انتشار این مقاله


قرار گرفتن در معرض داروهای آنتی‌تیروئید در سه ماهه اول بارداری با نقایص مادرزادی همراه است

استفاده کردن از داروهای آنتی تیروئید (ATDs) طی سه ماه اول حاملگی با افزایش خطر ابتلا به نقص‌های موجود در هنگام تولد، مرتبط است. این حالت مخصوصا در زنانی دیده می‌شود که نسخه‌ای از methimazole (MMI) و یا MMI همراه با propylthiouracil (PTU) مصرف کرده‌اند.

استفاده کردن از داروهای آنتی تیروئید (ATDs) طی سه ماه اول حاملگی با افزایش خطر ابتلا به نقص‌های موجود در هنگام تولد، مرتبط است. این حالت مخصوصا در زنانی دیده می‌شود که نسخه‌ای از methimazole (MMI) و یا MMI همراه با propylthiouracil (PTU) مصرف کرده‌اند. این یافته‌ها در سالنامه Internal Medicine منتشر شده است.

محققان دانشکده پزشکی Sungkyunkwan، در شهر سئول کره، یک مطالعه کوهرت (هم‌گروهی) در سراسر کشور انجام دادند. این مطالعه به بررسی ارتباط موجود بین نسخه‌های مصرفی ATDs توسط مادران و ناهنجاری‌های مادرزادی در نوزادانی که زنده متولد شده‌اند، می‌پردازد. این مطالعه شامل گروهی به تعداد ۲۸۸۶۹۷۰ نفر از زنان حامله در سال‌های بین ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ می‌باشد که ۲۲۱۰۲۵۳ نفر از آنان توانسته‌اند نوزادان زنده به دنیا بیاورند. از این تعداد افراد گروه ۱۲۸۹۱ نفر از زنان حامله در طول سه ماهه اول بارداری در معرض مصرف ATDs قرار گرفتند. این اطلاعات نشان می‌دهند که فرار گرفتن در معرض MMI و PTU در سه ماه اول حاملگی، منجر به افزایش نسبی در خطر ناهنجاری‌های مادرزادی به ترتیب ۳۱ درصدی در MMI و ۱۶ درصدی در PTU می‌شود. افزایش خطر ابتلا به ناهنجاری‌های مرتبط با MMI در میان کسانی که چند ماه قبل از بارداری یا در سه ماهه اول بارداری داروی خود را به PTU تغییر داده‌اند همچنان باقی می‌ماند.


مقاله مرتبط: ویتامین B3 می‌تواند به پیش‌گیری از نقایص مادرزادی کمک کند


محققان این نتیجه گیری را کرده‌اند که قرار گرفتن در معرض داروهای ATD در سه ماهه اول بارداری با افزایش معنی داری در احتمال ایجاد ناهنجاری‌های مادرزادی همراه است. این یافته‌ها بر اهمیت به حداقل رساندن استفاده از داروهای MMI در سه ماهه اول حاملگی تاکید می‌کند. همچنین این مطالعات مطرح می کند که پیشنهاد فعلی تعویض دارو MMI به PTU پس از اطلاع از حاملگی باید مورد تجدید نظر قرار گیرد.


مقاله مرتبط: اهمیت ادامه مصرف دارو در دوران بارداری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید