انتشار این مقاله


هدستی که می‌تواند ذهن انسان را بخواند

مثل این که می‌توان کامپیوتری را با اندیشه‌ها کنترل کرد!

 

علی‌رغم این که دهانتان حرکت کند یا نه، همین الان با خود حرف می‌زنید. در حین این که کلمات را می‌خوانید، عضلات حنجره، فک و صورت‌تان طی حرکاتی سریع و نامحسوس لرزیده و کلماتی تداعی می‌کنند که می‌توانید در ذهن خود آن‌ها را بشنوید. این نوع گفتار خاموش تحت عنوان “subvocalization” شناخته می‌شود. مگر در حالتی که به عمد این رفتار را ترک کرده باشید، در سایر موارد تمام روز این کار را تکرار می‌کنید؛ هر زمان که چیزی بخوانید یا کلمه‌ای در ذهن خود تصور کنید.

حال محققان MIT قصد دارند با استفاده از هدست هوشمند  AlterEgo، این زمزمه‌ها را برای رمزگشایی مونولوگ داخلی افراد و ترجمه‌ی آن‌ها به دستورات دیجیتال به کار گیرند. بر اساس ادعای آزمایشگاه چندرسانه‌ای MIT، این وسیله به کاربران امکان خواهد داد با فکر کردن به یک کلمه، دستور خاموش به هدست بفرستند. در واقع، شبکه‌ای نورونی حرکات عضلات را به گفتار و دستور تبدیل خواهد کرد؛ کاملاً بدون دخالت دست و صدا.

انگیزه‌ی اصلی ما ساخت وسیله‌ای هوشمند بود. به عبارتی ایده‌ی پشت این پروژه، ساخت پلتفرم حسابگری بود که به طریقی ماشین و انسان را ترکیب کند. در عین حال، به مهارت شناختی ما نیز بسط دهد.

به گفته‌ی Arnav Kapur، نویسنده‌ی ارشد مطالعه از همین مرکز

در ویدئویی از پیشرفت‌ها که همراه خبر منتشر شد، دانشجویی حین داشتن هدست بر سر، کارهای روزمره‌ی خود را انجام می‌دهد؛ حین بررسی منوی تلویزیون زمزمه‌های خاموش دارد؛ زمان را چک می‌کند؛ هزینه‌ها را در سوپرمارکت محاسبه می‌کند و ظاهراً حین بازی جرزنی کرده و حریفش متوجه نمی‌شود.


مقاله‌ی مرتبط: الگوریتم خواندن ذهن می‌تواند تصاویر مغزی را رمزگشایی کند


خب هدست چگونه کار می‌کند؟

به عنوان مثال می‌خواهید از AlterEgo بپرسید ساعت چند است. اول، به لغت “زمان” فکر می‌کنید. با این کار، عضلات صورت و فک میکروحرکاتی انجام می‌دهند تا این لغت در ذهن تکرار شود. الکترودهای روی سطح مقابل AlterEgo، در برابر صورت فشار ایجاد کرده و این حرکات را ثبت می‌کنند. در نهایت، اطلاعات ثبت شده از طریق بلوتوث به کامپیوتر خارجی انتقال داده می‌شود. در ادامه شبکه‌ای عصبی این سیگنال‌ها را به روش مشابه برنامه‌های تبدیل گفتار به متن پردازش کرده و به شما پاسخ می‌دهد- ۱۰:۴۵.

AlterEgo بالشتک ندارد. در واقع به جای آن، دارای یک جفت هدفون هدایت استخوانی یا القای استخوانی است که با قرار گرفتن بر سر، لرزش‌ها را از طریق استخوان‌های صورت به گوش داخلی منتقل می‌کند. این امر به شما امکان می‌دهد پاسخ‌های AlterEgo را داخل سر خود بشنوید. این پدیده مکالمه‌ای کاملاً خاموش بین شما و کامپیوترتان است؛ نیازی به حمل گوشی یا لپ‌تاپ هم نیست.

به گفته‌ی MIT، آزمایش اولیه‌ی این تکنولوژی نتایج امیدوارکننده‌ای در پی داشته است. در مطالعه‌ای، ۱۰ داوطلب لیستی از ۷۵۰ عدد تصادفی را حین داشتن هدست، با خود زمزمه کردند. به ادعای محققان، AlterEgo با دقت تقریبی ۹۲ درصد اعدادی را که داوطلبان زمزمه می‌کردند، به‌درستی تفسیر کرد. (برای مقایسه، سرویس گفتار به متن میکروفونی گوگل، با دقت ۹۵ درصد کار می‌کند.)

ما اساساً نمی‌توانیم بدون گوشی‌های همراه و ابزار دیجیتال‌مان زندگی کنیم. اما در این لحظه، استفاده از آن‌ها اخلال‌گر است… من و دانش‌آموزانم مدت‌ها با فاکتورهای جدید و انواع جدیدی از تجربیات آزمایش می‌کنیم تا امکان بهره‌مندی مردم از دانش و سرویس‌های این ابزار را فراهم کنیم؛ اما به روشی که در عصر حاضر دوام بیاورد.

Pattie Maes، پروفسور MIT و نویسنده‌ی مطالعه

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید