انتشار این مقاله


ویتامین D ممکن است به پیشگیری از نارسایی قلبی بعد از سکته‌ی قلبی کمک بکند!

مطالعه‌ای جدید نشان داده است که چگونه ویتامین D ممکن است به محافظت از بافت قلب و پیشگیری از نارسایی قلبی پس از سکته‌ی قلبی کمک بکند.

مطالعه‌ای جدید نشان داده است که چگونه ویتامین D ممکن است به محافظت از بافت قلب و پیشگیری از نارسایی قلبی پس از سکته‌ی قلبی کمک بکند. این روش به طور بالقوه پیشنهاد اضافه کردن راهی کم قیمت به روش های درمانی موجود نارسایی قلبی را ارائه می‌دهد.

تیم مرکز تحقیقات پزشکی Westmead دریافتند که ویتامین D مانع سفت شدن بیش از حد بافت قلب و پیدایش اسکار در آن، پس از یک سکته‌ی قلبی، می‌شود و ممکن است بتواند خطر نارسایی قلبی را کاهش دهد.

محققان از مدل‌های موشی برای بررسی تاثیر ۱,۲۵D – شکلی از این ویتامین که با هورمون‌ها فعالیت می‌کند – بر روی سلول‌های بافت اسکاری که پس از سکته‌ی قلبی تشکیل می‌شود، استفاده کردند. این سلول‌ها، فیبروبلاست‌های واحد کلنی‌ساز قلبی (cCFU-Fs) نامیده می‌شوند.


مقاله مرتبط: ۸ راه‌کار برای کاهش خطر سکته مغزی یا قلبی


استادیار جیمز چانگ، می‌گوید اعتقاد بر این بود که ویتامین D به محافظت در برابر نارسایی قلبی کمک می‌کند، اما تعاملات این ویتامین با cCFU-Fها بخوبی شناخته نشده بود.

چانگ توضیح ‌می‌دهد:

فواید این ویتامین به طور افزاینده‌ای در حال شناسایی است، اما ما همچنان نمی‌دانیم که با استفاده از چه مکانیسمی این ویتامین به درمان بیماری‌های قلبی می‌تواند کمک بکند. ما می‌خواستیم بیشتر راجع به چگونگی حفاظت ویتامین D از قلب پس از یک سکته‌ی قلبی، بدانیم. سکته‌های قلبی زمانی اتفاق می‌افتند که خونرسانی به قلب متوقف شده و موجب آسیب بافتی شود. این اتفاق موجب فعال شدن پاسخی التهابی می‌شود که طی آن cCFU-Fها بافت آسیب دیده را با بافت اسکار کلاژنی جایگزین می‌کند.

این فرایند خوب نیست، زیرا پیدایش اسکار در بافت قلب می‌تواند توانایی قلب را در پمپ کردن موثر خون کاهش دهد، و موجب ایجاد نارسایی قلبی شود.

محققان ما نشان می‌دهند که ویتامین D در واقع مانع از ساخته شدن بافت اسکار توسط سلول‌های cCFU-F می‌شود. با مهار cCFU-F، ویتامین D ممکن است نقشی مهم در کاهش خطر نارسایی قلبی پس از سکته‌ی قلبی بازی کند.


مقاله مرتبط: نارسایی قلبی


نارسایی قلبی یک بیماری کشنده است که تخمین زده می‌شود ۲۳ میلیون فرد را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد. چانگ بیان داشت که روش‌های جدید درمانی لازم است تا سطح جهانی نارسایی قلبی کاهش پیدا کند.

بیماری‌های قلبی عروقی، شامل حمله‌های قلبی و نارسایی قلبی، دلیل اصلی مرگ در سراسر جهانند.

برای تغییر این وضعیت، لازم است تا بیماری‌های قلبی را از هر زاویه‌ی ممکنی، مورد بررسی قرار دهیم. این مطالعه، اولین مطالعه‌ایست که به بررسی نقش ۱,۲۵D در تنظیم سلول‌های بنیادی قلبی پرداخته است، و نتایج نویدبخش هستند.

با مطالعه‌ی بیشتر، ویتامین D می‌تواند به عنوان روشی موثر و کم قیمت به راه‌های درمانی قبلی اضافه شود، و ما امیدواریم که بتوانیم این یافته‌ها را در کارازمایی بالینی در انسان‎‌ها نیز مورد بررسی قرار دهیم.

آیسان اخگری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید