انتشار این مقاله


تنها یک ساعت بازی ویدیویی می‌تواند تمرکز را افزایش‌دهد!

مغز حتی با یک ساعت بازی ویدیویی تحت تاثیر قرار می‌گیرد!

با توجه به تحقیق جدید منتشرشده در مجله Frontiers in Human Neuroscience، مغز حتی با یک ساعت بازی ویدیویی تحت تاثیر قرار میگیرد!

این مطالعه که توسط دانشمندان دانشگاه علوم الکترونیک و تکنولوژی چین در چنگدو انجام گرفت، نشان داد که فعالیت مغزی در افرادی که یک ساعت بازی ویدیویی انجام می‌دهند، تغییر می‌کند. شرکت‌کنندگان همچنین ارتقای توانایی مغزی برای تمرکز کردن روی اطلاعات مرتبط  هنگام از بین‌رفتن اطلاعات را نشان دادند.

دانشمندان ۲۹ دانشجوی پسر را برای شرکت در مطالعه مورد‌استفاده قرار دادند. یکی از گروه‌ها تجربه ی بازی‌های اکشن ویدیویی به مدت دو سال داشتند و گروه دیگر کمتر از شش ماه بازی ویدیویی انجام داده بود.

گروه دارای تجربه‌ی بیشتر بازی ویدیویی تحت عنوان متخصصان بازی جزء هفت درصد برتر بازیکنان League of Legends بود در حالی که گروه دیگر تحتعنوان غیر‌متخصصان جزء یازده درصد برتر بودند. توجه انتخابی بینایی بازیکنان قبل و بعد از بازی League of Legends توسط محققان مورد ارزیابی قرار گرفت.


مقاله‌ی مرتبط: کشف ارتباط میان مهارت در بازی‌های ویدیوئی چند نفره و میزان هوش


“تمرکز انتخابی بینایی” به معنای توانایی مغز برای تمرکز هنگام وجود اطلاعات مرتبط به مقدار کم است. برای تمرکز روی اطلاعات دارای ارتباط در این حالت از قدرت مغز استفاده می‌شود، بنابراین دانشمندان معتقد هستند افرادی که می توانند توجه خود را هنگام فیلتر اختلالات متمرکز کنند دارای توانایی مغزی بالایی هستند.

بازی‌های ویدیویی باعث تقویت فعالیت و تمرکز مغز می‌شوند

مجریان “توجه انتخابی بینایی” را با انجام آزمایشی که در آن مربع هایی روی صفحه رایانه روشن می‌شدند سنجیدند. در ابتدا، در زمان کوتاهی به شرکت‌کنندگان مربعی روی مرکز صفحه‌ی نمایش نشان داده‌شد، که به دنبال آن مربع دیگری در جای دیگری از صفحه روشن می‌شد. شرکت‌‌کنندگان باید به دانشمندان مکان مربع دوم را نسبت به مربع اول  می‌گفتند.

فعالیت مغزی شرکت‌کنندگان در طول آزمایش توجه انتخابی بینایی توسط دستگاه الکتروانسفالوگرام (EEG) مورد ارزیابی قرار می‌گرفت. قبل از انجام بازی ویدیویی، شرکت‌کنندگان گروه اول به نظر تمرکز انتخابی بالاتری نسبت به گروه دیگر داشتند و نتایج  EEG نیز فعالیت تمرکزی مغزی بیشتری را نشان دادند.

بعد از یک ساعت بازی League of Legends هر دوگروه افزایش سطح توجه انتخابی بینایی را نشان دادند حتی امتیازات یکسانی در بازی آخر کسب شد. نه تنها این نتایج به دست آمد بلکه دانشمندان دریافتند که توانایی مغزی افراد گروه دوم پس از بازی به حدی افزایش یافته است که اکنون سطح توانایی مغزی بین افراد گروه اول و گروه دوم قابل مقایسه است.

با وجود این که یافته ها افزایش قابل ملاحظه‌ای در نمره توانایی مغزی و توجه انتخابی بینایی در شرکت‌کنندگان پس از یک ساعت بازی را نشان دادند، مجریان گفتند که یافته ها نمی‌توانند به آنها ثابت کنند که تاثیر چه قدر پایدار می‌ماند. بنابراین آن ها تحقیقات بیشتری را برای این مورد پیشنهاد کردند.

تحقیقات ارزش چندانی نداشت؛ این آزمایش روی گروه کوچکی از شرکت‌کنندگان _۲۹ نفر _ انجام شده‌بود بنابراین نتایج باید با احتیاط بیشتری تفسیر می‌شدند.


مقاله‌ی مرتبط: هدستی که می‌تواند ذهن انسان را بخواند


یافته‌های جدید به ارتقای شواهد قبلی کمک کردند

مطالعات قبلی نیز نشان داده‌بودند که بازی های اکشن ویدیویی نظیر Haloو  Call of Duty توجه بینایی را افزایش می‌دهند. تحقیق مروری در دسترس انجام‌شده در سال ۲۰۱۱، به عنوان مثال بازی های ویدیویی را برای افزایش تمرکز در تمرین های نظامی و آموزش پیشنهاد کرده‌بود.

BjornHubert-Wallander، مدیر مقاله مروری نام‌برده‌شده گفت:

تمرکز بینایی برای جلوگیری از مخابره‌ی حس بیش از حد، حیاتی است، زیرا مغز دائما با مقادیر غافلگیرکننده ی اطلاعات بینایی در حال روبرویی است. این یک توانایی است. همچنین این توانایی در فعالیت هایی مانند رانندگی یا یافتن چهره ی دوست خود در شلوغی افزایش می‌یابد بنابراین جای هیچ تعجبی نیست اگر دانشمندان علاقه مند به تغییر، گسترش و افزایش نگرش های مختلف تمرکز بینایی باشند.

فاطمه کرم نژاد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید