انتشار این مقاله


سطح IQ از سال ۱۹۷۰ روند رو به کاهشی داشته است

در طول دهه‌های گذشته نمرات تست‌های IQ به تدریج در حال کاهش بوده است.

گروهی از محققان Ragnar Frisch Centre دریافتند که در طول دهه‌های گذشته نمرات تست‌های IQ به تدریج در حال کاهش بوده است. مطالعات پیشین نشان داده بود که در طول قرن گذشته سطح IQ یا ضریب هوشی افراد بالاتر رفته است، تئوری‌های متعددی برای توضیح این مسئله ارائه شده بود؛ از جمله تغذیه بهتر، مراقبت‌های بهداشتی بیشتر، تحصیلات و …
اما مطالعه جدید خلاف این روند را ثابت می‌کند، در واقع انسان‌ها به جای باهوش‌تر شدن کند ذهن‌تر شده‌اند.


مقاله مرتبط: از گروه فاصله بگیرید! حل مشکلات به صورت گروهی باعث کاهش IQ می‌شود


تیم نتایج تمام تست‌های IQ مردانی را که بین سال‌های ۱۹۷۰ تا ۲۰۰۹ وارد ارتش نروژ شده بودند، آنالیز کرد. به طور کلی ۷۳۰۰۰۰ تست مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که به طور متوسط به ازاء هر نسل، ۷ نمره کاهش در نتایج تست‌های IQ وجود داشت. درواقع نتایج تست تقریباً به اندازه ۷۰ سال پس‌رفت داشت.


مقاله مرتبط: تست آی کیو و بهره هوشی دروغی است که جوامع ثروتمند آن را باور کرده‌اند


همچنین محققان تفاوت‌هایی را بین اعضای هر خانواده مشاهده کردند که نشان می‌دهد بخشی از این کاهش IQ به دلیل فاکتورهای محیطی است. همچنین تغییر شیوه‌ی زندگی نیز در این کاهش نقش به سزایی داشته است؛ از جمله تغییر در سیستم آموزش و پرورش و مطالعه کمتر دانش‌آموزان در مقابل افزایش بازی‌های ویدیويی.
متاسفانه مطالعات دیگر نیز نتایج مشابهی را نشان داد. بررسی‌های انجام شده توسط یک تیم بریتانیایی نیز نشان داده است که تقریباً پس از جنگ جهانی دوم، در هر دهه ۲/۵ تا ۴/۳ نمره کاهش در سطح IQ وجود داشته است. همچنین در دسامبر سال گذشته، گروهی از محققان آمریکایی اثبات کردند کودکانی که غذای دریایی بیشتری مصرف می‌کنند سطح IQ بالاتری داشته و سطح سلامتی آن‌ها نیز بهتر از سایرین است. به طور مشخص در بسیاری از کشورهای مدرن مصرف غذاهای دریایی و ماهی بسیار کم است.

مهشید دهقان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید