انتشار این مقاله


پیش‌بینی ریاضیات درباره‌ی‌ سلول‌های سرطانی

ریاضیات کاربردی می‌تواند ابزار قوی باشد تا بتوانیم پیدایش و تکامل انواع مختلفی از سلول‌های سرطانی را پیش‌بینی کنیم.

ریاضیات می‌تواند پیش‌بینی کند که چگونه سلول‌های سرطانی تکامل می‌یابند‌

مطالعه‌ای در دانشگاه واترلو دریافته که ریاضیات کاربردی می‌تواند ابزار قوی باشد تا بتوانیم پیدایش و تکامل انواع مختلفی از سلول‌های سرطانی را پیش‌بینی کنیم. این مطالعه از نوعی آنالیز ریاضی به نام دینامیک تکاملی استفاده‌کرده تا جهش‌های بدخیم در سلول‌های بنیادی و غیربنیادی در سرطان روده را مشاهده‌کند.

محمد کهن‌دل، استاد ریاضیات کاربردی دانشگاه واترلو بیان دارد که:

استفاده از ریاضیات کاربردی برای بررسی تکامل سرطان به سرطان‌شناسان نقشه راهی می‌دهد تا پیشرفت نوع خاصی از سرطان را دنبال کنند. هم چنین جزئیات اساسی از پیشرفت بیماری را بیابند. ترکیب شدن فایده ریاضیات کابردی با این تحقیق که موجب پیشرفت زیست‌شناسی سرطان می‌شود، می‌تواند از جنبه‌های مختلفی به درک عمیق‌تری از این بیماری منجر‌شود.

این مطالعه دریافت که هنگام تقسیم و تکثیر سلول‌های بنیادی، سلول‌های جدید می‌توانند اساسا با سلول‌های اصلی متفاوت باشند. این ویژگی می‌تواند تاثیر به‌سزایی در پیشرفت سرطان هم از جنبه‌ی مثبت، و هم منفی داشته‌باشد، که استفاده از ریاضیات باعث‌می‌شود بهتر رفتار سلول را پیش‌بینی کنیم.

این مطالعه هم‌چنین نتیجه می‌گیرد که این نوع از تحلیل می‌تواند در پیشگیری از ظهور سلول‌های سرطانی مفید باشد، علاوه بر اینکه به ایجاد درمان‌های قوی و موثر کمک می‌کند.

سیو سیوالوگاناتان استاد و عضو هیات‌علمی دانشکده‌ی ریاضیات کاربردی دانشگاه واترلو بیان‌ دارد که:

توانایی پیش‌بینی پیشرفت سلول‌های سرطانی برای بهینه‌کردن درمان‌ها لازم است، که بتوانند آن سلول‌ها را به طور مفید مورد هدف قرار‌دهند. هم‌چنین می‌تواند از مقاومت القاشده‌ی ناشی از دارو که در بسیاری از سرطان‌ها ظاهر می‌شود، پیشگیری کند.

علاوه بر پیش‌بینی رفتار سلول‌های سرطانی، این چارچوب ریاضی می‌تواند در زمینه‌های دیگر هم به کار گرفته‌شود؛ مانند ژنتیک جمعیت و بوم‌شناسی.

برای مطالعه ی مقاله ی اصلی میتوانید به اینجا مراجعه کنید.

گلناز بهرامی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید