انتشار این مقاله


فواید و نحوه چرت زدن!

اندکی چرت‌ زدن در بعد از ظهر احساس غیر قابل وصفی در انسان بوجود می‌آورد. در حالی‌که بقیه جنبندگان در حال فعالیت روزانه و انجام کارهای داخل منزل هستند، شما در دنیای دنج خود به سر می‌برید. این چرت زدن چه چند دقیقه باشد و چه یک دور خواب کامل، به فرد روحی تازه برای […]

اندکی چرت‌ زدن در بعد از ظهر احساس غیر قابل وصفی در انسان بوجود می‌آورد. در حالی‌که بقیه جنبندگان در حال فعالیت روزانه و انجام کارهای داخل منزل هستند، شما در دنیای دنج خود به سر می‌برید. این چرت زدن چه چند دقیقه باشد و چه یک دور خواب کامل، به فرد روحی تازه برای فعالیت دوباره می‌بخشد.

اما چرت‌ها همیشه خیلی عمیق نیستند. گاهی اوقات شما نمی‌توانید به خواب بروید. یا آن‌چنان عمیق به خواب بروید که پس از بیدار شدن احساس کنید که جنگجویی هستید که در نبرد با سیاه‌چاله پیروز شده است. هیچ جای تعجب نیست که دانشمندان درباره مزایای سلامتی چرت‌ زدن در حال تحقیق هستند.

دوستان و اعضای خانواده ممکن است راه مناسبی برای بهبود خواب به شما توصیه کنند، اما علم درباره چرت‌ زدن چه می‌گوید؟ چگونه بهتر است آن را انجام دهید؟ ما در این باره شواهدی به دست آوردیم.

تأثیر خواب نیمروزی بر سلامتی

مطلوب است که هر فرد ۸ ساعت خواب کامل در شبانه روز داشته باشد. همه‌ی ما همانگونه که اجدادمان از خواب بیدار می‌شدند بدون نیاز به زنگ هشدار به وسیله‌ی تابش پرتوهای صورتی نورخورشید و صدای پرندگان قادر به بیدارشدن هستیم. اما این اتفاق بسیار به ندرت اتفاق می‌افتد.

در آمریکا ۱۵ میلیون نفر در به صورت شب‌کار مشغول فعالیت هستند. این افراد در معرض ابتلا به بیماری‌هایی چون چاقی و دیابت قرار می‌گیرند. افراد روزکار نیز مشکلات خود را دارند: بی‌خوابی، مدیریت ضعیف زمان، خواب سبک. نورهای مصنوعی خصوصا نورهای تلفن همراهمان، نه تنها کمک کننده نیستند بلکه ما را از راه و روش پیشینیانمان دور می‌سازد.


بیشتر بخوانید: آیا کم خوابی باعث چاقی می شود؟


به طور طبیعی به خواب رفتن در طول روز یکی از راه‌های اصلی برای حل مشکل خواب نیمروزی است. خرید پوشش‌هایی که به افراد کمک می‌کرد روزانه به مدت ۲۰ دقیقه در دفتر با حفظ حریم شخصی چرت بزنند، شروع شد. در گوگل عنوان ( آیا سرکار می‌توانم چرت بزنم) روزانه ۳۹ میلیون بار جستجو می‌شود. نتایج عمدتا در مورد چگونگی چرت زدن یا مشاوره حقوقی در مورد اینکه آیا می‌توانید یک خواب نیمروزی داشته باشد، است.(یا برعکس، که مثلا چگونه یک کارمند در حال چرت زدن را آتش بزنید!)

با این وجود یک سری تحقیقاتی وجود دارد که می‌گوید چرت زدن عوارض جانبی دارد. خواب نیمروزی چنانچه طولانی شود، باعث افزایش خطر فوت، بروز مشکلات تنفسی می‌شود. برطبق مطالعات جغرافیایی که در انگلیس صورت گرفته است، بر اساس آن روی فاکتورهایی چون سن، وزن و درآمد متمرکز شده است. اما این مطالعه در سال ۲۰۱۴ افراد زیادی را وحشت زده کرد.

در این مطالعه همراه دو موضوع بررسی شده بود نه رابطه‌ی علت و معلولی. در حالی‌که هنوز مطالعات بیشتری نیاز است، ‌محققان به‌جای بیان علت بیماری‌های مربوط به چرت زدن، ‌‌راه درمان بیماری‌های تنفسی را با چرت زدن بررسی می‌کنند. مطالعات مشابه راه‌های دیگر برای مشکلات سلامتی یافته است. برای مثال سالمندان ژاپنی، به دلایلی چون سیگار کشیدن یا کم خوابی به طور منظم می‌توانند چرت بزنند. خواب نیمروز این مشکلات را به خودی خود ایجاد نمی‌کند، اما به نظر می‌رسد که نمی‌تواند آنها اصلاح کند.‌

مطالعاتی مشابه این به طور کلی مشکلات چرت زدن را بهبود نمی‌بخشد. اما تحقیقات بسیاری فواید خواب نیمروزی (خصوصا کم مدت) را بررسی کرده‌اند. به طور مثال در طی یک روز‌، توانایی افراد به پاسخ به محرک‌ها همچون ایمیل از طرف یک همکار تحلیل می‌رود. مطالعه‌ای در مجله‌ی Nature Neuroscience افرادی که روزانه ۳۰ دقیقه می‌خوابند این کم توجهی را ندارند. و افرادی با مدت ۶۰ دقیقه خواب نیمروز تمام مشکلات طول روزشان را برطرف می‌کنند.

مطالعات مختلف دیگری وجود دارد که مزایای چرت کوتاه را بیان می‌کند. برای مثال چرت زدن در افراد دارای افسردگی باعث می‌شود که تمرکز بر روی تجربیات ناخوشایندشان کمتر کنند. خواب نیمروز به خلبانان و سایر خدمه پرواز کمک می‌کند که از حالت خستگی رهایی یافته و خود را یک بازیابی نمایند. یک مطالعه‌ی کوچک بر روی افراد نشان داد که چرت زدن باعث کاهش درد حساسیت می‌شود.

فقط بگویید که چگونه چرت می‌زنید؟

در مورد زمان چرت زدن یک شعار وجود دارد: “کوتاه باشد” این در حالی است که دوستان شما در مورد زمان خواب خود قسم می‌خورند ۷ دقیقه! نه ۱۷ دقیقه. بنیاد ملی خواب می‌گوید:

چرت کوتاه به مدت ۲۰ دقیقه می‌تواند به بهبود خلق، هشیاری و عملکرد کمک کرده بدون اینکه عوارضی چون گیجی داشته باشد.

هنگامی که شما به مدت ۲۰ دقیقه به خواب می‌روید، حتی اگر خیلی خسته باشید، بسیار دشوار است که عمیقا به خواب بروید. بدین منظور شرایط شب را برای خود بازسازی کنید. با چشم‌بند، کشیدن پرده‌ها و یا بهره بردن از وسایلی چون پوشش در محل کار نور محیط را کاهش دهید.

اگر هنوز نتوانستید بدن خود را قانع کنید، قبل از به خواب رفتن موسیقی گوش دهید. یک مقاله که در سال ۲۰۱۷ در مجله‌ی  Sleep Medicine منتشر شد اشاره کرد که گوش دادن به موسیقی قبل از خواب، باعث می‌شود افراد زمان بیشتری چرت بزنند.( زودتر به حالت خواب دربیایند. ) این افراد پس از بیدار شدن نسبت به افرادی که موسیقی گوش ندادند هشیارتر بودند.

آیا واقعا تجربه کرده‌اید؟ بعد از نوشیدن قهوه چرت بزنید. مطالعات متعددی نشان می‌دهد که دریافت کافئین قبل از ۱۵ تا ۲۰ دقیق خواب نیمروز، باعث می‌شود پس از بیدار شدن احساس کنید چابکتر و سرحالتر از حد معمول هستید. زیرا کافئین برای بروز اثر به ۲۰ دقیقه زمان نیاز دارد. همانگونه که Vox  می‌گوید:

چرت زدن با قهوه مفیدتر از چرت زدن بدون قهوه است.

هر کاری می‌کنید ولی سعی کنید خواب نیمروز خود را بر هم نزنید. زیرا این خواب همانند خواب شبانه مفید است.

چنور مرتضی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *