انتشار این مقاله


توپیرامات در اوایل بارداری باعث افزایش خطر شکاف دهانی می‌شود

مصرف دوز بالاتری از دارو در سه ماهه اول باعث افزایش خطر ابتلا به شکاف لب یا شکاف کام می‌شود.

مطالعه نشان می‌دهد که مصرف دوز بالاتری از دارو در سه ماهه اول باعث افزایش خطر ابتلا به شکاف لب یا شکاف کام به نسبت بیشتر از مصرف دوز پایین‌تر آن می‌شود.

توپیرامات داروی ضد صرعی ست که در دهه گذشته به طور گسترده‌ای تجویز شده است. این دارو نه تنها برای جلوگیری از تشنج بلکه برای درمان اختلال دوقطبی و سردردهای میگرنی نیز استفاده می‌گردد. علاوه براین، توپیرامات یکی از داروی‌های تایید شده اخیر توسط FDA برای کاهش وزن است. مطالعات گذشته نشان داده است که مصرف توپیرامات زنان در دوران اولیه بارداری برای جلوگیری از تشنج صرعی باعث می‌شود دو تا پنج برابر احتمال تولد نوزاد با شکاف دهانی افزایش یابد، اما چنین مطالعاتی بر روی زنان مصرف دارو با دوز پایین‌تر برای شرایط غیر تشنجی تمرکز نکرده‌اند. مطالعه‌ی جدیدی توسط محققان Brigham و بیمارستان زنان و دانشکده بهداشت عمومی Harvard T.H. Chan، چنین بیان می‌کند که استفاده از توپیرامات در اوایل بارداری، به خصوص در دوزهای بالا استفاده شده برای صرع، ریسک شكاف دهان را افزایش می‌دهد.

مقاله مرتبط: اهمیت ادامه مصرف دارو در دوران بارداری

این کار جدید اطلاعات پزشکی بیش از ۱ میلیون تولد نوزاد زنده در سراسر کشور آمریکا را از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ در اختیار دارد. این تیم خطر ابتلا به شکاف دهانی (شامل شکاف لب و شکاف کام) را در ۳ گروه مورد بررسی قرار داد: نوزادان متولد شده از زنانی که توپیرامات را در سه ماهه اول مصرف کرده‌اند؛ نوزادان متولد شده از زنانی که دارو لاموتريژين مصرف کرده بودند (یک داروی غیرمرتبط که برای درمان اختلال دوقطبی و صرع استفاده می‌شود.)؛ و نوزادانی که در معرض داروهای ضد تشنج در رحم قرار نگرفته‌اند. آنها دریافتند که خطر ابتلا به شکاف دهانی تقریبا سه برابر در گروه مصرف کننده توپیرامات بیشتر از لاموتریژین و یا گروه بدون تماس با دارو بوده است. تقریبا یک نوزاد از هر ۱۰۰۰ نوزاد با شکاف دهانی متولد می‌شود. اما این مقدار در میان نوزادانی که در معرض دوز کم توپیرامات (میانگین ​​دوز روزانه ۱۰۰ میلی گرم) در سه ماهه اول قرار گرفته‌اند، ۲.۱ از هر ۱۰۰۰ تولد زنده می‌باشد. در میان زنانی با مصرف دوز بالای توپیرامات (میانگین دوز ۲۰۰ میلی گرم در روز)، خطر بسیار بالاتر است؛ ۱۲.۳ در هر ۱۰۰۰ تولد زنده.

نویسنده ناظر، Sonia Hernandez-Diaz ، پزشک دانشکده بهداشت عمومی Harvard T.H. Chan می‌گوید:

“نتایج ما نشان می‌دهد که زنانی که مبتلا به صرع و مصرف‌کننده توپیرامات هستند و دارای بیشترین خطر نسبی در تولد نوزادی با شکاف لب یا شکاف کام می‌باشند، احتمالا به علت دوزهای بالایی از توپیرامات در هنگام کنترل تشنج استفاده می‌شود. بهترین راه کار جلوگیری از تجویز دوزهای بالای توپیرامات به زنان در زمان بارداری می‌باشد مگر اینکه مزایا به وضوح بیشتر از خطرات آن باشد.”

نمایش دیدگاه ها (1)
دیدگاهتان را بنویسید