انتشار این مقاله


شیر سوسک؛ اَبَر غذای آیندگان

تیمی بین‌المللی از پژوهشگران به بررسی کریستال موجود در گونه خاصی از سوسک‌ها پرداخته و نتایج پژوهش آن‌ها نشان می‌دهد، این ماده ۴ برابر بیش‌تر از شیر گاو، حاوی مواد مغذی می‌باشد. دانشمندان عقیده دارند این ماده کلیدی، راه نجات‌بخش معضل تغذیه‌ی جمعیت در حال رشد در آینده خواهد بود. با وجود عدم تولید ماده شیری […]

تیمی بین‌المللی از پژوهشگران به بررسی کریستال موجود در گونه خاصی از سوسک‌ها پرداخته و نتایج پژوهش آن‌ها نشان می‌دهد، این ماده ۴ برابر بیش‌تر از شیر گاو، حاوی مواد مغذی می‌باشد. دانشمندان عقیده دارند این ماده کلیدی، راه نجات‌بخش معضل تغذیه‌ی جمعیت در حال رشد در آینده خواهد بود.

با وجود عدم تولید ماده شیری توسط اغلب سوسک‌ها (!)، Diploptera punctate، به عنوان گونه‌ای از سوسک‌ها، توانایی تولید ماده‌ای شبه‌شیرِ حاوی کریستال‌های پروتئینی برای تغذیه نوزادان خود را داراست. این سوسک ماده شیر-مانند را توسط پمپ‌هایی به محیط خارجی ترشح می‌نماید.

پدیده تولید شیر در میان حشرات بسیار ناشناخته و عجیب می‌باشد با این حال بررسی کریستال‌ها نشان می‌دهد هر یک از آن‌ها بیش‌از ۳ برابر انرژیِ شیر بوفالو را داراست.

طبیعتاً وادار کردن سوسک به تولید شیر و جمع‌آوری آن ایده‌ی امکان‌پذیری به نظر نمی‌آید؛ با این حال تیم پژوهشگران با همکاری انستیتو سلول‌های بنیادین و پزشکی رجنراتیوِ هند، تصمیم به توالی‌یابی ژن‌های عامل تولید این ماده و کپی‌سازی آن گرفتند.

بنا بر اظهارات محققین، کریستال‌های این ماده همانند غذایی کامل می‌باشند. این کریستال‌ها به طور عمده حاوی پروتئین و مقادیری از چربی و قند می‌باشند. بررسی توالی آمینو‌اسیدی بخش پروتئینی کریستال، نشان می‌دهد این پروتئین‌ها حاوی اغلب آمینو‌اسید‌های مورد نیاز بدن هستند.

تنها نکته کلیدی در مورد این کریستال‌ها تراکم مواد مغذی آن‌ها نبوده، بلکه زمان مورد نیاز برای آزاد‌سازی مواد درون آن‌ها نیز بسیار سریع‌ می‌باشد. لذا در زمانی مشخص میزان بیش‌تری پروتئین هضم می‌گردد. اگر به غذایی نیاز دارید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، بیشترین انرژی را در اختیار بدنتان قرار دهد، شیر سوسک انتخاب ایده‌آلی خواهد بود.

لازم به ذکر است، ماده‌ای با چنین تراکم پروتئینی بالایی یقیناً برای کاهش وزن مناسب نخواهد بود. اما در نقطه مقابل استفاده از کریستال‌های شیر سوسک برای افرادی با مشکلات لاغری بسیار مؤثر است.

در حال حاضر دانشمندان موفق به توالی‌یابی کامل این پروتئین شده و امیدوارند به کمک سلول‌های مخمر بتوان این ماده را به روش بیوتکنولوژیک در ابعاد وسیع و با بهینگی بالاتری تولید نمود.

نتایج این تحقیقات در ژورنال International Union of Crystallography منتشر شده است.

عرفان گلشن


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید