انتشار این مقاله


رعایت ۵ عادت، می‌تواند امید به زندگی را تا ۱۰ سال یا بیشتر، افزایش دهد!

محققان می‎گویند کسانی که این ۵ عادت را رعایت می‌کنند، به میزان ۱۰ سال یا بیشتر طول عمرشان افزایش پیدا می‌کند.

بر اساس مطالعه‌ای جدید که توسط دانشکده سلامت عمومی Harvard T.H. Chan به انجام رسیده؛ حفظ پنج عادت سالم – داشتن رژیم غذایی سالم، مرتبا ورزش کردن، وزنی سالم داشتن، پرهیز از مصرف زیاد الکل، و سیگار نکشیدن – در افراد بزرگسال، ممکن است بیش از یک دهه، امید به زندگی را افزایش دهد.

محققان همچنین در نتیجه‌ی یک تحقیق ۳۰ ساله، دریافتند که زنان و مردانی که دارای سالم‌ترین سبک‌های زندگی بودند، در مقایسه با کسانی که ناسالم‌ترین سبک زندگی را داشتند، احتمال مرگشان به علت بیماری‌های قلبی‌عروقی ۸۲ درصد، و به علت سرطان ۶۵ درصد کمتر بود.

این مطالعه اولین ارزیابی جامع تاثیر داشتن فاکتورهای سبک زندگی کم‌خطر بر روی امید به زندگی، است. و در مجله‌ی Circulation به چاپ خواهد رسید.


مقاله مرتبط: در آینده‌ی نه‌چندان دور امید به زندگی به میزان بی‌سابقه‌ای افزایش می‌یابد


میانگین امید به زندگی در آمریکا نسبت به سایر کشورهای با درآمد بالا، کمتر است (۷۹.۳ سال). آمریکا در سال ۲۰۱۵ از لحاظ امید به زندگی، کشور سی‌ویکم بود. هدف این مطالعه جدید این بود که نشان بدهد چه مقدار فاکتورهای روش‌های سالم زندگی ممکن است بتواند طول عمر را در آمریکا بیشتر بکند.

محققان Harvard Chan و همکاران اطلاعات ۷۸,۸۶۵ زن که در طول ۳۴ سال جمع‌آوری شده بود و ۴۴,۳۵۴ مرد که در طول ۲۷ سال جمع‌آوری شده بود، را مورد بررسی قرار دادند و این افراد به ترتیب در “بررسی سلامت پرستاران” و “مطالعه‌ی پیگیری متخصصان سلامت” شرکت کرده بودند. محققان مشاهده کردند که چگونه فاکتورهای سبک سالم زندگی – عدم مصرف سیگار، شاخص توده بدنی کم (۱۸.۵-۲۴.۹ kg/m2)، حداقل ۳۰ دقیقه ورزش متوسط یا سنگین روزانه، مصرف متعادل الکل (برای مثال، حداکثر یک لیوان ۵اونسی در روز برای زنان و حداکثر دو لیوان در روز برای مردان)، یک رژیم غذایی سالم – ممکن است بر میزان مرگ تاثیر بگذارد.

محققان تخمین زدند که امید به زندگی در میان شرکت‌کنندگان مطالعه که هیچ‌کدام از فاکتورهای سبک زندگی بی‌خطر را نداشتند، در سن ۵۰ سالگی، برای زنان ۲۹ سال و برای مردان ۲۵.۵ سال بود. اما برای افرادی که تمام ۵ فاکتور زندگی بی‌خظر را حفظ می‌کردند، امید به زندگی در سن ۵۰ سالگی برای زنان ۴۳.۱ سال و برای مردان ۳۷.۶ سال بود. به بیانی دیگر، در مقایسه با کسانی که عادات سالم را رعایت نمی‌کردند، زنانی که هر ۵ عادت سالم را حفظ می‌کردند، به طور میانگین ۱۴ سال بیشتر، به دست می‌آوردند، و این مقدار برای مردان ۱۲ سال بود.


مقاله مرتبط: وقتی که افسردگی شروع به تخریب زندگی شما می‌کند!


در مقایسه با کسانی که هیچ‌کدام از عادت‌های سالم را دنبال نمی‌کردند، کسانی که این عادت‌ها را حفظ می‌کردند، احتمال مرگشان در جریان این مطالعه، ۷۴% کمتر بود. محققان همچنین دریافتند که رابطه‌ی مستقیمی میان رفتار سبک زندگی سالم هر فرد و کاهش خطر مرگ زودرس وجود داشت، و اینکه رعایت ترکیبی از همه‌ی ۵ رفتار سالم، با بیشترین تعداد سالهای زندگی مرتبط بود.

Frank Hu، رئیس دپارتمان تغذیه در دانشکده Harvard Chan، می‌گوید:

این مطالعه بر اهمیت رعایت عادت‌های زندگی سالم برای افزایش طول عمر مردم آمریکا، تاکید می‌کند. هرچند، کسانی‌که عادت‌های سالم را دنبال می‌کنند، بسیار کم هستند. با این وجود، مقررات جامعه باید تاکید بیشتری بر روی تولید غذا، سازه‌ها و محیط اجتماعی سالم، برای حمایت و افزایش روش‎های زندگی و رژیم‎های غذایی سالم، داشته باشد.

آیسان اخگری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید