انتشار این مقاله


نوجوانان و تلفن همراه آن‌ها: چیزهایی که باید بدانید

در جهان پر از نوجوانانی که دیجیتالی شارژ می‌شوند، نباید از والدین انتظار داشته باشیم که فرزندان خود را به طور کامل از استفاده کردن از گوشی‌های هوشمند منع کنند. Jenna Glover مدیر آموزش روان‌شناسی بیمارستان کودکان Colorado می‌گوید: رسانه‌های اجتماعی بخشی عادی از زندگی روزمره‌ی نوجوانان و بخش مهمی از رشد فردی و اجتماعی […]

در جهان پر از نوجوانانی که دیجیتالی شارژ می‌شوند، نباید از والدین انتظار داشته باشیم که فرزندان خود را به طور کامل از استفاده کردن از گوشی‌های هوشمند منع کنند.

Jenna Glover مدیر آموزش روان‌شناسی بیمارستان کودکان Colorado می‌گوید:

رسانه‌های اجتماعی بخشی عادی از زندگی روزمره‌ی نوجوانان و بخش مهمی از رشد فردی و اجتماعی آن‌ها هستند.

این خود بخشی از نگرانی‌های بسیاری از والدین در مورد تاثیری است که گوشی‌‌ها بر فرزندشان می‌گذارند.

مطالعه‌ی سال ۲۰۱۵ توسط مرکز تحقیقات Pew نشان داد که ۸۸ درصد از نوجوانان سنین ۱۳ تا ۱۷ ساله یا خود تلفن همراه دارند یا به یک تلفن همراه دسترسی دارند و ۹۱ درصد از نوجوانان حداقل گاهی اوقات از طریق تلفن همراه به اینترنت می‌روند.

تلفن همراه
رسانه‌های اجتماعی بخشی عادی از زندگی روزمره‌ی نوجوانان و بخش مهمی از رشد فردی و اجتماعی آن‌ها هستند.

مقاله مرتبط: گوشی‌های هوشمند خواب نوجوانان را تحت تاثیر قرار می‌دهند


Denise Berotti Tuckruskye، روان‌شناس بالینی ناتوانی در رشد در Ronkonkoma می‌گوید:

من تا به حال با والدینی که اجازه نمی‌دهند نوجوانانشان به تلفن همراه دسترسی داشته باشند کار نکرده‌ام. به نظر می‌رسد والدین احساس می‌کنند که این گوشی‌ها به نوجوانانشان اجازه می‌دهند تا در صورت وجود مشکل به راحتی با آن‌ها تماس بگیرند.

بنابراین، پدر و مادر باید چه کاری انجام دهند؟

در وهله‌ی اول، کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که والدین روی استفاده‌ی متعادل از گوشی‌های هوشمند و رسانه‌ی اجتماعی تمرکز داشته باشند. فراتر از آن، روش‌هایی وجود دارد که والدین می‌توانند استفاده کنند تا بدون جدا کردن کامل نوجوان خود از دنیای دیجیتال، استفاده از گوشی‌های هوشمند را در حالت متعادل نگه دارند.

به عنوان نمونه Tuckruskye می‌گوید: “برخی از خانواده‌هایی که من با آن‌ها کار می‌کنم استفاده از تلفن همراه را تا زمانی که تکالیف فرزندشان انجام نشده محدود می‌کنند”.

Sandra Bond Chapman، یکی از عصب‌شناسان شناختی که مركز BrainHealth در دانشگاه تگزاس در دالاس را مدیریت می‌كند، روشی به نام ” آموزش فرجه‌ای ” را پیشنهاد می‌کند.

برای این کار، نوجوانان ۳۰ دقیقه بدون وقفه صرف انجام تکالیف خود می‌کنند و سپس اجازه دارند ۳۰ دقیقه گوشی‌های همراه خود را چک کنند.

تلفن همراه
۸۸ درصد از نوجوانان سنین ۱۳ تا ۱۷ ساله یا خود تلفن همراه دارند یا به یک تلفن همراه دسترسی دارند و ۹۱ درصد از نوجوانان حداقل گاهی اوقات از طریق تلفن همراه به اینترنت می‌روند.

مقاله مرتبط: آیا استفاده‌ی بی‌رویه از گوشی‌های هوشمند موجب سرطان می‌شود؟


همچنین، Tuckruskye گفت: “اکثر بچه‌ها قبل از رفتن به تخت‌خواب نیاز دارند حداقل یک بار گوشی خود را لمس کنند تا دچار بی‌خوابی نشوند”.

بر اساس تحلیل یک نظرسنجی بنیاد National Sleep، که در سال ۲۰۱۳ در ژورنال Clinical Sleep Medicine منتشر شده است، بیشتر جوانان از تلفن همراه خود در تخت‌خواب استفاده می‌کنند و در هنگام خواب گوشی‌های موبایل را نزدیک خود نگه می‌دارند. تحقیقات نشان می‌دهند این می‌تواند منجر به بروز مشکلات خواب شود.

مطالعه‌ای که در JAMA Pediatrics در دسامبر ۲۰۱۶ منتشر شد، در مورد ارتباط بین دسترسی و یا استفاده از این دستگاه‌ها با کاهش کیفیت خواب و همچنین خواب آلودگی روزانه، شواهد قوی و استواری پیدا کرده است.

همچنین کارشناسان عموما پیشنهاد می‌کنند که والدین برای استفاده از تلفن همراه محدودیت زمانی نیز تعیین کنند.

Glover گفت:

نوجوانان باید در کنار این که ساعت‌های مشخصی از روز به حساب‌های خود در رسانه‌های اجتماعی دسترسی دارند؛ زمان‌های فراغت از تکنولوژی نیز در خانه داشته باشند.

تلفن همراه
بیشتر جوانان از تلفن همراه خود در تخت‌خواب استفاده می‌کنند و در هنگام خواب گوشی‌های موبایل را نزدیک خود نگه می‌دارند.

مقاله مرتبط: از گوشی موبایل خود در رختخواب دل بکنیم!


با این حال، دیگران ادعا می‌کنند که زمانی ‌که نوجوانان صرف گوشی‌های همراه خود می‌کنند به اندازه‌ی تاثیری که این دستگاه‌ها بر روی آنان می‌گذارند اهمیت ندارد.

اخیرا مطالعه‌ای از دانشگاه Michigan دریافت که شیوه‌ی استفاده‌ی کودکان از دستگاه‌های خود، پیش‌بینی کننده‌ی قوی‌تر مشکلات عاطفی یا اجتماعی مرتبط با اعتیاد به صفحه نمایش است.

Sarah Domoff، نویسنده‌ی اصلی، در یک انتشارات دانشگاهی گفت: ” مهم‌ترین مسئله این است که آیا استفاده از صفحه‌ی نمایش باعث بروز مشکلات در زمینه‌های دیگر زندگی می‌شود یا به یک فعالیت همه‌کاره تبدیل شده است “. او اکنون استادیار روان‌شناسی در دانشگاه مرکزی Michigan است.

برای مثال، آیا زمان استفاده ازصفحه‌ی نمایش با فعالیت‌های روزانه تداخل می‌کند؟ آیا منجر به درگیری‌های خانوادگی می‌شود؟ آیا این تنها فعالیتی است که به نظر می‌رسد نوجوان از آن لذت می‌برد؟

Domoff افزود: ” این‌ها تنها چند راه برای استفاده‌ی ناسالم از گوشی‌ها و دستگاه‌های مشابه هستند که می‌توانند به مشکلات ارتباطی یا رفتاری و سایر علائم عاطفی منجر شوند “.

این مطالعه در روز ۱۷ نوامبر در ژورنال Psychology of Popular Media Culture منتشر شد.

نتیجه‌ی نهایی برای والدین؟ Chapman گفت که گفت‌وگو در مورد خطرات ناشی از استفاده‌ی بیش از حد از رسانه‌های اجتماعی و تلفن همراه باید بین والدین و نوجوانان تداوم یابد.

سمیه بهمرام


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید