انتشار این مقاله


ابرکامپیوترها، پزشکان آینده!

پیشرفت‌های هوش‌مصنوعی و آینده‌ای که در آن مراجعه‌ به بیمارستان شما را با یک ربات یا ابرکامپیوتر روبرو خواهد کرد.

در سال ۲۰۱۷ مطالب متعددی گزارش شده است، از کلید مرگ سلول‌های سرطانی و تشخیص سرطان به کمک هوش‌مصنوعی گرفته تا آزمایش اولین واکسن سرطان و ساخت دستگاه قابل حملی که سرطان پوست را تشخیص می‌دهد. این مطالب تنها گوشه‌ای از پیشرفت‌های هیجان‌انگیز در تحقیقات مربوط به سرطان سال ۲۰۱۷ است.

شاید برای اغلب ما قرار گرفتن در جریان جدیدترین تحقیقات اندکی دلهره‌آور باشد اما تک تک این مطالعات جدید ارزشمند هستند. درحالیکه برخی مقاله‌ها در رسانه‌ها سر و صدا کرده و توجه زیادی را به خود جلب می‌کنند، مقاله‌ها و اطلاعات زیادی وجود دارد که نادیده گرفته می‌شوند یا در نگاه اول در نظر عموم غیرضروری و ناخوشایند می‌آیند.

تیمی از محققان دانشگاه North Carolina Lineberger Comprehensive Cancer Center دور هم جمع شدند تا راه‌ حلی برای این مسئله پیدا کرده و یافته‌های پیشین خود را اثبات کنند.
راه حل آن‌ها شامل استفاده از محاسبات شناختی برای غربال کردن داده‌های وسیعی است که از اطلاعات و مطالعات علمی بدست آمده است. بدین ترتیب آن‌ها قادر خواهند بود آزمایش‌های بالینی و روش‌های درمانی مربوط به بیماران سرطانی را بر اساس اطلاعات ژنتیکی تومور، شناسایی کنند. به عبارت دیگر، آن‌ها قصد دارند با استفاده از تکنیک‌های محاسباتی پیشرفته، روش‌های درمانی مفید برای سرطان را به طور موثرتری شناسایی کنند.

آی‌بی‌ام واتسون برای ژنومیک

طبق یافته‌های محققان این روش جدید به پزشکان کمک می‌کند از آخرین و به روزترین ادبیات علم مطلع باشند. برای آزمایش این روش محققان از آی‌بی‌ام واتسون۱ برای ژنومیک کمک گرفتند تا موثر بودن آن را نسبت به گروهی از متخصصان سرطان بررسی کنند. تیم توانایی واتسون برای انتخاب روش‌های درمانی متناسب با جهش‌های ژنتیکی بالینی را با یافته‌های متخصصان سرطان مقایسه کرد.

از ۱۰۱۸ مورد سرطانی که آنالیز کردند، متخصصان ملکولی تومور ۷۰۳ مورد تغییرات ژنتیکی قابل پیگیری را شناسایی کردند. واتسون نیز این ۷۰۳ مورد را شناسایی کرد اما علاوه برآن، به روش‌های درمانی ممکن برای ۳۲۳ بیمار دیگر اشاره کرد. در ۹۶ مورد از این بیماران قبلا هیچگونه جهشی شناسایی نشده بود. پروفسور William Kim، نویسنده مطالعه، گفت:

۳۲۳ مورد اضافی که توسط واتسون شناسایی شدند تنها ۸ تغییر ژنی داشتند که توسط هیئت متخصصین ملکولی غیرقابل پیگیری در نظر گرفته شده بودند.


مقاله مرتبط: هوش مصنوعی برای مبارزه با سرطان


نمی‌توان واتسون را کاملا یک دکتر نامید!

پروفسور Kim در ادامه برای توضیح هدف اصلی مطالعه اشاره کرد که واتسون برای آنالیز اینکه این روش‌ها با توجه به پاسخ‌های درمانی و زنده ماندن در طولانی‌مدت، به بیمار کمک خواهد کرد یا نه، طراحی نشده است. درحالیکه برخی یافته‌های واتسون نامربوط بودند (به دلیل عدم ابتلای بیمار به سرطان یا اینکه بیمار قبلا درگذشته بود)، یافته‌های واتسون به پزشکان ۴۷ بیمار مبتلا به سرطان اطلاع داده شد.

مطالعه تیم درمورد محاسبات شناختی یادآور چگونگی استفاده از توانایی یادگیری ماشین هوش‌مصنوعی برای درک رفتارهای وابسته به خودکشی و شناسایی آسیب‌هایی که می‎توانند منجر به سرطان سینه شوند، می‌باشد. اگرچه از لحاظ پردازش، این مطالعه نیازمند گلچین اطلاعات وسیعی است که مغز انسان را ویران می‌کند!

این تنها راهی نیست که هوش‌مصنوعی در زمینه پزشکی استفاده می‌شود و کاربرهای آن با پیشرفت تکنولوژی گسترش خواهد یافت. مایکروسافت برنامه‌هایی برای استفاده از هوش‌مصنوعی در پیدا کردن روشی برای درمان سرطان دارد و هوش‌مصنوعی با پیش‌بینی دقیق حمله قلبی نسبت به پزشکان، توانایی خود را ثابت کرده است. این پیشرفت‌ها آینده‌ای را نشان می‌دهند که در آن مراجعه‌ی به بیمارستان شما را با یک ربات یا ابرکامپیوتر روبرو خواهد کرد.


۱. واتسون یک سیستم کامپیوتری هوشمند است که می‌تواند به زبان طبیعی به سوالاتی که از او پرسیده می‌شود پاسخ دهد.

مهشید دهقان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید