انتشار این مقاله


تغییرات صدا در دوران بارداری امری طبیعی است

تغییرات خفیف در صدای زنان، از علایم طبیعی بارداری می‎باشد.

اگر شما از آن دسته از زنانی هستید که به تازگی مادر شده‌اید، و صدای آواز خواندن‌تان عوض شده است،  نگران نباشید! مطالعه‌ای که اخیرا در دانشگاه ساسکس در انگلستان صورت گرفته، نشان می‌دهد که صدای زنان در بارداری و کمی بعد از اولین زایمان‌شان، بم تر می‌شود. این مطالعات، اولین مطالعه‌ی تایید شده‌ی علمی در این موضوع، پیشنهاد می‌کند که برای فهم بهتر، از تجربیات خوانندگان ماهر استفاده کنیم. اغلب زنان خواننده در سال‌های ۱۹۷۰ ادعا می‌کنند که بعد از به دنیا آمدن فرزندشان، صدای‌شان تغییر یافته‌ است. سرپرستی این مطالعات را دکتر کاسیا پیسانسکی بر عهده دارد.

به طور مثال، خواننده‌ی خوش صدا، ادِل، در کنسرت سال ۲۰۱۷، از تماشاگران خواست تا در آهنگ Skyfall، که برای قسمت هفتم مجموعه فیلم‌های جیمز باند اجرا کرده بود، با او هم‌خوانی کنند. او در این باره گفت:

در سال ۲۰۱۲ وقتی آن آهنگ را نوشتم، دوران بحرانی از بارداری را طی می‌کردم و تون صدایم به شدت کم شده بود. آیا سایر زنان هم در دوران بارداری، صدایشان مثل صدای یک مردِ خشن می‌شود؟ فکر می‌کنم نه!


مقاله‌ی مرتبط: دلایل میزان بالای تستوسترون در خانم‌ها


مردانه شدن صدا، از علایم بارداری و بعد از زایمان است که در زنان اتفاق می‌افتد و در طول آن، صدا یکنواخت و بم‌تر از حالت اولیه می‌شود. محققان صدای ضبط شده‌ی بیش از ششصد زن باردار را بررسی کردند، که اغلب آنان بازیگران، روزنامه‌نگاران، مجریان و خوانندگان زن بودند. روانشناسان ۲۰ نفر از افراد این گروه و ۲۰ نفر از زنانی که تاکنون باردار نشده بودند، با هم مقایسه کرده و دریافتند که در طول ده سال بارداری و زایمان‌های مختلف، تغییرات چشم‌گیری در صدای زنان ایجاد می‌شود. سرپرست مطالعات اظهار دارد که نتایج مطالعات  اثبات می‌کند که بارداری، اثری گذرا و مشخصی در مردانه کردن صدای زنان دارد.


مقاله‌ی مرتبط: سندرم کلاین فلتر


از آن‌جایی که علت این امر ناشناخته است، یکی از علل آن می‌تواند تغییرات هورمونی بعد از زایمان باشد. تحقیقات قبلی ثابت کرده بود که صدای زنان به هنگام تخمک‌گذاری و قاعدگی نیز زیر‌تر شده و برعکس، به هنگام یائسگی بم‌تر می‌گردد. بعد از بارداری، به دلیل کاهش هورمون‌های جنسی اصلی، چین‌های صوتی و عضلات آن ناحیه تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

چه بخواهید چه نخواهید، این صدای خشن و هاسکی‌مانند، موقتی است. بررسی‌ها حاکی از آن است که صدای زنان مدتی بعد از زایمان، به حالت قبلی باز می‌گردد و خوشبختانه مجبور نیستید تا به طرفداران خود علت این امر را توضیح دهید!

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید