انتشار این مقاله


زوما: محموله‌ای سری که توسط اسپیس اکس به مدار نزدیک زمین پرتاب شد

کم‌تر از یک روز قبل شیئی مرموز و سری به فضا پرتاب شد.

نمی‌دانم اخبار فضا را تا چه حد دنبال می‌کنید، ولی، کم‌تر از یک روز قبل شیئی مرموز و سری به فضا پرتاب شد.

این محموله یک‌شنبه شب، توسط یکی از راکت‌های اسپیس اکس (SpaceX) در مدار نزدیک زمین رهاسازی شد. با این حال، هنوز مشخص نیست این محمولۀ سری با چه هدفی به فضا پرتاب شده و آیا اصلاً قرار است آن‌جا بماند یا برنامه‌های دیگری برایش چیده شده است.


مقالۀ مرتبط: انیمیشن شبیه‌سازی پرتاب Falcon Heavy SpaceX


تا کنون اطلاعات خاصی از این پروژۀ حساسیت‌برانگیز به بیرون درز پیدا نکرده است. در حال حاضر فقط همین‌قدر می‌دانیم که این یک پروژۀ بسیار مهم است و “زوما” (Zuma) خوانده می‌شود. این قبیل محموله‌های سری عموماً به امنیت ملی و عملیات دفاعی ارتباط پیدا می‌کند.

قرارگیری زوما در مدار نزدیک زمین (حداکثر ارتفاع ۲۰۰۰ کیلومتر) می‌تواند بدین معنی باشد که مأموریت یافته چیزی را روی زمین تحت نظر داشته باشد. ولی این که این چه جریانی است که باید تحت نظر قرار بگیرد و چگونه قرار است انجام شود مشخص نیست. ما حتی نمی‌دانیم آیا این فرضیه حقیقت دارد یا خیر.

قسمت اعظم عملیات پرتاب زوما از سوی شرکت ایلان ماسک انجام شده است. ولی این که چه ارگانی این محموله را به آسمان پرتاب کرده چندان اهمیتی در اصل ماجرا نخواهد داشت، و اصل ماجرا چیزی است که هنوز نمی‌دانیم؛ زوما با چه هدفی هم‌اکنون از بالا ما را نظاره می‌کند؟


مقالۀ مرتبط: SpaceX اکنون یکی از باارزش‌ترین شرکت‌های خصوصی جهان است


مأموریت پرتاب زوما قرار بود در نوامبر ۲۰۱۷ عملی شود که بنا به دلایلی مکرراً به تعویق افتاد. یکی از همین دلایل می‌تواند حساسیت فوق‌العاده بالای این محموله باشد؛ تا حدی که ارتش چند ماهی را صرف تأمین امنیت آن نموده است.

نورثروپ گرومن (Northrop Grumman)، شرکت هوافضا و صنایع دفاعی آمریکایی، طی بیانیه‌ای کوتاه مشارکت خود را در این پروژه تأیید کرده و به جزئیاتی نه چندان مهم اشاره نمود. در این بیانیه آمده است:

نورثروپ گرومن مفتخر است که در پرتاب زوما مشارکت داشته است. این رویداد، حرکتی مقرون به صرفه به منظور فراهم آوردن بستری جهت پیش‌برد مأموریت‌های دولتی است. دولت ایالات متحده، مسئولیت هماهنگ‌سازی پرتاب را به نورثروپ گرومن محول نمود. ما توانستیم با هر دشواری که بود راکت فالکن ۹ اسپیس اکس را در اختیار این پروژه قرار دهیم. نورثروپ گرومن به عنوان یک کمپانی بر سنگینی مسئولیت خود واقف است. ما تمام تلاش خود را کرده‌ایم که زوما متحمل کم‌ترین خطر ممکن شود. زوما یک محمولۀ سری است. این محموله به مدار نزدیک زمین پرتاب خواهد شد.

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید