انتشار این مقاله


سی‌تی اسکن و افزایش احتمالی خطر ابتلا به سرطان مغز

سی‌تی اسکن ممکن است خطر ابتلا به سرطان مغز را افزایش دهد.

متاسفانه در دو دهه اخیر، استفاده از اسکن‌های توموگرافی کامپیوتری (CT) بطور قابل توجهی افزایش یافته‌است. سی‌ تی اسکن‌ها قابلیتهای تشخیصی را به طرز قابل توجهی افزایش می‌دهد (که پیامدهای بالینی را نیز بهبود می‌بخشد) ولی این اسکن‌ها در مقایسه با دیگر آزمایش‌ها، میزان تشعشعات بیشتری را به منتقل می‌کنند. بهمین دلیل، محافظت از تشعشعات یک مسئله قابل توجه خصوصا در میان کودکان است؛ کودکان ممکن است دوزهای تشعشعی بیشتری دریافت کنند و نسبت به بزرگسالان، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان مغز هستند. همچنین مدت زمان بروز اثرات پس از دریافت تشعشعات در کودکان بیشتر است.


مقاله مرتبط: سی تی اسکن


شایع‌ترین بدخیمی‌های ناشی از رادیواکتیویته در میان کودکان و بزرگسالان جوان، لوسمی و تومورهای مغزی است. بهمین خاطر محققان خطرات لوسمی و تومورهای مغزی را پس از دریافت تشعشعات ناشی از سی‌تی اسکن در کودکی ارزیابی کردند.

محققان با بررسی گروهی متشکل از ۱۶۸۳۹۴ کودکان هلندی که یک مرتبه یا بیشتر بین سالهای ۱۹۷۹ و ۲۰۱۲ در معرض سی‌ تی اسکن قرار گرفته بودند، وضعیت حیات را با ارتباط موارد ثبت شده بدست آوردند. آنها، تمامی دپارتمانهای رادیولوژی بیمارستانی را در هلند برای کسب اطمینان از صلاحیت این مراکز و مشارکت آنها در این مطالعه، مورد بررسی قرار دادند. در کشور هلند، سی‌ تی اسکن‌های کودکان تنها در بیمارستانها انجام می‌شود.

میزان کلی شیوع سرطان، ۱.۵ برابر بیشتر از میزان مورد انتظار بود. برای تمامی تومورهای مغزی، و برای تومورهای بدخیم و خوش خیم مغزی بصورت جداگانه، رابطه‌ی دوز-پاسخ با اندازه گیری دوز تشعشعات به مغز، محاسبه گردید. میزان خطر نسبی برای دسته بندی حداکثر دوز، به بازه ۲ و ۴ افزایش یافت. محققان هیچ ارتباط مشابهی برای لوسمی مشاهده نکردند. دوز تشعشعات به مغز استخوان، محلی که لوسمی ناشی می‌شود، پایین بود.

محققان این نکته را خاطر نشان می‌سازند این الگو برای خطر بیشتر سرطان ممکن است بخاطر اثر مداخله‌گر علائم باشد، زیرا شیوع تومورهای مغزی در مطالعه cohort در مقایسه با جمعیت عمومی، بیشتر بود. سی‌تی اسکن‌ها برخی اوقات بمنظور شناسایی شرایط مرتبط با خطر افزایش یافته تومور، مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ دلیلی که این کودکان سی‌ تی اسکن دریافت کردند، ممکن است با خطر ایجاد سرطان در آنها مرتبط باشد.

Michael Hauptmann، محقق ارشد این مطالعه اذعان داشت: “مطالعات اپیدمیولوژیک سرطان برای دوزهای پایین تشعشعات پزشکی، چالش برانگیز است. با این اوصاف، ارزیابی دقیق ما از داده‌ها و شواهد دیگر مطالعات نشان می‌دهد قرار گرفتن در معرض تشعشعات ناشی از سی‌تی اسکن باعث افزایش خطر تومور مغزی می‌شود. تجویز دقیق سی‌تی اسکن‌های کودکان و بهینه سازی دوز، همانطور که در بسیاری از بیمارستانها انجام می‌شود، برای کاهش خطرات، ضروری است.”

رضا مجیدآذر


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید