انتشار این مقاله


مصرف اسید فولیک در دوران بارداری و کاهش ابتلا به اوتیسم!

مادرانی که در دوران بارداری به مقدار کافی اسید فولیک دریافت میکنند باعث کاهش ریسک ابتلا به اوتیسم می‌شوند.

پژوهشگران موسسه UC Davis مشاهده کردند که مادرانی که در دوران بارداری به مقدار کافی اسید فولیک دریافت می‌کنند فرزندانشان کمتر در معرض ابتلای به اوتیسم می‌باشد.

در این بررسی، کودکانی که مادرانشان ۸۰۰ میکروگرم فولیک اسید (قبل از تولد)دریافت می‌کرند، نشانه‌های کمتری از اوتیسم پیشرفته بینایی(ASD) را نشان دادند. این شرایط حتی در هنگامی که مادرانشان در معرض ضد آفت‌های خانگی قرار می‌گیرد نیز اثر گذار است.


بیشتر بخوانید: تاریخچه‌ی اوتیسم


Rebecca J. Schmidt سرپرست دپارتمان عمومی سلامت می‌گوید:

ما دریافتیم که وقتی مادران در زمان بارداری اسید فولیک دریافت می‌کنند خطرات مربوط به حشره‌کش‌ها کاهش می‌یابد.

مادران بایستی سعی کنند که از آفت‌کش‌ها دور بمانند. اما اگر آن‌ها در معرض آفت‌کش‌های کشاورزی قرار گرفتند، هنگامی که این ماده وارد بدن شود، ممکن است راهی برای بروز اثرات باشد.

در این مقاله از اطلاعات اثرات ژنتیکی و محیطی موثر بر اوتیسم کودکان (CHARGE)، استفاده شد. در این بررسی محققان ۲۶۹ کودک بین ۲ تا ۵ سال را که در آن‌ها ASD تشخیص داده شده بود، بررسی کردند. از این تعداد ۲۲۰ مورد با نوع پیشرفته‌ی آن درگیر بودند. بررسی شد که آیا مادرانی که در دوران بارداری در معرض آفت‌کش‌های خانگی بودند، در همان هنگام اسیدفولیک و ویتامین B دریافت می‌کردند؟ تیم تحقیقاتی اطلاعات را از کالیفرنیا به دست آورد.


بیشتر بخوانید: چرا اوتیسم در پسران شایع‌تر از دختران است؟


تخمین زده می‌شود که مادرانی که کمتر از ۸۰۰ میکروگرم اسید فولیک دریافت کرده و در معرض آفت‌کش‌های خانگی بوده‌اند، بسیار بیشتر در معرض داشتن نوزادانی با ASD نسبت به گروهی هستند که ۸۰۰ میکروگرم دریافت کرده‌ یا در خطر آفت‌کش نبوده‌اند. خطرات وابسته در بانوانی که در معرض این سموم بوده‌اند، افزایش می‌یابد. بانوانی که اسیدفولیک کمتری دریافت کرده‌اند، و در مدت سه ماهه قبل از بارداری تا سه ماهه ابتدای آن در معرض این سموم بوده‌اند، از خطر ابتلای بالایی برخوردارند.

Schmdit می‌گوید:

استفاده از فولیک هنگامی که فرد در معرض حشره‌کش‌ها قرار می‌گیرد خطر ابتلای به اوتیسم را نسبت به زمانی که این ماده دریافت نمی‌شود، کاهش می‌دهد. مادرانی که خطر ریسک بالایی دارند افرادی هستند که مرتبا در معرض سموم هستند.

با وجود این‌که فولیک اسید خطر ابتلا‌ی به اوتیسم پیشرفته را کاهش می‌دهد، اما کاملا خطر آن را از بین نمی‌برد.

Schmidt اظهار می‌کند:

بهتر است که زنان در دوران بارداری از سموم آفت‌کش‌ها دوری کنند.

نویسنده هشدار می‌دهد که کنترل کردن این مسئله به یادآوری همراه نیاز دارد. به‌علاوه آن‌ها هنوز یک گزارش قطعی منتشر نکرده‌اند. اگرچه اثبات این مسئله تحقیقات ارزشمندی را می‌طلبد. گروه بسیار مشتاق است که که مکانیسم‌هایی را بررسی کند که اثرات محافظتی فولیک اسید را آشکار می‌کند.


بیشتر بخوانید: چگونه درباره‌ی ژن فکر کنیم؟


Schmidt می‌گوید:

فولات در متیلاسیون DNA (پروسه‌ای که در آن یک ژن خاموش یا روشن می‌شود) و تعمیر و سنتز آن نقش مهمی دارد.

تمامی این موارد در طول زمان در تقسیم سلول به هنگام رشد نوزاد نقش مهمی دارند. اضافه کردن اسیدفولیک ممکن است به عملکرد بسیاری از ژن‌ها کمک کند.

چنور مرتضی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید