انتشار این مقاله


رژیم غذایی محدود می‌تواند خطر نقایص مادرزادی را افزایش دهد

رژیم غذایی حاوی میزان کم کربوهیدرات در دوران بارداری ممکن است خطر نقایص مادرزادی تولد را به میزان ۳۰ درصد افزایش دهد.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که داشتن رژیم غذایی حاوی میزان کم کربوهیدرات در دوران بارداری ممکن است خطر نقایص مادرزادی تولد را به میزان ۳۰ درصد افزایش دهد.

نقص لوله عصبی (NTDs)، نوعی از ناهنجاری‌های مغز، ستون فقرات و نخاع می‌باشد. این ناهنجاری‌ها قبل از تولد توسعه داده می‌شوند. شایع ترین آن‌ها اسپاینا بیفیدا (ستون فقرات به طور کامل بسته نمی‌شود) و آنسفالی (قسمت بزرگی از مغز و استخوان جمجمه تشکیل نشده است.) می‌باشد.

تحقیقات انجام شده در طول چندین دهه به طور قطعی نشان داد که اسید فولیک می‌تواند خطر ابتلای نوزادان به NTD را کاهش دهد. از آنجا که فولات به طور گسترده‌ای خطر ابتلا به NTD را کاهش می‌دهد، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) در ژانویه‌ی سال ۱۹۹۸ به این نتیجه رسید که تمام غلات و حبوبات باید ۱۴۰ میکروگرم اسید فولیک به ازای هر ۱۰۰ گرم محصول داشته باشند.


مقاله مرتبط: ویتامین B۳ می‌تواند به پیش‌گیری از نقایص  مادرزادی کمک کند


به محض آغاز این غنی سازی، موارد نقص تولد کاهش یافت. اضافه کردن اسیدفولیک به غذا در هر سال بیش از ۱۳۰۰ مورد NTD را از بین می برد.

نقایص مادرزادی: افزایش رژیم‌های غذایی حاوی میزان کم کربوهیدرات

امروزه رژیم‌های کم کربن به طور چشم‌گیر و گسترده‌ای محبوب هستند. براساس مطالعه‌ی اخیر، این نوع رژیم تغذیه‌ای ممکن است بسیاری از فواید و کارهای خوبی را که فولیک اسید انجام می‌دهد متوقف کند.

محدود کردن مصرف کربوهیدرات اغلب به معنای اجتناب از محصولات غذایی می‌باشد که با اسید فولیک غنی شده است؛ مانند نان، غلات و ماکارونی. در واقع، رژیم‌های کم کربوهیدرات با کاهش مصرف برخی از مواد مغذی همراه هستند.

محققان دانشگاه کارولینای شمالی (UNC) در Chapel Hill فرض پنداشتند که:

زنانی که کربوهیدرات محدودی مصرف می‌کنند، ممکن است وضعیت بحرانی از فولات در بدن خود داشته باشند و درنتیجه ممکن است خطر بارداری با تولد نوزاد مبتلا به NTD را افزایش دهند.

نتایج این تحقیقات در اوایل ماه جاری در ژورنال Birth Defects Research منتشر شد.

دانشمندان برای آزمایش فرضیه‌های خود، داده‌های مربوط به مطالعه‌ی پیشگیری ملی از بیماری‌های نقص تولد که از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۱ انجام می‌شد، جمع آوری کردند. این مجموعه شامل اطلاعات ۱۱ هزار و ۸۵۸ زن باردار از آرکانزاس، کالیفرنیا، جورجیا، آیووا، ماساچوست، نیویورک، کارولینای شمالی، تگزاس و یوتا بود.

محققان به رهبری Tania Desrosiers، استادیار تحقیق اپیدمیولوژی در دانشکده بهداشت عمومی جهانی UNC مشغول به کار شدند. بودجه‌ی این مطالعه توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) تأمین شده است.

از میان شرکت کنندگان، ۱۷۴۰ نفر نوزاد مبتلا به آنانسفالي يا اسپينيا بيفيدا داشتند. میزان مصرف اسید فولیک و کربوهیدرات با استفاده از اطلاعات داده‌های پرسشنامه محاسبه شد. محققان همچنین عوامل نژادی، مصرف الکل و آموزش را جز عوامل مهم قلمداد کردند.

نقایص مادرزادی: خطر رژیم‌های حاوی میزان کم کربوهیدرات

پس از تجزیه و تحلیل، محققان دریافتند که مصرف اسید فولیک در زنان دارای رژیم غذایی کم کربوهیدرات، کمتر از نیمی از زنان دیگر است و احتمال تولد نوزاد مبتلا NTD در این زنان بیشتر است.

به طور کلی، ۳۰ درصد احتمال تولد کودک مبتلا به NTD  در زنانی که در رژیم‌ غذایی خود کربوهیدرات محدودی داشتند نسبت به زنانی که مصرف کربوهیدرات خود را محدود نکرده بودند بیشتر بود.

Desrosiers می‌گوید:

ما قبلا هم می‌دانستیم که رژیم غذایی مادر قبل و در حین دوران بارداری نقش اولیه‌ی مهمی در رشد جنین دارد. در مورد این مطالعه‌ی جدید، گفته شده که مصرف کم کربوهیدرات می‌تواند خطر تولد نوزاد با نقص لوله عصبی را ۳۰ درصد افزایش دهد. این موضوع به این دلیل است که رژیم‌های کم کربوهیدرات نسبتا محبوب هستند.

اگرچه بسیاری از خانم‌ها از مکمل اسیدفولیک در دوران بارداری استفاده می‌کنند اما این نوع از نقایص اغلب در مراحل اولیه‌ی بارداری رخ می‌دهد. از آنجایی که تقریبا نیمی از حاملگی‌های U.S برنامه ریزی نشده است و زمانی هم که متوجه بارداری خود می‌شوند، اغلب خیلی دیر شده است که از بسیاری از موارد NTD جلوگیری شود.

براساس برخی از مطالعات دیگر، بیش از ۲۰ درصد از زنان آمریکایی در دوران کودکی خود سطح اسید فولیک کمتری داشتند.

اگرچه این مطالعه، تعداد زیادی از شرکت کنندگان را شامل می‌شد اما با این حال کمبودهای خاصی نیز وجود داشت مانند استناد به خاطرات زنان در مورد آن غذاهایی که قبل از تخمک‌گذاریشان مصرف کرده بودند. همچنین آن‌ها نمی‌توانستند سطوح اسید فولیک را با آزمایش خون اندازه‌گیری کنند.

نتیجه‌گیری‌های دیگر

نتایج دیگری نیز وجود دارد که ما می‌توانیم از این داده‌ها استفاده کنیم. به عنوان مثال؛ محققان اشاره می‌کنند که یافته‌های آن‌ها ممکن است به دلیل محدودیت کالری در رژیم‌های کم کربوهیدرات و یا کیفیت کلی رژیم غذایی باشد. همانطور که قبلا ذکر شد، رژیم‌های کم کربوهیدرات همچنین دریافت مقدار زیادی از مواد مغذی را محدود می‌کنند.

محققان همچنین به یک مطالعه‌ی کالیفرنیایی اشاره کردند که به این نتیجه رسیده: عادت‌های رژیم غذایی مادران شامل مصرف غذای محدود در سه ماهه‌ی اول بارداری ممکن است با افزایش خطر تولد نوزاد مبتلا به NTD همراه باشد.

هنوز هم چیزهای زیادی در مورد این موضوع برای یادگیری وجود دارد؛ چراکه توسعه‌ی یک درک روشن از مکانیزم‌های موجود، فرآیندی زمان‌بر می‌باشد.

پونه تیزفهم


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید