انتشار این مقاله


آیا سوسک‌ها حامل بیماری هستند؟

به خوبی شناخته شده است که پشه‌ها، کک‌ها، شپش‌ها و کنه‌ها بیماری‌های انسانی را انتقال می‌دهند، اما در مورد سوسک‌ها چه؟

سوسک‌ها در سراسر جهان یافت می‌شوند. بیش از ۳۵۰۰ گونه سوسک وجود دارد. سوسک‌های آمریکایی بزرگ و سیاه هستند. سوسک‌های آلمانی کوچک‌تر و قهوه‌ای هستند. سوسک‌های شرقی متوسط و قهوه‌ای تیره به رنگ سیاه هستند.از آنجا که سوسک‌ها طیف وسیعی از غذا را مصرف می‌کنند، از جمله زباله‌های فاسد، اعتقاد بر این است که تعداد زیادی از بیماری‌ها را به انسان‌ها منتقل می‌کنند از جمله سالمونلا و گاستروانتریت (اسهال و استفراغ) . مطالعات اخیر نشان داده است سوسک‌ها همچنین می‌توانند باعث آلرژی شوند. هجوم و حمله سوسک می‌تواند با ترکیبی از شیوه‌های بهداشتی خوب و حشره کش درمان شود.


مقاله مرتبط: ابرغذای بعدی انسان شیر سوسک خواهد بود!


سوال. به خوبی شناخته شده است که پشه‌ها، کک‌ها، شپش‌ها و کنه‌ها بیماری‌های انسانی را انتقال می‌دهند، اما در مورد سوسک‌ها چه؟

طبق بررسی گسترده‌ای که از خطرات بهداشت عمومی از انواع آفات توسط سازمان بهداشت جهانی (W.H.O) انجام شده، خطرات اثبات شده هجوم سوسک به نظر می‌رسد که عمدتاً از کثافت، آلودگی مواد غذایی و آسم آلرژیک انتقال می‌یابد تا به صورت انتقال مستقیم بیماری‌ها.

از آنجا که بسیاری از مطالعات متوجه شده‌اند که سوسک‌ها از دفع انسانی تغزیه می‌کنند و در انتقال و یا دفع پاتوژن‌ها تأثیر می‌گذارند، آن‌ها نقش ثانویه قوی‌ای در گسترش برخی از بیماری‌ها دارند. اما W.H.O. در سال ۲۰۰۸ به این نتیجه رسیده است: “هنوز شواهد قطعی وجود ندارد که سوسک‌ها وکتور (حامل) بیماری‌های انسانی هستند.”


مقاله مرتبط: شیر سوسک؛ اَبَر غذای آیندگان


فهرست قابل توجهی از باکتری‌ها، قارچ‌ها، کپک‌ها و چندین ویروس وجود دارد که سوسک‌ها می‌توانند از محلی به محل دیگر حمل کنند، به جز آمیب که باعث ایجاد بیماری اسهال خونی می‌شود، و انگل دیگری که باعث ایجاد ژیاردیا و ویروسی که موجب فلج اطفال می‌شود.

اما آسم ناشی از آلرژی به خود سوسک‌ها، نگرانی بزرگ بهداشت عمومی است. به عنوان مثال، یک مطالعه سال ۲۰۰۵ نشان داد که کودکان در مناطق فقیرنشین شهر ایالات متحده در معرض خطر بیشتر بیماری آسم ناشی از آلرژی سوسک نسبت به آلرژی به سگ و گربه و یا گرد و غبار قرار دارند.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید