انتشار این مقاله


در مورد هیبرید انسان-گوسفند بیشتر بدانیم!

محققان به گونه جدیدی از شبیه‌‌سازی دست یافته‌اند.

محققان به گونه جدیدی از شبیه‌‌سازی دست یافته‌اند، تولید جنین‌ هیبریدی گوسفند-انسان ممکن است روزی آینده اهدا عضو با روش رشد اندام‌های انسانی درون حیوانات دستکاری ژنتیکی شده را ممکن سازد.

با در نظر گرفتن این هدف نهایی، دانشمندان نخستین شبیه‌ساز بین‌گونه‌ای انسان-گوسفند را با تولید سلول‌های بنیادی انسانی درون جنین گوسفند رقم زدند. موجود ایجادشده ۹۹% گوسفند بوده و به میزان بسیار کم به من و شما شباهت دارد.

به طور صادقانه‌تر سهم انسانی این جنین در آزمایش-قبل تخریب در ۲۸ روزگی- بسیار کم است اما حقیقت این است که در واقع همین تولیدشدن در تحقیقات این چنینی نیز بسیار بحث‌برانگیز است.

زیست‌شناس سلولی هیروناکاچی می‌گوید: سهم سلول‌های انسانی در این تحقیقات بسیارکم بوده‌است یعنی این‌طور نیست که یک خوک با سر انسان‌مانند یا یک انسان با سر خوک‌مانند تولید شود! در واقع با شمارش سلولی در می‌یابیم که در این جنین هیبریدی تقریباً به ازای هر ده هزار سلول گوسفندی یک سلول انسانی (حتی شاید کمتر) وجود دارد.

هیبرید انسان-خوکاساس این تحقیق بر روی آزمایش‌های قبلی صورت‌گرفته توسط همین تیم تحقیقاتی پی‌ریزی شده‌بود. این دانشمندان قبل‌تر موفق به رشد‌دادن سلول‌های انسانی در بدن جنین اولیه یک خوک در آزمایشگاه شده بودند که محققان از آن به عنوان شبیه‌سازی بین‌گونه‌ای یاد می‌کردند.

مشکلات پیش رو

با این‌که کلیشه ‌های”mad science” در زمینه این تحقیقات کاملاً آشکار بود، اما این مباحثات و مشاجرات روزی یک راه‌حل مناسب برای هزاران فردی که در لیست اهدا عضو برای دریافت عضو منتظرند و متاسفانه بیشتر آن‌ها قبل یافته‌شدن اندام‌های قابل پیوند مناسب می‌میرند،خواهد بود.

زیست‌شناس خلاق دانشگاه کالیفورنیا دیویس می‌گوید: حتی امروزه بهترین هم‌پوشانی پروتئینی ارگان‌های پیوند زده شده،مگر در دوقلوهای کاملاً همسان، دوام بالایی ندارد چرا که به طور پیوسته موردحمله سلول‌های سیستم ایمنی قرار می‌گیرد.

حتی با وجود این‌که راه درازی پیش‌رو است، با این‌حال شبیه‌سازهای بین‌گونه‌ای می‌توانند یکی از راه‌های تولید ذخایر کافی برای برآورده ساختن نیاز بالا به پیوند عضو باشند تا بتوان مثلاً از یک پانکراس هیبریدی یک گوسفند یا خوک جهت جایگزینی در بدن بیمار استفاده کرد.

هیبرید انسان-گوسفنداما با این‌حال بالابردن درصد سلول‌های انسانی در این ترکیب مشکلات اخلاقی را در مورد موجود تولیدشده که تنها هدف تولید آن استفاده از ارگان‌های حیاتیش است، وجود دارد.

راس توضیح می‌دهد: من هم همین نگرانی را دارم. بیایید در نطر بگیریم که اگر سلول‌های انسانی بر مغز جانور تاثیر بگذارند از ادامه پروژه امتناع خواهیم کرد.

پاسخ‌های راحتی برای سوالات به وجود آمده در مورد مشکلات اخلاقی این پروژه وجود ندارد، اما با بودن افراد اضافه شده به صف دریافت عضو و چک‌کردن ده دقیقه یک‌بار لیست اهدا عضو، مجققان می‌گویند کارهایی که شبیه‌سازی می‌تواند برای ما انجام دهد نباید نادیده گرفته‌شود.

راس ادامه می‌دهد: تمام این نتایج مشاجره برانگیز هستند و قطعاً هیچ‌کدام کامل نیستند اما این نتایج امید را دل افرادی که روزانه به خاطر اتفاقات ساده جان خود را از دست می‌دهند زنده می‌کند. و این وظیفه ماست که تمام روش‌های احتمالی که از آن طریق می‌توان ارگان‌های جایگزین برای درمان انسان‌ها وجود دارند را پیدا کنیم.

 

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید