انتشار این مقاله


۸ راه‌کار برای کاهش خطر سکته مغزی یا قلبی

گاهی تغییرات کوچک در شیوه زندگی می‌تواند به طور موثری احتمال سکته‌های مغزی یا قلبی را کاهش دهد.

گاهی تغییرات کوچک در شیوه زندگی می‌تواند به طور موثری احتمال سکته‌های مغزی یا قلبی را کاهش دهد. برای داشتن سلامتی و دوری از این حملات این مراحل را دنبال کنید:

۱.هر روز کمی ورزش کنید

فعالیت فیزیکی معتدل احتمال ابتلا به حمله‌های قلبی را می‌کاهد. برای ۵ روز از هفته حدودا ۳۰ دقیقه ورزش کنید. پیاده‌روی تند و شنا گزینه‌های مناسبی هستند. در ۳ روز باقیمانده هفته ورزش‌های سنگین مانند وزنه‌برداری انجام دهید. اگر برنامه فشرده‌ای دارید آن را به چند بخش سبک‌تر تقسیم کنید. ۱۵ دقیقه پیاده‌روی در صبح و همچنین ۱۵ دقیقه دیگر قبل از صرف ناهار توصیه می‌شود.


۲. یک هدف معقول برای کاهش وزن داشته باشید

اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید، برای کاهش خطر ابتلا به سکته لازم نیست که حتما خیلی لاغر شوید. ۵ تا ۱۰ درصد کاهش وزن، سطح کلسترول شما بهبود میابد، همچنین فشار خون و قند خونتان هم کاهش می‌یابد.

۳. قرص‌های قلبتان را به‌طور مرتب مصرف کنید

گرچه روشن به نظر می‌آید اما داروهایتان را مرتب بخورید!
بسیاری از مردم داروها را همان‌طور که پزشک توصیه کرده است، مصرف نمی‌کنند. عواملی را که باعث می‌شوند از خوردن دارو خودداری کنید مانند ترس از عوارض جانبی، فراموشی و هزینه بیابید و از پزشکتان در مورد آن‌ها کمک بگیرید.

۴. خوب غذا بخورید

با داشتن رژیم‌غذایی سالم، می‌توانید احتمال بیماری‌های قلبی را کاهش دهید. سبد غذایی خود را با انواع مختلفی از میوه‌ها، سبزی‌ها، ماهی، غلات کامل و گوشت لخم پر کنید. از غذاهای آماده و فراوری‌شده که نمک و قند زیادی دارند دوری کنید. آن‌ها همچنین پراز مواد نگه‌دارنده هستند.


۵. در نوشیدن الکل زیاده روی نکنید!

الکل ممکن‌است موجب بهبود سلامت قلب شود، با این وجود در مصرف آن افراط نکنید. مصرف بیش از حد احتمال فشار خون بالا، حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد. برای بهره‌بردن از فواید آن بیشتر از ۱ بار در روز برای زنان و ۲ بار در روز برای مردان توصیه نمی‌شود.

۶. مقداری شکلات برای سلامتی قلبتان خوب است!

از شکلات قهوه‌ای استفاده کنید و مطمئن شوید که حداقل ۷۰ درصد از مواد تشکیل‌دهنده آن کاکائو است. شکلات پر از مواد غذایی است که به حفاظت از قلب کمک می‌کنند. اما در مصرف آن زیاده‌روی نکنید زیرا باعث افزایش وزن و تپش قلب می‌شود.


۷. سیگار کشیدن را ترک کنید

سیگار کشیدن قطعا ریسک حمله قلبی و سکته مغزی را بالا می‌برد. برای ترک آن به پزشک مراجعه کنید. با این کار به دوستان و خانواده‌تان هم کمک می‌کنید؛ زیرا سیگار کشیدن شما به‌طور ثانویه می‌تواند باعث بیماری‌های قلبی در آن‌ها نیز بشود.


۸. به علائم خود توجه کنید

هر کسی ممکن است دچار حمله قلبی شود و فقط به این امید که به سراغ شما نمی‌آید نسبت به علائم بی‌توجه نباشید. هر چیز غیر معمولی را جدی بگیرید و سریعا به پزشک مراجعه کنید. علائمی مانند تنفس‌های کوتاه، تغییر ریتم ضربان قلب، خستگی مفرط، درد در فک یا کمر، تهوع و استفراغ، عرق غیر معمول و علائم شبیه بیماری آنفولانزا می‌تواند نشانۀ بیماری قلبی باشد.

فاطمه مسیب‌پور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید