انتشار این مقاله


راهنمای بارداری: هفته‌های سی و پنجم و سی و ششم

برای آشنایی با هفته به هفتۀ بارداری خود و شناخت نیازهای لازم با دکتر مجازی همراه شوید.

راهنمای بارداری: هفته‌های سی و سوم و سی وچهارم


هفتۀ سی و پنجم

بارداری ۳۵ هفتگی معادل هفت ماه و سه هفته است. اکنون زمان آن رسیده است که ساکی برای زایمان آماده کرده و تمام وسایل مورد نیاز خود و نوزاد را داخلش قرار دهید.

علائم

  • تکرر ادرار؛ برای جلوگیری از تکرر ادرار مصرف آب خود را کم نکنید. کم آبی می‌تواند منجر به زایمان زودرس شود. پس آب کافی بنوشید.
  • یبوست؛ از مقدار فراوانی فیبر در رژیم غذایی خود استفاده کنید. در صورت عدم درمان با پزشک خود در ارتباط با مکمل‌های فیبری و نرم‌کننده‌های مدفوع مشورت کنید.
  • درد لگن و باسن؛ این‌ها نشانۀ آماده سازی بدن برای زایمان است.
  • انقباضات Braxton Hicks؛ در این هفته تعداد این انقباضات افزایش می‌یابد. خوب استراحت کنید و آب فراوان بنوشید.

تغییرات مادر

اکنون رحم‌تان حدود هزار برابر بزرگ‌تر از اندازۀ واقعی خودش شده است! شاید شنیدن این عدد برای خیلی‌ها غیرقابل باور باشد. ممکن است از الان تا زایمان هر هفته چند صد گرم افزایش وزن داشته باشید.

تغییرات جنین

جنین هفته 35ام

ممکن است چگونگی حرکت جنین را با مشاهدۀ برآمدگی‌ها ببینید. بسته به موقعیت جنین، می‌توانید بالا و پایین رفتن جنین را هنگام چرخش‌های ریتمیک موقع سکسه‌اش مشاهده کنید. با بزرگ‌تر شدن جنین ممکن است حرکاتش کمی ناراحت کننده باشد. رشد مغز همچنان ادامه دارد. جمجمه هنوز هم نرم است که به جنین اجازۀ عبور از رحم را می‌دهد. به صداهای بیرون رحم توجه می‌کند و به آن‌هایی که می‌شناسد واکنش نشان ‌می‌دهد.
زمانی‌که جنین فضای بیش‌تری را در رحم به خود می‌گیرد، مایع آمنیوتیک اطراف او به‌طور طبیعی کاهش می‌یابد. جنین اکنون حدود ۲.۵ کیلوگرم وزن و ۴۷ سانتی‌متر طول دارد و تا زمان زایمان نیز مقدار اندکی بزرگ‌تر می‌شود.


مقالۀ مرتبط: جنین در داخل رحم نیز تمایل به تعقیب چهره‌ها دارد!


جنین هفته 35ام

  1. جنین کم‌تر معلق و غلت می‌زند.
  2. جنین خود می‌تواند ادرار تولید کند.
  3. رحم تا دنده‌ها گسترش پیدا کرده است.

سونوگرافی

سونوگرافی جنین هفته 35ام
این تصویر کوچک از گوش جنین نشان می‌دهد ویژگی‌های صورت به‌طور کامل توسعه یافته‌اند.

هفتۀ سی و ششم

بارداری ۳۶ هفتگی معادل هشت ماه است. پایان این هفته،  پایان ترم است و از این هفته به بعد امکان زایمان وجود دارد.


مقالۀ مرتبط: زمان زایمان چگونه تعیین می‌گردد؟


علائم

  • توانایی تنفس بهتر؛ با نزول جنین به ناحیه پلویک (لگن)، ریه‌ها فضای بیش‌تری خواهند داشت و قادر خواهید بود عمیق‌تر تنفس کنید.
  • ناراحتی لگن؛ با نزول جنین به این ناحیه فشار وارد می‌شود.
  • مشکل خواب
  • سوزش سر دل؛ با پرهیز از غذاهای تند، ترش و چرب می‌توانید از این مشکل جلوگیری کنید. در صورت تایید پزشک ضداسید معده نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد.
  • پا و مچ پای ورم کرده؛ ورم اندک در این هفته نرمال است، ولی ورم‌های شدید و ناگهانی می‌تواند نشانۀ مشکلات جدی باشد؛ درنتیجه هرچه سریع‌تر با پزشک خود در میان بگذارید.
  • تغییر ترشحات واژن؛ با آماده سازی بدن برای زایمان ممکن است مقدار ترشحات افزایش یابد. مراقب ترشحات آبکی که می‌تواند مایع آمنیوتیک باشد و ترشحات خونی که نشانۀ زایمان زودرس است، باشید.
  • انقباضات Braxton Hicks

تغییرات مادر

تا این هفته نزدیک ۱۱ تا ۱۵ کیلوگرم افزایش وزن داشته‌اید. مادران دارای جنین دوقلو حدود ۱۵ تا ۲۰ کیلوگرم افزایش وزن خواهند داشت. لیگامنت‌ها برای زایمان راحت‌تر شل می‌شوند. ممکن است هنگام راه رفتن احساس ناراحتی و درد کنید. به احتمال زیاد پزشکتان در این هفته به شما توصیه انجام تست برای باکتری استرپتوکوکوس گروه B کند. این باکتری به‌طور معمول در واژن، رکتوم و روده یافت می‌شود که معمولا بی‌ضرر است. ۲-۱ درصد احتمال انتقال این باکتری به نوزاد هنگام زایمان وجود دارد که درصورت عدم کنترل می‌تواند منجر به موارد جدی شود. اکثر بیمارستان‌ها تمام زنان را از این نظر تست می‌کنند و سایر بیمارستان فقط زنان دارای ریسک بالا را مورد آزمایش قرار می‌دهند. انجام این آزمایش اختیاری می‌باشد ولی بهتر است اطلاعات لازم را در این زمینه کسب کنید.


مقالۀ مرتبط: خطر زایمان زودرس با باکتری‌های واژن و دهانه رحم در ارتباط است


تغییرات جنین

جنین هفته 36ام

جنین همچنان به ریزش موهای lanugo و vernix caseosa (مادۀ محافظتی که پوست جنین را می‌پوشاند) ادامه می‌دهد و این موها و ماده را می‌بلعد و در رودۀ خود به‌عنوان مکونیوم (ماده چسبندۀ سیاه یا سبز تیره که اولین مدفوع نوزاد را تشکیل می‌دهد) ذخیره می‌کند.
پزشکتان در ملاقات قبل زایمان بعدی وضعیت قرارگیری جنین را بررسی می‌کند. به احتمال زیاد در موقعیت سفالیک قرار دارد، بدان معنی که سرش به طرف پایین است. حتی ممکن است به طرف لگن حرکت کرده و آمادۀ تولد باشد. اگر این حالت رخ دهد، ممکن است احساس کنید شکمتان پایین آمده و راحت‌تر نفس می‌کشید. اگر هم رخ نداد، نگران نباشید، برخی نوزادان تا شروع زایمان وارد لگن نمی‌شوند. اکنون جنین حدود ۳ کیلوگرم وزن و ۴۷ سانتی‌متر طول دارد.

جنین هفته 36ام

  1. دستگاه گوارش جنین درحال فعالیت و تولید مدفوع می‌باشد.
  2. ورنیکس ریزش می‌یابد.
  3. سر جنین به سمت پایین قرار می‌گیرد.

سونوگرافی

سونوگرافی جنین هفته 36ام
در تصویر صورت نوزاد را مشاهده می‌کنید؛ همانی که هنگام تولد خواهید دید.

رژیم غذایی و مکمل‌های لازم

غذاهای غنی از امگا ۳ و Docosahexaenoic acid) DHA) مصرف کنید. آب فراوان بنوشید.

فعالیت‌های مفید و مضر

توجه داشته باشید که روش‌های تسکین درد زایمان را بشناسید، از جمله بی‌حسی موضعی و کلی و تکنیک‌های تنفسی. همۀ برنامه‌ریزی‌های لازم برای زایمان را انجام دهید. از مسافرت رفتن و سفرهای هوایی خودداری کنید، زیرا هر لحظه امکان شروع زایمان وجود دارد.


راهنمای بارداری: هفته‌های سی و هفتم و سی و هشتم ⇐


منابع:

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید