انتشار این مقاله


بررسی ارتباط میان ویروس اپشتین بار و بیماری MS

ویروس Epstein-Barr به چندین بیماری خطرناک مرتبط است. به همین دلیل، محققان معتقدند این ویروس می‌تواند خطر ابتلا به مالتیپل اسکلروزیس (MS) را افزایش دهد.

ویروس Epstein-Barr به چندین بیماری خطرناک مرتبط است. به همین دلیل است که محققان معتقدند این ویروس می‌تواند خطر ابتلا به مالتیپل اسکلروزیس (MS) را افزایش دهد.

مرتبط است؛ اما تا چه حدی؟

اخیرا Healthline با همکاری Bruce Bebo، معاون اجرایی تحقیقات در انجمن ملی مالتیپل اسکلروزیس، به درک بهتر رابطه‌ی بین ویروس اپشتین بار (EBV) و مالتیپل اسکلروزس (MS) پرداخته‌است.

Bebo توضیح داد:

هر کس در طول زندگی خود در معرض EBV قرار خواهد گرفت.

وی افزود که ارتباطی ضمنی میان ابتلا به مونونوکلئوزیس (ازدیاد گویچه‌های سفید یک هسته‌ای در خون) و خطر ابتلا به MS وجود دارد.

همچنین مونونوکلئوزیس، محصول جانبی ممکنِ EBV است. علاوه بر این، EBV عضوی از خانواده‌ی ویروس تبخال است.
مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) می‌گویند که EBV ابتدا در سال ۱۹۶۴ به عنوان یکی از رایج‌ترین ویروس‌های انسانی در جهان شناخته‌شد و ۹۰ درصد از جمعیت در برخی از مراحل زندگی خود به آن آلوده می‌شوند.

بسیاری از مردم بیماری را تجربه نمی‌کنند و فقط علائم ملایمی دارند. EBV به عنوان علت اصلی مونونوکلئوزیس عفونی معروف است.
اکثر افراد، در اوایل دوران کودکی به EBV مبتلا می‌شوند و هیچ نشانه‌ای ندارند. اما افرادی که در دوران کودکی مبتلا نمی‌شوند، ممکن است بعدها زمینه‌ی ابتلا به مونونوکلئوزیس را داشته‌باشند.
مونونوکلئوزیس یک بیماری عفونی است که می‌تواند ناشی از EBV باشد. این بیماری از طریق بزاق منتقل می‌شود و همچنین به عنوان “بیماری بوسیدن” شناخته شده‌است.


مقاله مرتبط: اپستین بار ویروس


ارتباط با مالتیپل اسکلروزیس

ویروس Epstein-Barr) EBV)، رتروویروس HERV-W / MSRV را در بیماران مبتلا به مونونوکلئوزیس عفونی فعال می‌کند.
طبق یافته‌ها، این فعال شدن با مالتیپل اسکلروزیس مرتبط است.

Bebo گفت:

ما می‌دانیم که ارتباطی میان ابتلا به مونونوکلئوزیس و خطر MS وجود دارد. ما همه عملا در معرض این ویروس (EBV) قرار گرفته‌ایم. فقط کسری از افراد به مونونوکلئوزیس مبتلا می‌شوند اما این کسر از افراد خطر بالاتری برای MS دارند.

او توضیح داد که افراد مبتلا به MS، واکنش متفاوتی به EBV در مقایسه با دیگران نشان می‌دهند.

بیماران مبتلا به MS، به سطح بالاتری از واکنش ایمنی بدن به بیماری گرایش دارند. Bebo توضیح داد که چگونه این مسئله مانند مرغ و تخم‌مرغ است.
وی گفت: آیا این نتیجه التهاب سیستم عصبی است؟ یا ویروس دوباره فعال شده و باعث التهابی می‌شود که موجب آسیب MS شود؟
Bebo گفت:

این یک مطالعه‌ی بزرگ برای نشان دادن تفاوت نیست، اما این به اطلاعات در مورد EBV و MS افزوده‌است. این یک مشارکت است، اما به ما کمک نمی‌کند تا ارتباط واقعی را درک کنیم.

تحقیقات یک پدر

Healthline با Ashton Embry  از Calgary، کانادا صحبت کرد. Embry یک حامی MS، دانشمند پژوهشگر بازنشسته و پدر بیمار MSای، Matt Embry است.
هنگامی که پسرش تشخیص داده‌شد، Embry کاری را که او بهترین را می‌دانست، انجام داد. او تحقیق کرد.
او نتیجه گرفت که اگر بتواند همه‌ی علل احتمالی را کاهش دهد، پسرش بهترین شانس را دارد. در طول تحقیقاتش، چندین ثابت را یافت که یکی از آن‌ها وجود EBV بود.

Embry از طرفداران طولانی‌مدت ارتباط EBV / MS، مشارکت یکی دیگر از مطالعات اخیر را ذکر کرده‌است که طبق یافته‌های این مطالعه، EBV در مغز اکثر بیماران مبتلا به MS وجود دارد.
این مطالعه نشان می‌دهد که طبق آزمایش‌ها و بررسی‌های دقیق و کامل، سطح پایین EBV می تواند سبب از دست رفتن یا انحراف داده‌ها شود.
این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که EBV ممکن است بیش از یک نوع سلول را در MS، آلوده کند؛ از جمله میکروگلیا و آستروسیت‌ها که رابطه‌ی پویاتری بین این دو ایجاد می‌کند.

پژوهش‌های بیشتری برای تأیید این یافته‌ها و کشف رابطه‌ی احتمالی میان وقوع EBV، التهاب عصبی و زوال عصبی پیشنهاد شده‌است.

MS تنها بیماری‌ای نیست که ارتباط با EBV را نشان می‌دهد.
این نیز با نزدیک به ۲۰۰،۰۰۰ مورد سالانه‌ی سرطان مرتبط است. در حال حاضر هیچ واکسنِ مورد تایید FDA برای پیشگیری از عفونت EBV وجود ندارد.

Bebo توضیح داد:

تنها چیزی که همیشه قصد داریم بدانیم این است که اگر EBV محرکی برای MS باشد یا سیستم ایمنی بدن را که MS را باعث می‌شود، فعال می‌کند، باید واکسنی برای EBV داشته‌باشیم. ما تا زمانی‌که نتوانیم از عفونت ویروسی و سپس از MS پیشگیری کنیم، قادر به پاسخگویی نیستیم.
من منتظر روزی هستم که بتوانیم این کار را انجام دهیم.

دانشکده مهندسی و دانشکده داروسازی دانشگاه کانزاس با کمک ۱.۸ میلیون دلاری ۵ ساله از موسسه ملی بهداشت، امیدوار است که یک واکسن موثر یا دارو درمانی علیه EBV کشف کند.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید