انتشار این مقاله


آیا لیزر موهای زائد سرطان‌زاست؟

انرژی این لیزرها عمدتا سطحی بوده و در سطح پوست باقی می‌ماند. در نتیجه باعث آسیب DNA و جهش نمی‌شود.

برای برخی زنان، درمان موهای زائد بوسیله لیزر برای داشتن پوست صاف و بدون مو ارزش هزینه زیاد آن را دارد. میانگین هزینه لیزر موهای زائد ۲۸۹ دلار است که بسته به مناطق مورد درمان و تعداد جلسات متفاوت است. اما برای عده دیگر امنیت فرایند بدون فاز باعث تعلل می‌شود.

سوال یکی از خوانندگان:

دکتر Manny عزیز، من به زودی به ماه عسل خواهم رفت و در فکر لیزر موهای خط بیکینی‌ام بودم، اما به خاطر پرتوهای آن نگران هستم. آیا ارتباطی بین سرطان و لیزر موهای زائد وجود دارد؟

از لحاظ خطر سرطان، پرتوهای ایکس و گاما بسیار خطرناک‌اند و به عنوان اشعه یونیزان با فرکانس بالا شناخته می‌شوند. این‌ها را می‌توان بصورت طبیعی مثلا از گاز رادون و یا بصورت غیرطبیعی بدست آورد. به عنوان مثال، نیروگاه‌های هسته‌ای این نوع تابش را در تولید انرژی هسته‌ای استفاده می‌کنند. یا در تصویربرداری پزشکی مانند سی‌تی‌اسکن از اشعه X-Ray برای تولید تصاویر مناطق داخل بدن کاربرد دارد. زمانی که تابش یونیزان از داخل بدن عبور کند، می‌تواند باعث آسیب مستقیم به DNA سلول شود و بهدها منجر به سرطان شود. در عین قدرتمند بودن اشعه یونیزان، اداره غذا و داروی آمریکا (FDA) لیزر مورد استفاده در روش‌ حذف مو را در سطح غیر یونیزان مشخص کرده است.

دکتر Whitney Bowe، متخصص پوست در نیویورک، به FoxNewa.com گفت:

انرژی نور این لیزرها عمدتا سطحی بوده و در سطح پوست باقی می‌ماند. درنتیجه باعث آسیب DNA نشده و باعث جهش نمی‌شود.

پالس‌های انرژی نوری لیزر در درمان حذف موهای زائد با لیزر تنها برای گرم کردن و از بین بردن فولیکول‌های مو طراحی شده است.‌ همچنین در رابطه با برخی زنان که کماکان نگران لیزر مناطق نزدیک اندام تناسلی‌اند، کارشناسان ریسکی قائل نیستند.

دکتر Konstantin Zakashansky متخصص بیمای‌های زنان در بیمارستان Mount Sinai در مصاحبه با FoxNews.com گفت:

اشعه مورد استفاده به خارج از عمق فولیکول مو نفوذ نمی‌کند، اندام‌های داخلی نیز تحت تاثیر قرار نمی‌گیرند، پس بر باروری تاثیری ندارد.

در حال حاضری هیچ تحقیقی موفق به اثبات سرطان‌زایی لیزر موهای زائد نبوده‌است. به گفته Bowe:

این کار خطراتی چون قرمزی، زخم و تغییر رنگ در منطقه تحت درمان را شامل می‌شود.اگر بیماری احساس سوزش بعد از لیزر داشته باشد، داروهای متفاوت می‌توانند در آرام کردن بخش مورد درمان تاثیر گذار شود. خنک کردن این بخش دقیقا بعد از لیزر، درمان کلیدی است. نیز کمپرس شیر سرد بصورت شگفت‌آوری آرام‌بخش است. استفاده از ایبوپروفن باعث کاهش تورم و قرمزی است. اما هرگز نباید از Tylenol استفاده شود. اگر قرمزی بیش از چند ساعت ادامه داشت، حتما به پزشک خود اطلاع دهید تا در تنظیمات جلسات بعد محافظه‌کارتر باشد.

برای به رسیدن به نتایج پایدار، بطور متوسط شش جلسه کافیست. اما Bowe بیمارانش را تشویق می‌کند تا هر دو سال یکبار نیز مراجعه کنند تا موهای سمجی که از بین نرفته و یا بعد مدتی برمی‌گردند نیز حذف شوند.
برای افرادی که به دنبال روش‌های سنتی حذف مو هستند، Bowe، اصلاح مو را توصیه می‌کند.
اگر درمان‌های لیزر بیش از حد گران‌اند و یا موهای تیره ندارید ( کاندید خوبی برای درمان با لیزر نیست)، پس از اصلاح با موم اصلاح بپرهیزید. اپیلاسیون دارای بیشترین خطر برای موهای درحال رشد است که می‌تواند دردناک باشد و‌ یا حتی با MRSA عفونی شود.


مقالات مرتبط: آیا لیزر کردن مو‌های زائد دائمی است؟

سم زیبا: حقیقت خطرات محصولات زیبایی


نگین فرونچی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید