انتشار این مقاله


کربن دی اکسید چربی دور شکم را کاهش می‌دهد!

آزمایش تزریق کربن دی اکسید برای کاهش چربی دور شکم، موجب دستیابی به تکنیکی جدید شد که چربی اطراف شکم را حذف می‌کند.

اولین کارازمایی تصادفی و کنترل شده آزمایش تزریق کربن دی اکسید (کربوکسی تراپی) برای کاهش چربی دور شکم موجب دستیابی به تکنیکی جدید شد که چربی اطراف شکم را حذف می‌کند. هرچند، بر اساس مطالعه پزشکی ،Northwestern تغییرات چندان زیاد نبودند و موجب حذف طولانی مدت چربی نشدند.

دکتر مراد علم، معاون رئیس درماتولوژی دانشکده پزشکی Feinberg، می‌گوید:

کربوکسی تراپی توانایی این را دارد که به عنوان ابزاری جدید و موثر برای کاهش چربی مورد استفاده قرار بگیرد. اما همچنان نیازمند بهبودسازی است، تا در طولانی‌مدت موثر واقع شود.

این مطالعه در مجله آکادمی درماتولوژی آمریکا به چاپ رسیده است.


مقاله مرتبط: چربی  دور شکم و ابتلا به دیابت!


او ادامه داد:

فواید این تکنیک جدید شامل امن و ارزان بودن این گاز است و تزریق آن به داخل تودهای چربی ممکن است توسط بیمارانی که درمان‌های طبیعی را دوست دارند، ترجیح داده شود. کاهش غیرتهاجمی چربی به صورت پیش‌رونده در میان بیماران محبوبیت یافته است.

جنبه‌های مثبت روش غیرتهاجمی شامل بستری کمتر، عدم تشکیل اسکار و احساس امنیت است.

تکنولوژی‌های حاضر که به صورت روزمره برای کاهش غیرتهاجمی چربی‌ها استفاده می‌شوند مشتمل بر کریولیپولیز، فراصوت با شدت بالا، رادیوفرکانس، آدیپوسیتولیز شیمیایی و کاهش چربی به کمک لیزر است.

کربوکسی تراپی قبلا در خارج از امریکا به انجام می‌رسید و بر اساس تعدادی مطالعه بالینی این روش ممکن است شکل شکم را به صورت طولانی‌مدت بهبود ببخشد. روش عمل کربوکسی تراپی هنوز به خوبی شناخته نشده است. عقیده بر این است که تزریق کربن دی اکسید موجب ایجاد تغییراتی در ریزجریان شدهو به سلول‌های چربی آسیب می‌رساند.

هیچ کارازمایی بالینی کنترل شده و تصادفی در رابطه با اثرگذاری کربوکسی تراپی و فواید آن در طول زمان، قبل از این به انجام نرسیده بود. هدف این مطالعه بررسی اثرگذاری کربوکسی تراپی در کاهش چربی، طی یک کارازمایی کنترل شده و تصادفی، و تعیین باقی ماندن اثرات مشاهده شده آن به مدت شش ماه، بود.

در این مطالعه ۱۶ فرد بالغ شرکت کردند که اضافه وزن نداشتند (توده بدنی آن‍ها بین ۲۲ تا ۲۹ بود) و به صورت تصادفی انتخاب می‌شدند تا به مدت ۵ هفته، یکبار در هر هفته تزریق کربن دی اکسید به یک سمت شکم و یک درمان غیرواقعی به سمت دیگر شکم را دریافت کنند. یک اولتراسوند با رزلوشن بالا، یک کاهش در لایه سطحی چربی را پس از پنج هفته تشخیص داد، اما در هفته ۲۸ تشخیص نداده شد. وزن بدن بیماران در طی مطالعه تفاوتی نکرد.


مقاله مرتبط: تحقیقات نشان می‌دهد که نشستن باعث تشکیل چربی اطراف اندام ها می‌شود


علم بیان داشت:

عدم بقای تغییرات پس از شش ماه به معنای این است که این روش درمانی یک پروسه متابولیسمی موقت را تحریک کرد که موجب کاهش اندازه سلول‌های چربی بدون ایجاد مرگ سلولی شد.

اگر کربوکسی تراپی بتواند اثرات بلند مدت تر حاصل کند، گزینه‌ی غیرتهاجمی دیگر برای بیماران خواهد بود. اما ما فکر نمی‌کنیم که فعلا برای این کار مناسب باشد.

آیسان اخگری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید