انتشار این مقاله


آیا واقعا روبواسپرم می‌تواند برای مبارزه با سرطان سرویکس مورد استفاده قرار گیرد؟

با استفاده از روبواسپرم‌ها می‌توان سرطان سرویکس را بدون عوارض جانبی ناشی از روش‌های متداول شیمی‌درمانی درمان کرد.

محققان موسسه‌ی Leibniz Institute for Solid State and Materials Research در آلمان، روشی را جهت ارائه‌ی شیمی‌درمانی به بیماران مبتلا به سرطان سرویکس (گردن رحم) اختراع کرده‌اند که به‌نظر می‌رسد به‌طور قابل توجهی عوارض جانبی منفی مرتبط با درمان سرطان را کاهش داده‎‌است.

محققان، سلول‌های اسپرم گاو نر را در ماده‌ی شیمیایی که عموما در شیمی‌درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و تحت عنوان doxorubicin شناخته می‌شود، غوطه‌ور ساختند. سپس سلول‌های بارگذاری شده را وارد ظرف حاوی تومورهای کوچک سرویکال کردند. سلول‌های اسپرم، همچنین با درپوش‌های آهنی مجهز شده بودند تا به راهنمایی مغناطیسی آن‌ها به سمت تومورها کمک کند. به محض اینکه به هدف خود( یعنی تومورهای سرطانی) می‌رسیدند، آهن از اسپرم جدا شده و به آن اجازه می‌داد تا وارد تومور شده و تخریب آن را از داخل شروع کند. روبواسپرم‌ها( اسپرم‌های رباتیکی) قادر به از بین بردن ۸۷ درصد از تومورها در عرض سه روز بودندو این تحقیق در مجله‌ی  ACS Nano چاپ شده‌است.

انجمن سرطان آمریکا پیش‌بینی کرده‌است که تا پایان سال ۲۰۱۷، در ایالت متحده ۱۲۸۲۰ زن مبتلا به سرطان سرویکس تشخیص داده خواهند شد که ۴۲۱۰ نفر از آن‌ها در اثر بیماری خواهند مرد. اگرچه بنظر می‌رسد با استفاده از غربالگری های وسیع نظیر تست پاپ اسمیر، بخشی از این میزان مرگ، کاهش خواهد یافت. این میزان، بااجرای درمان‌های نوآورانه، به کاهش ادامه خواهد داد. شیوه‌ی طراحی شده توسط  Leibniz Institut پتانسیل و توانایی کاهش عوارض جانبی که غالبا با شیمی‌درمانی همراه است را دارد: از آن‌جایی که این داروها بطور اختصاصی فقط تومورها را مورد هدف قرار می‌دهند، در نتیجه سلول‌های غیرسرطانی کمتر در معرض داروها قرار می‌گیرند.

سردبیر تحقیق، Haifeng Xu، امیدوار است که این اختراع بتواند در آینده منجر به شیوه‌هایی غیر از شیمی‌درمانی برای مبتلایان به سرطان سرویکس نیز شود. ممکن است شرایط دیگری نظیر اندومتریوزیس و بارداری‌های نابجا که دستگاه تناسلی جنس مونث را تحت تاثیر قرار می‌دهند، بتوانند از تحویل هدفمند دارو توسط سلول‌های اسپرم غنی‌شده از دارو، سود ببرند.


مقاله ی مرتبط: افزایش تاثیرگذاری داروهای ضدسرطان با اضافه کردن آسپرین


ادامه‌ی مسیر

نتایج تحقیق هنوز مقدماتی هستند و بنابراین آزمایش‌های زیادی فراتر از آزمایش در یک پتری، جهت اثبات بی‌خطری و موثر بودن آن در بیماران نیاز است. داروهای شیمیایی به‌شدت قوی هستند، بنابراین محققان باید دوز مناسب و ایمن را برای مطالعات انسانی تعیین کنند . محققان همچنین باید اثبات کنند که این شیوه‌ی درمانی با استفاده از سلول‌های اسپرم انسانی بجای اسپرم‌های گاو نر که در تحقیق استفاده‌ شده‌است، نیز موثر است. آزمایش‌های انسانی همچنین باید آشکار کنند که آیا سرپوش‌های آهنی مورد استفاده در اسپرم می‌تواند برای بیمار تحت درمان مضر باشد یا خیر؟

همچنین؛ دانشمندان درحال مطالعه روی درمان‌های بدیع دیگری برای سرطان سرویکس هستند. محققان دانشگاه Duke، یک ژن حاوی اتانول اختراع کرده‌اند که می‌تواند در یک روش درمانی، بطور مستقیم به نومورهای سرویکال تزریق شود و با هزینه‌ی پائینی (مثلاً ۵ دلار) اجرا می‌شود.


مقاله ی مرتبط: داروی تجویزی برای افراد الکلی به‌عنوان درمانی برای سرطان شناخته شده است


با وجود هرگونه کشف پزشکی بزرگ، متد درمانی پیشنهادی راه زیادی در پیش‌رو دارد تا اینکه حتی کسب تأییدیه‌ی FDA در نظر گرفته شود. حتی با این وجود، نتایج اولیه، امیدبخش بوده و امید بسیار زیادی برای درمان سرطان سرویکس به ارمغان می‌آورند.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید