انتشار این مقاله


هوش مصنوعی برای مبارزه با سرطان

مایکروسافت تنها شرکت صاحب نام در عرصه‌ی تکنولوژی نیست که از هوش مصنوعی برای مبارزه با سرطان استفاده می‌کند. NVIDIA (شرکت سازنده‌ی پردازنده‌های گرافیکی) با دپارتمان انرژی ایالات متحده و مؤسسه‌ی ملی سرطان این کشور برای توسعه‌ی CANDLE (محیط یادگیری انتشار سرطان) همکاری می‌کند، پلت‌فرم اکتشاف معمولی بر اساس هوش مصنوعی ادعا می‌کند با ۱۰ […]

مایکروسافت تنها شرکت صاحب نام در عرصه‌ی تکنولوژی نیست که از هوش مصنوعی برای مبارزه با سرطان استفاده می‌کند. NVIDIA (شرکت سازنده‌ی پردازنده‌های گرافیکی) با دپارتمان انرژی ایالات متحده و مؤسسه‌ی ملی سرطان این کشور برای توسعه‌ی CANDLE (محیط یادگیری انتشار سرطان) همکاری می‌کند، پلت‌فرم اکتشاف معمولی بر اساس هوش مصنوعی ادعا می‌کند با ۱۰ برابر سرعت معمولی و با استفاده از ابررایانه‌هایی با پردازنده‌های گرافیکی می‌تواند تحقیقات مربوط به سرطان را پیش ببرد. این سخت‌افزار امیدها را برای افزایش شتاب شبکه‌های عصبی افزایش داده و علاوه بر جاگذاری اطلاعات حیاتی، شبیه‌سازی‌ها را هم با سرعتی بالا انجام می‌دهد.

CANDLE با سه مشکل مرکزی مقابله خواهد کرد:

  • این پروژه اطلاعات ژنومیک را برای یافتن ردپاهای ژنتیکی در DNA و RNAهای سرطانی غربال خواهد کرد که پاسخ‌های آن‌ها را برای درمان‌ها پیش‌بینی می‌کند.
  • هوش مصنوعی همچنین به صورت خودکار میلیون‌ها گزارش‌ و چیزهایی را که بیماران خودشان ثبت کرده‌اند، استخراج و مطالعه خواهد کرد تا بفهمد سرطان چگونه پخش شده و دوباره برمی‌گردد.
  • در نهایت سومین کار شتاب بخشیدن به پروسه‌ی شبیه‌سازی برهمکنش‌های پروتئینی به منظور مطالعه‌ی چگونگی ایجاد عارضه‌ها توسط آن‌هاست.

شرکای این طرح تابحال نگفته‌اند که چه موقع انتظار دارند CANDLE آماده شود و مدتی پس از رخداد آن بتوان نتایج عملی را مشاهده کرد. همسو با دیگر تحقیقات پزشکی مبتنی بر هوش مصنوعی که تحقیقات مایکروسافت را هم شامل می‌شود، هنوز هم تأثیرات آن‌ها وابسته به انسان‌هاست؛ چون این محققان هستند که باید سؤال‌های درست بپرسند و اطلاعات را جمع‌آوری کنند. اگر همه‌ چیز آنطور که مورد انتظار است پیش رود، دانشمندان وقت و تلاش خود را بیشتر به جای این که صرف مشاهدات کنند، وقف درمان بیماری‌ها خواهند کرد.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید