انتشار این مقاله


ارتباط مستقیمی بین سیگار کشیدن و افت شنوایی وجود دارد

طبق بررسی های ۸ ساله صورت گرفته بر روی ۵۰۱۹۵ نفر سیگاری در ژاپن،شما می‌توانید افزایش احتمال افت شنوایی را نیز به لیست بلندبالای مضرات سیگار اضافه کنید. مقاله مرتبط:سیگار؛ نگاهی دقیق‌تر بر ساختار و مضرات با ثابت در نظر گرفتن سایر شرایط مشخص شد افرادی که سیگاری بودند در مقایسه با کسانی که سیگاری […]

طبق بررسی های ۸ ساله صورت گرفته بر روی ۵۰۱۹۵ نفر سیگاری در ژاپن،شما می‌توانید افزایش احتمال افت شنوایی را نیز به لیست بلندبالای مضرات سیگار اضافه کنید.


مقاله مرتبط:سیگار؛ نگاهی دقیق‌تر بر ساختار و مضرات


با ثابت در نظر گرفتن سایر شرایط مشخص شد افرادی که سیگاری بودند در مقایسه با کسانی که سیگاری نبودند به میزان ۷۰درصد بیشتر در معرض افت شنوایی قرار داشتند.

ترک سیگار حتی به مدت کوتاه نیز اثرات مثبتی بر بهبود شنوایی خواهد داشت چرا که از دست دادن قدرت شنوایی با تعداد نخ مصرفی در ارتباط است بنابراین اگر ترک دائم دشوار باشد شخص باید حداقل تعداد نخ‌های مصرفی را کاهش دهد.

طبق مطالعات اشخاصی که روزانه ده نخ سیگار می‌کشیدند به میزان ۴۰درصد بیشتر در معرض از دست دادن شنوایی برای بسامدهای بالا و ۱۰ درصد برای بسامدهای پایین بودند.

افت شنواییبرای ۱۱-۲۰ نخ سیگار روزانه این درصد ها به ۶۰ و ۲۰ افزایش پیدا کردند. و برای بالاتر از ۲۰ سیگار این مقدار بالاتر رفت: ۷۰ درصد بسامدهای بالا و ۴۰ درصد بسامدهای پایین.

نتیجه کلی

طبق این تحقیقات سیگار کشیدن یک فاکتور معمول برای از افت شنوایی بدون هیچ دلیل یا یافته منطقی و فقط طبق شواهد تجربی می‌باشد. برای اثبات دلیل آن مطالعات و تحقیقات بیشتری لازم است.
چنین ارتباطی قبلا نیز پیشنهاد شده بود، اما شواهد دقیقی وجود نداشت. مطالعات قبلی در جامعه آماری محدودتر صورت گرفته بود و بیشتر بر پایه گزارشات خود شخص بود که نمی‌تواند به اندازه مطالعات بالینی مورد اعتماد باشد.

با این وجود حتی بعد از جمع‌آوری تمام این داده‌ها و بررسی آن‌ها علت نتیجه به دست آمده هنوز یک سوال بزرگ است به خصوص زمانی‌که می‌گوییم افزایش خطر افت شنوایی با تعداد نخ سیگار روزانه در ارتباط است.

ترک سیگارآنچه که ما به طور دقیق نمی‌دانیم علت این اتفاق است. یک نظریه این است که سم موجود در سیگار بر گوش داخلی تاثیر گذاشته و آن‌را تخریب می‌کند نظریه دیگر هم این است که شیوه‌ای که نیکوتین و کربن دی اکسید اکسیژن خون را کاهش می‌دهد بر عملکرد گوش‌ها تاثیر می‌گذارد.به هرحال ریشه بیولوژیکی هرچه که باشد مطالعات صورت گرفته بر روی بیش از ۵۰۰۰۰ نفر سیگاری گواهی برای ارتباط مستقیم سیگار کشیدن و از دست دادن حس شنوایی است.

و اگر به انگیزه‌های بیشتری برای کنارگذاشتن سیگار نیازمندید تحقیقات بازگو کرده‌اند که در صورت ترک کردن حتی به مدت ۵ سال شنوایی شخص به میزان بالایی بهبود می‌یابد.

دکتر هو رهبر تیم می‌گوید: با وجود یک گروه مورد بررسی قرارگرفته بزرگ، در یک زمان طولانی و ارزیابی دقیق افت شنوایی در این افراد؛ نتیجه تحقیق ما گواهی برای وجود رابطه مستقیم و مستقل بین افت شنوایی و سیگار کشیدن است.

 

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید