انتشار این مقاله


جنین در داخل رحم نیز تمایل به تعقیب چهره‌ها دارد!

نوزادان به‌محض تولد به دنبال چهره‌ها می‌گردند. اما به‌نظر می‌رسد این کار را حتی زمانی که در رحم هستند نیز انجام می‌دهند! وینسنت رید از دانشگاه Lancaster انگلستان می‌گوید: ما در حال حاضر می‌دانیم که جنین می‌بیند؛ اما تا کنون کسی با دادن محرک‌های بصری واکنش جنین را نسنجیده است. تیم رید این کار را […]

نوزادان به‌محض تولد به دنبال چهره‌ها می‌گردند. اما به‌نظر می‌رسد این کار را حتی زمانی که در رحم هستند نیز انجام می‌دهند!


وینسنت رید از دانشگاه Lancaster انگلستان می‌گوید:

ما در حال حاضر می‌دانیم که جنین می‌بیند؛ اما تا کنون کسی با دادن محرک‌های بصری واکنش جنین را نسنجیده است.

تیم رید این کار را با تاباندن سه نقطه قرمز از طریق پوست مادر در سه ماهه آخر حاملگی انجام داد. هنگامی که نقطه‌ها را به شکل صورت انسان و چیزی شبیه دو چشم در بالای یک دهان تنظیم کردند، تیم ۴۰ مورد را ثبت کردند که به‌نظر می‌رسید جنین این الگو‌های در حال حرکت را تعقیب می‌کند.

دلیل اینکه از نور قرمز استفاده کردند این بود که بهترین گزینه برای عبور و ورود به رحم بود. برای کنترل، آن‌ها این ۳ نقطه را معکوس کردند یعنی یک نقطه بالای دوتای دیگر قرار گرفت. این آزمایش همان نتیجه‌ٔ آزمایشی را که در دهه ۱۹۹۰ انجام‌شده‌بود و چیز‌هایی را که نوزاد ترجیح می‌دهد ببیند نشان می‌داد، تکرار کرد.

آن‌ها هر دو الگو را در ۳۹ جنین سالم در طول سه ماههٔ سوم بارداری و ۵ بار برای هر کدام تکرار کردند. از ۱۹۵ تست انجام‌شده برای هر الگو، جنین‌ها الگویی را که شبیه صورت بود ۴۰ مرتبه و الگوی دیگر را تنها ۱۴ مرتبه تعقیب کردند. به گفته رید، این قطعا یک یافته قوی است و مسأله مهم تفاوت بین دو حالت است.

برای تماشای چگونگی حرکت سر جنین، تیم رید از اولتراسوند با کیفیت بالا استفاده‌کردند. آن‌ها نور قرمز رنگی را از یک سمت سر جنین به سمت دیگر حرکت دادند تا واکنش تعقیبی جنین را نسبت به آن بسنجند و بیشتر روی دید محیطی تمرکز کردند. جنین محرک‌های حسی زیادی از محیط بیرون دریافت می‌کند.

با حرکت دادن نقاط قرمز جنین برای دنبال کردن آن‌ها می‌چرخد (Kirsty Dunn & Vincent Reid)

دل جودیچه از دانشگاه آلبوکرک نیو مکزیکو و همکارانش نشان‌دادند که در یک روز تابستانی و بدون لباس، جنین همان مقدار نوری را که شما در داخل یک خانه روشن می‌گیرید، دریافت می‌کند. این مطالعه جدید درخشان، نشان می‌دهد که چگونه می‌توانیم از این پنجره برای فهمیدن نحوه شکل‌گیری مهارت‌های قابل‌توجه جنین در مرحله قبل از تولد استفاده کنیم. برای مثال، جنین با مشاهدهٔ حرکت دست و پای خود یک‌سری مهارت‌‌های بصری و هماهنگی را یاد می‌گیرد.

به گفتهٔ مارک جانسون از کالج بیرک‌برک لندن، مطالعه چیز زیادی درباره نحوه تکامل طبیعی جنین به ما نمی‌گوید و شرایط بسیار برخلاف چیزی است که درواقعیت اتفاق می‌افتد، اما نکته جالب این است که این زمینه زودتر از تولد در رحم وجود دارد. تیم او در سال ۱۹۹۱ نشان داد که جنین ترجیحا تمایل به نگاه کردن به چهره‌ها دارد.

فاطمه مسیب‌پور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید