاد اپیوئیدی را تائید کرد!

دستگاهی که سابقاً با هدف درمان درد مزمن و شدید طراحی شده بود، توانست تائید FDA را برای درمان اعتیاد دریافت کند.

دستگاهی که سابقاً با هدف درمان درد مزمن و شدید طراحی شده بود، توانست تائید سازمان غذا و دارو را برای درمان اعتیادهای اپیوئیدی دریافت کند. این دستگاه که NSS-2 Bridge نام دارد، بخش‌هایی از مغز را که در پردازش درد نقش دارند، از بین می‌برد.

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) در تاریخ ۱۵ نوامبر دستگاهی با نام Neuro-Stim System Bridge) NSS-2 Bridge) را که اساساً برای کمک به کاهش علائم نشانه‌های ترک اعتیادِ اپیوئیدی طراحی شده است، مورد تائید قرار داد.
NSS-2 Bridge نخستین دستگاهی از این دسته است که موفق به دریافت تائیدیه‌ی FDA شده است.
ساختمان این دستگاه نسبتاً ساده است، به پوست پشت گوش متصل می‌شود و از چیپی برای انتقال پالس‌های الکتریکی کنترل‌شده استفاده می‌کند. این پالس‌ها، ۴ عصب مغزی که هدایت پیام‌های مربوط به درد را برعهده دارند، تحریک و کنترل می‌کنند. نخستین بار، این دستگاه در سال ۲۰۱۴ برای کاهش علائم ناخوش‌آیند مربوط به ترک مواد مخدر اپیوئیدی، نظیر درد مزمن و حاد، مورد تائید FDA قرار گرفت. مشکلاتی را نیز نظیر تجویز تنها با نسخه‌ی پزشک و گران‌قیمت بودنش به همراه داشت.


مقاله‌ی مرتبط: گسترش سوءمصرف اپیوئیدها در ایالات متحده


شواهد کمی وجود دارند تا ثابت کنند گستره‌ی اثر این روش چه اندازه بوده است. سازمان غذا و دارو پس از آنالیز داده‌های دریافت‌شده از ۷۳ بیماری که علائم فیزیکی ترک اعتیاد اپیوئیدی را تجربه می‌کردند، آن را تائید کرده است. بنابر این داده‌ها، ۶۴ نفر از آنان (۸۸ درصد جمعیت مورد نظر) پس از ۵ روز استفاده از NSS-2 Bridge، بهبود چشمگیری از علائم را نشان دادند. در نتیجه به شکل واضحی مؤثر است؛ هر چند که تعداد پاسخ‌دهندگان به آن، برای دست‌یابی به نتایجی قطعی‌تر، باید بیش‌تر می‌بود.

پیش به سوی درمانی بهتر

ابزار درمان اعتیاد اپیوئیدی خبر بسیار خوبی محسوب می‌شود! چرا که سوء مصرف مواد اپیوئیدی هم‌چنان تهدید بزرگی برای جوامع محسوب می‌شود؛ بنابر آمار انجمن ملی سوء مصرف مواد، بیش از ۹۰ آمریکایی روزانه در اثر اوردوز مواد جان خود را از دست می‌دهند. قسمت اعظمی از این آمار مربوط به سوء مصرف داروهای مسکن، هروئین و اپیوئیدهای سنتتیکی نظیر فنتانیل است.
با توجه به این موضوع که اعتیادهای اپیوئیدی در حال حاضر اپیدمیک محسوب می‌شوند، نیاز است روش‌ها و ابزارهای جدیدی برای کنترل این مشکل ابداع شوند.


مقاله‌ی مرتبط: واکسن جدیدی که مغز را در برابر هروئین و سایر اپیوئیدها مصون می‌کند!


در حال حاضر داروهایی برای درمان اعتیاد اپیوئید وجود دارند، اما FDA به پیشرفت روش‌های درمانی و ابداعات، شامل داروها و ابزارها، متعهد می‌ماند و در جستجوی راه‌های بهتری برای درمانِ نه تنها وابستگی و اعتیاد به الکل است، بلکه جستجو برای مسکن‌های غیراعتیادآور نیز، به منظور جایگزینیِ اپیوئیدها، در اولویت است.

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید