انتشار این مقاله


کشف ارتباط میان مهارت در بازی‌های ویدیوئی چند نفره و میزان هوش

محققان ارتباطی میان توانایی جوانان در انجام دو بازی ویدیویی محبوب، و سطح بالایی از اطلاعات و هوش را کشف کرده‌اند.

محققان دانشگاه یورک ارتباطی میان توانایی جوانان در انجام دو بازی ویدیویی محبوب، و سطح بالایی از اطلاعات و هوش را کشف کرده‌اند.

مطالعات انجام شده در آزمایشگاه‌های خلاقیت دیجیتال (DC Labs) در York نشان می‌دهد که برخی از بازی‎های ویدئویی در رابطه با استراتژی عملیات، می‌توانند مانند آزمون‌های IQ عمل کنند. یافته‌های محققان در ژورنال PLoS ONE منتشر شده است.

محققان یورک بر این باورند که این مطالعات بر روی سوالاتی نظیر این که “آیا انجام بازی‌های رایانه‌ای جوانان را باهوش‌تر می‌سازد؟” و یا حتی “آیا می‌تواند جنبه منفی داشته باشد؟”، تأثیری ندارد؛ بلکه صرفاً نوعی ارتباط بین مهارت در بعضی بازی‌های آنلاین استراتژی و هوش را نشان می‌دهد.

محققان بر روی (Multiplayer Online Battle Arenas (MOBAs و بازی‌های اول شخص چندنفره تمرکز داشتند. (MOBA؛ این سبک از انواع بازی‌های استراتژی عملیاتی است که معمولا شامل دو تیم مقابل است که متشکل از پنج نفر می‌باشد). این نوع از بازی‌ها با صد‌ها میلیون بازیکن در سراسر جهان، محبوبیت زیادی دارد.


مقاله مرتبط: بازی‌های ویدیویی؛ گیمرهای باهوش!


گروهی منتخب از دپارتمان‌های روانشناسی و علوم رایانه یورک دو مطالعه انجام دادند. در ابتدا گروهی از افراد مورد بررسی قرار گرفتند که در لیگ افسانه‌ها (League of Legends) بسیار با‌تجربه بودند. این بازی یکی از محبوب ترین بازی‌های ویدئویی استراتژیک در جهان با میلیون‌ها بازیکن در هر روز می‌باشد.

در این مطالعه، محققان رابطه‌ای میان عملکرد در بازی لیگ افسانه‌ها و عملکرد در آزمون‌های استاندارد کاغذ و مداد (standard paper-and-pencil intelligence tests) مشاهده کردند. در مطالعه دوم داده‌های عظیمی از چهار بازی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت: دو بازی MOBA، لیگ افسانه‌ها و دوتا ۲، و دو بازی تیراندازی اول شخص، سرنوشت و میدان نبرد ۳؛ بازی‌هایی هستند که شامل تیراندازی به دشمنان و اهداف دیگر می‌شود؛ به طوری که بازیکن از طریق چشم‌هایش می‌تواند افکارش را اجرا کند و از این طریق شخصیتی را کنترل کند.

در مطالعه دوم، آن‌ها دریافتند که برای گروه‌های بزرگ شامل هزاران بازیکن، عملکرد در MOBAs و IQ، مشابه با بازیکنان قدیمی‌تر است. اما این تاثیر برای بازی‌های تیراندازی اول شخص مشاهده نشد؛ زیرا عملکرد افراد پس از سنین نوجوانی (۱۳ تا ۱۹ سالگی) دچار کاهش شده بود.

محققان می‌گویند که ارتباط بین توانایی در بازی‌های ویدیویی استراتژی عملیاتی مانند لیگ افسانه‌ها و دوتا ۲ با IQی بالا همانند ارتباط مشاهده شده در سایر بازی‌های سنتی استراتژی مانند شطرنج است.


مقاله مرتبط: گیمرها سریع‌تر یاد می‌گیرند!


پروفسور الکس وید (Alex Wade) از دپارتمان روانشناسی و آزمایشگاه‌های خلاقیت دیجیتال دانشگاه یورک می‌گوید:

بازی‌هایی مانند لیگ افسانه‌ها و DOTA 2، پیچیده، اجتماعی – تعاملی و فکری هستند. تحقیقات ما نشان می‌دهد که عملکرد شما در این بازی‌ها می‌تواند معیار سنجش هوش باشد.

بازی رایانه ای استراتژی عملیاتی کامپیوتری هوش IQ
برخی بازی‌های ویدئویی استراتژی عملیاتی می‌توانند همچون تست‌های IQ عمل کنند

پژوهش‌هایی در گذشته به این واقعیت اشاره دارند که افرادی که در بازی‌های استراتژی مانند شطرنج خوب عمل می‌کنند، در آزمون‌های IQ بسیار موفق ظاهر می‌شوند. تحقیقات اخیر این موضوع را به بازی‌هایی که میلیون‌ها نفر در سراسر سیاره هر روز با آن سروکار دارند، گسترش داده است. کشف این همبستگی بین مهارت و هوش، منبع عظیمی از داده‌‌های جدید را می‌گشاید. به عنوان مثال، در آزمون‌های پروکسی IQ، بازی‌ها می‌توانند در سطح جمعیت جهانی در زمینه‌هایی مانند اپیدمیولوژی شناختی مفید باشند (تحقیقاتی که ارتباط بین هوش و سلامت را در طول زمان بررسی می‌کند) و به عنوان راهی برای نظارت بر سلامت شناختی در سراسر جمعیت است.


مقاله مرتبط: هوش بصری با IQ یکسان نیست!


Athanasios Kokkinakis، دانشجوی دکترا، به همراهی مرکز EPSRC در یورک، نویسنده‌ی اصلی این مطالعه است.

او گفت:

بر خلاف بازی‌های تیراندازی اول شخص که سرعت و دقت در هدف در اولویت است، بازی‌های چند‌نفره در عرصه‌ی نبرد، بیشتر به حافظه و توانایی تصمیم گیری‌های استراتژیک با در نظر گرفتن عوامل متعدد، بستگی دارد.

شاید به این دلیل است که ما ارتباط قوی بین مهارت و هوش در MOBAها را پیدا کردیم.

پروفسور پیتر کاولینگ (Peter Cowling)، مسئول DC Labs در یورک، گفت:

این تحقیق جدید می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر آینده‌ی بازی‌ها (در زمینه سلامت و روانشناسی) و صنایع خلاق داشته‌ باشد. برنامه IGGI دارای ۴۸ دانشجوی دکترای عالی است که با صنعت و رشته‌های مختلف همکاری می‌کنند.


پی‌نوشت:

(بازی‌های چند‌نفره آنلاین در عرصه نبرد) Multiplayer Online Battle Arenas :MOBA

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید