انتشار این مقاله


خطرات درازمدت زایمان سزارین برای مادر و نوزاد

زایمان سزارین ممکن است مضرات درازمدت جدی برای مادر و نوزاد به دنبال داشته باشد.

با وجود این که گاهی زایمان سزارین نیاز بوده و می‌‌تواند موجب نجات جان افراد شود، به گزارش محققان ممکن است مضرات درازمدت جدی برای مادر و نوزاد به دنبال داشته باشد. این آنالیز PLOS Medicine مبتنی بر ۸۰ تحقیق و تقریباً ۳۰ میلیون مورد مطالعه بوده است.


مقاله‌ی مرتبط: عفونت های بعد از زایمان سزارین


در مقایسه با زایمان واژینال، جراحی سزارین با کاهش قابل توجه در خطر بروز بی‌اختیاری ادراری و پرولاپس ارگان‌های لگنی همراه است. منظور از این پرولاپس، ضعف خطرناک عضلات نگه‌دارنده‌ی ارگان‌های لگنی است. با این حال، حاملگی پس از زایمان سزارین، با ۱۷ درصد افزایش احتمال سقط و ۲۷ درصد افزایش خطر به دنیا آمدن جنین مرده همراه است.

هم‌چنین طبق یافته‌های محققان، احتمال جفت آکرتا که طی آن جفت بیش از حد در عمق رحم رشد می‌کند و خطر سایر عوارض جفتی، افزایش ۳ برابری دارد. احتمال ابتلا به آسم تا ۱۲ سالگی در کودکان متولد شده از این روش، ۲۱ درصد بالاتر بوده و احتمال چاقی تا ۵ سالگی نیز ۶۰ درصد بیش‌تر است. با این وجود، خطر خالص مشکلات مرتبط با نوع زایمان چندان قابل توجه نیست.

خطر بروز عوارض در هر دو نوع زایمان بسیار کم است. به عنوان مثال در مورد جفت آکرتا، خطر یک در ۳۰۰۰ با زایمان سزایرن به سه در ۳۰۰۰ افزایش می‌یابد. موارد این‌چنینی نادر اما خطرات جدی هستند.

دکتر Sarah J. Stock، نویسنده‌ی مطالعه و متخصص زنان‌ از دانشگاه Edinburgh

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید