انتشار این مقاله


چاقی سلامت کبد کودکان را حتی در هشت سالگی هم به خطر می‌اندازد

افزایش وزن در کودکانی با ۸سال سن نیز می‌تواند سلامت کبد را تهدید کند.

پژوهشی جدیدی که در ژورنال Pediatrics منتشرشده است برای اولین بار نشان می‌دهد افزایش وزن در کودکانی با ۸سال سن نیز می‌تواند سلامت کبد را تهدید کند. محققان دریافتند هرچه دورشکم در ۳ سالگی بیش‌تر باشد خطر بروز کبدچرب غیرالکلی در ۸سالگی بیش‌تر می‌شود.

به گفته‌ی Jennifer Woo Baidal پزشک و استادیار بخس اطفال دانشگاه کلمبیا و سرپرست این پژوهش:

با شیوع چاقی در میان کودکان٬ موارد بیماری کبد چرب بیش‌تری در آن‌ها مشاهده می‌کنیم. بیش‌تر والدین آگاهند که اضافه‌وزن ممکن است به دیابت نوع۲ یا سایر بیماری‌های متابولیک منجر شود. ولی آگاهی ناچیزی در مورد این حقیقت که اضافه‌وزن ممکن است به بیماری‌های جدی کبد منجر شود٬ وجود دارد.

زمانی که چربی زیادی اطراف کبد انباشته می‌شود با تحریک التهاب٬ آسیب کبد رخ می‌دهد. این شرایط ۸۰ میلیون نفر را در ایالات متحده آمریکا تحت‌تاثیر قرار داده و شایع‌ترین بیماری مزمن کبد در کودکان و بالغین می‌باشد. درحالی که این بیماری اغلب فاقد علامت است٬ ولی پیشرفت بیماری کبدچرب غیرالکلی ممکن است به سیروز کبدی و درمواردی به سرطان کبد منجر شود.


مقاله‌ی مرتبط: سیگار الکترونیکی باعث تجمع چربی در کبد می‌شود


تحقیقات اخیر بر بیماری کبدچرب در کودکان و بالغین متمرکز شده است. در پژوهش فعلی Woo Baidal و همکارانش فاکتورهای خطر در کودکان را بررسی کردند.

پژوهشگران سطوح خونی آنزیم کبدی ALT را اندازه‌گیری کردند. افزایش میزان این آنزیم یک زنگ خطر برای آسیب کبدی می‌باشد. این نشانه می‌تواند در افرادی مبتلا به کبدچرب غیرالکلی و سایراختلالاتی که آسیب کبدی در پی دارند دیده شود. اندازه‌گیری در میان ۶۳۵ کودک که در پروژه Viva (که مطالعه‌ای میان زنان و کودکان در ماساچوست بود) شرکت داشتند انجام شد.

در سن ۸ سالگی٬ ۲۳ درصد کودکان مورد مطالعه میزان ALT بالایی داشتند. کودکانی با دورشکم بالا‌ (معیاری بر چاقی شکمی) در ۳سالگی٬ و آن‌هایی که در فاصله بین ۳ تا ۸ سالگی چاق‌تر شده بودند میزان ALT بیش‌تری نشان می‌دادند. تقریبا ۳۵ درصد کودکان ۸ساله چاق دارای ALT بالایی بودند. درحالی که این میزان درمورد کودکان با وزن نرمال ۲۰٪ بود.

Woo Baidal بیان می‌دارد:

برخی کیلینیسین‌ها میزان ALT در کودکان با ریسک بالا در ۱۰ سالگی را اندازه می‌گیرند. ولی یافته‌های ما اهمیت عملکرد سریع برای جلوگیری از بروز اضافه‌وزن و متعاقب آن التهاب کبد در کودکان را برجسته می‌کند.  امروزه بهترین راهکار برای کودکان و بالغین٬ کاهش وزن است. این مهم با کاهش مصرف غذاهای فرآوری‌شده و ورزش به دست می‌‌‌آید. ما الزاما راه‌های بهتری برای غربال‌گری٬ تشخیص٬ پیش‌گیری و درمان این بیماری در سنین کودکی نیازمندیم.

شهاب الدین هاتفی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید