انتشار این مقاله


آزمایش خون جدید به تشخیص بیماری MS کمک می‌کند

با اندازه‌گیری سطح NF-L در مایع مغزی نخاعی (CSF) می‌توان ضمن تشخیص، روند درمان مبتلایان به MS را دنبال کرد.

بعد از آسیب آکسون‌های سلولی، پروتئینی آزاد می‌شود که در آزمایش جدید، مقدار این پروتئین را اندازه می‌گیرند. این آزمایش تعداد تصاویر MRI‌ که بیماران میتلا اسکلروز چندگانه (MS) مجبور بودند تهیه کنند، کاهش می‌دهد. در اوایل سال جاری شرکت IQuity، آزمایش خون جدیدی را تحت عنوان IsolateMS پیشنهاد نمود. محققان این شرکت معتقدند، آزمایش IsolateMS به تشخیص بیماری MS کمک می‌کند. در حال حاضر راهی برای پیش‌بینی پیشرفت بیماری وجود ندارد؛ اما اسکن MRI به پزشک و بیمار کمک می‌کند روند بیماری را دنبال کنند.

پروتئین نروفیلامنت سبک یا NF-L سرم، نشانگر پیشرفت بیماری و پاسخ به درمان در بیماری MS است. سنجش NF-L سرم، جایگزین مناسبی برای MRI و دنبال کردن روند بیماری است. در پی آسیب به آکسون نورون‌ها در آلزایمر و بیماری‌های ضعف حرکتی نیز NF-L آزاد می‌شود. متاسفانه اطلاعات زیادی از میزان آسیب آکسون‌ها در بیماری MS نداریم. در بعضی موارد، آسیب در پی دمیلینه شدن (از بین رفتن میلین) رخ می‌دهد، اما در نواحی غیردمیلینه نیز دیده می‌شود.


مقاله مرتبط: زندگی سالم بعضی نشانه‌های MS را از بین می‌برد


آن‌چه در این مطالعه کشف شد

در این مطالعه  NF-L سرم به عنوان بیو‌مارکر، قبل و در طی اینتروفرون‌تراپی اندازه‌گیری می‌شود. علاوه بر‌ این، محققان دریافتند بعد از التهاب عصب بینایی که رایج‌ترین علامت بیماری‌ MS است، مقدار NF-L سرم بالا می‌رود. این مطالعه همچنین ارتباطی میان NF-L سرم و واکنش بیمار به برخی از درمان های MS، از جمله دو داروی Fingolimod و Natalizumab نشان داد.

سابق بر این، از MRI برای مشاهده‌ی روند پیشرفت و کنش‌وری بیماری در مبتلایان MS استفاده می‌شد اما روش سخت و طاقت‌فرسایی برای بیماران بود. یافتن روش‌های غیر‌تهاجمی و موثر برای مشاهده پیشرفت بیماری مولتیپل اسکلروزیس، مزایای بسیاری برای بیماران و متخصصان پزشکی دارد.

Stephanie Buxhoeveden، بیمار مبتلا به MS، پرستار و مدیر عامل مرکز مطالعات عصبی Fredericksburg بیان می‌کند:

سطح NF-L به‌ عنوان شاخص زیستی (بیومارکر) موثر و اصلی است که در سال‌های آینده اطلاعات بیش‌تری از بیماری MS، در اختیار ما قرار خواهد داد.

پیشرفت بیش‌تر در حوزه‌ی بیو‌مارکر‌ها به پزشکان کمک می‌کند درمان‌های انتخابی بیش‌تری برای بیماران مبتلا به MS داشته باشند. از نکات مثبت این روش تشخیصی، مشاهده‌ی پاسخ بیمار در روند درمان است، خصوصاً که در MRI علائم اولیه‌ی بهبودی رویت نمی‌شود.

دانش فردی

خانم Buxhoeveden، پنج سال از عمرش را با MS زندگی کرده است. او پس از تشخیص بیماری، به دانشکده پزشکی رفت و رویای پرستار شدن‌اش را تحقق بخشید. اکنون او یکی از موسسین مرکز مطالعات عصبی Fredericksburg است و به بیماران مبتلا به MS و سایر اختلالات عصبی کمک می‌کند. شکست‌ها و پیروزی‌های او در مقابله با MS را می‌توانید در وبلاگ شخصی‌اش مطالعه کنید.


مقاله مرتبط: چه آزمایش‌هایی برای تشخیص MS مورد استفاده قرار می‌گیرند؟


Buxhoeveden به عنوان یک بیمار مبتلا به MS، معتقد است MRI برای بیماران نا‌خوشایند است. آزمایش خون تا حد زیادی استرس و فشار روانی بیماران را کاهش می‌دهد. درک روند درمان با استفاده از این پروتئین شگفت‌انگیز است. در آینده‌ای نه چندان دور، پزشکان می‌توانند با استفاده از بیو‌مارکر‌ها درمان مناسب را انتخاب کنند.

نگرانی‌ها

در این مطالعه ۸۵ درصد از شرکت‌کنندگان بر اساس سطح NF-L در مایع مغزی نخاعی (CSF) و روند بیماری طی دو سال طبقه‌بندی شدند. دکتر Ruth Ann Marrie، متخصص اعصاب و مدیر کلینیک مولتیپل اسکلروزیس در دانشگاه Manitoba کانادا، بیان می‌کند:

اگر‌ چه نتایج امیدوار‌کننده است اما محدودیت‌هایی نیز وجود دارد. در این مطالعه ۸۵ بیمار مبتلا به MS شرکت کردند که به طور متوسط در طی یک سال ناتوانی خفیفی داشتند.

دکتر Marrie معتقد است با توجه به تعداد محدود بیماران، مطمئن نیستیم یافته‌های این مطالعه در خصوص بیمارانی که دوره بیماری طولانی‌تر و ناتوانی شدید‌تری داشته‌اند قابل‌ تعمیم باشد. با وجود ارتباط میان سطح NF-L و اندازه‌گیری‌های MRI در مورد روند پیشرفت بیماری، ارتباطی میان سطح NF-L و ناتوانی بیمار مشاهده نشد. سطح NF-L، بعد از شروع روش درمانی interferon-beta-1a کاهش یافت. اگر‌چه ارتباط NF-L با اندازه‌گیری‌های MRI قبل یا بعد از شروع درمان تفاوتی نداشت. او عقیده دارد مطالعات وسیع‌تری در این زمینه نیاز است.

یاسمین کاهنی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید