انتشار این مقاله


کدام شیر برای شما بهتر است؟شیرگاو یا شیر های گیاهی؟

شیربادام، شیرسبوس، شیربرنج و شیرنارگیل می‌توانند جایگزین بدون لاکتوزی برای شیرگاو باشند، اما مطالعات جدید نشان می‌دهد که محصولات لبنی ارزش غذایی بیشتری دارند. این یافته‌ها از یک آنالیز کانادایی به دست آمده‌است که ارزش غذایی هریک از چهار شیر گیاهی پرطرفدار را نسبت به شیر گاو ارزیابی میکند. مطالعات Sai Kranthi Kumar Vanga اینگونه […]

شیربادام، شیرسبوس، شیربرنج و شیرنارگیل می‌توانند جایگزین بدون لاکتوزی برای شیرگاو باشند، اما مطالعات جدید نشان می‌دهد که محصولات لبنی ارزش غذایی بیشتری دارند.

این یافته‌ها از یک آنالیز کانادایی به دست آمده‌است که ارزش غذایی هریک از چهار شیر گیاهی پرطرفدار را نسبت به شیر گاو ارزیابی میکند.

مطالعات Sai Kranthi Kumar Vanga اینگونه بیان می‌کند:”ما ازینکه بسیاری از این شیرها به اندازه شیر گاو مواد غذایی (چه در بررسی Macro و چه Micro) نداشتند غافلگیر شدیم.”

Vanga، کاندید Ph.D در دانشگاه McGill University in Quebec گفت:” از نظر غذایی، شیرگاو هنوز بهترین نوشیدنی از نظر تعادل مواد غذایی است.”

این مطالعات جدید توسط Natural Sciences و Engineering Research Council of Canada حمایت شده اند و هیچ گونه بودجه ای از صنایع لبنی دریافت نکرده اند.

شیر گاو حاوی پروتئین و سایر مواد غذایی اصلی شامل چربی و کربوهیدرات است. شیر گاو حاوی مواد ضد میکروبی نیز هست که به درمان عفونت های تنفسی و پایین آمدن تب در کودکان کمک می‌کند.

اما آنها تصدیق کردند که شیر گاو نگرانی هایی درباره سلامتی را افزایش می‌دهد. شیر گاو میتواند پاتوژن های آسیب زا شامل salmonella و E.coli را حمل کند و بسیاری از کودکان نیز به آن حساسیت دارند.

و بسیاری از بزرگسالان نیز lactose-intolerant هستند. یعنی کمبود مقدار کافی از یک مسیر آنزیمی برای هضم غذاهای پر از لاکتوز مانند شیر گاو دارند. که بیشتر در میان سیاه‌پوستان، آسیایی ها و بومی های آمریکا رایج است.

کاهش میزان مصرف کلسترول و افزایش تمایل به رژیم های گیاهی باعث مصرف شیرهای گیاهی توسط مصرف کنندگان شده است.

در مقایسه مواد مغذی مطلوب و نامطلوب، محققان دوجین تحقیق را مرور کردند. و اطلاعات تغذیه ای را از دیتابیس دپارتمان کشاورزی آمریکا (USDA) جمع آوری کردند و برچسب تغذیه ای روی شیرهای گیاهی را آنالیز کردند.

تیم تحقیقاتی نتیجه گرفت درحالی که شیرنارگیل کالری کمی دارد و مزه خوبی دارد، اما پروتئین ندارد و سرشار از چربی های اشباع است.

مشابه شیر نارگیل، شیربادام نیز کالری کم و مزه خوبی دارد درحالی که چربی، کربوهیدرات و پروتئین قابل مقایسه ای در مقابل شیر گاو دارد. و می‌تواند منجر به مشکلات بالقوه ای برای کسانی که به بادام حساسیت دارند نیز شود.

شیربرنج از نظر میزان کالری با شیر گاو قابل مقایسه بوده اما شکر بیشتری دارد و چربی، کربوهیدرات و پروتئین کافی ندارد.

و شیر سبوس دار، مزه قابل قبول و پرطرفداری ندارد و مشکلات بالقوه ای برای کسانی که به سبوب آلرژی دارند نیز دارد. اما از نظر پروتئین بسیار غنی است، در حالی که میزان چربی و کربوهیدرات برابر با شیر گاو دارد.

Vanga گفت :” در کل، شیرسبوس دار از لحاظ مواد غذایی نزدیک ترین شیر به شیر گاو است.”

وی افزود :” شیرهای گیاهی مواد غذایی مشابهی با شیر گاو ندارند و نباید مصرف کنندگان آن را به عنوان یک فراورده مستقیم شیر فرض کنند.”

این تحقیق توسط Lona Sandon از دانشگاه University of Texas Southwestern Medical Center at Dallas  انجام شده است.

شیر های گیاهی میتوانند به عنوان جایگزین شیر گاو در رژیم غذایی روزانه افراد حضور داشته باشند مخصوصا برای افرادی که به شیر حساسیت دارند یا در هضم لاکتوز با مشکل مواجه میشوند.

به هر حال این شیر ها از لحاظ غذایی از شیرگاو غنی تر نیستند و شایستگی هاله سلامتی ای که مردم بر آنها می‌گذارند را ندارند، اما شاید یان بازاریابی هوشمند است که می‌خواهد شما اینگونه فکر کنید.

Sandon گفت :” اعتیاد منفی به شیرگاو در این تحقیق یافت نشد.

مردم میتوانند چربی کم را انتخاب کنند و از چربی های اشباع پرهیز کنند و برای کسانی که در هضم لاکتوز مشکل دارند نیز شیر های بدون لاکتوز در بازار موجود است.

در بسیاری از موارد شیرگاو هنوز بهترین مورد است، مخصوصا برای کودکان که به کالری، پروتئین، چربی و کلسیم برای رشد نیاز دارند.”

محمد امین سالاری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید