انتشار این مقاله


۲۰ واقعیت درباره رنگ‌ها که نمی‌دانستید!

چشم انسان درواقع ۳ رنگ را می‌تواند ببیند. دانشمندان درباره رنگ ها از اصطلاح طول موج استفاده می‌کنند؛ و این که رنگ‌های غذایی از ۳۵۰۰ سال قبل وجود دارند. ۱. در طول قرن‌ها، دانشگاهیان تصور می‌کردند که نور رنگی، طی تغییرات حاصل شده از نورسفید یا به عبارتی نور خالص ایجاد می‌شود. (ما در ادامه […]

چشم انسان درواقع ۳ رنگ را می‌تواند ببیند. دانشمندان درباره رنگ ها از اصطلاح طول موج استفاده می‌کنند؛ و این که رنگ‌های غذایی از ۳۵۰۰ سال قبل وجود دارند.

۱. در طول قرن‌ها، دانشگاهیان تصور می‌کردند که نور رنگی، طی تغییرات حاصل شده از نورسفید یا به عبارتی نور خالص ایجاد می‌شود. (ما در ادامه نشان خواهیم داد که آنها کمی اشتباه می‌کردند).

۲. رنگ ها گاهی به عنوان تغییردهنده عمل می‌کنند؛ برای مثال رنگ‎های غذایی از ۳۵۰۰ سال قبل وجود دارند، به طوری که در مصر قدیم، شراب و رنگ‌هایی را به شکلات‌ها، برای بهترشدن شکل ظاهری اضافه می‌کردند.

۳. دوره‌ای در آسیا و اروپا استفاده از ترکیبات سمی سرب و جیوه، برای رنگ کردن چای و فلفل قرمز و گرده زرد چوبه مرسوم شده بود.

۴. در اواسط قرن هجدهم، آمریکایی‌ها به جای شیر سفید از شیر زرد رنگ استفاده می‌کردند و چون بر این تصور بودند که به لبنیاتی با حجم زیاد آب، برای پنهان کردن کدری آن، از سرب کرمات استفاده می‌کنند.


بیشتر بخوانید:


شیر زرد
شیر زرد به شیری گفته می‌شود که در لایه خامه سطحی آن لکه های زرد رنگی که معمولا عامل آنها سودوموناس سینزانتا است دیده می‌شود.

۵. آنها به طور کامل اشتباه نمی‌کردند، چون در دهه ۱۶۶۰ ایزاک نیوتون اثبات کرد که نور سفید چیزی به جز نور خالص است و از ترکیب همه‌ی رنگ‌ها ساخته شده است.

۶. دانشمندان برای رنگ، به عنوان شاخه‌ای از تابش های الکترو مغناطیسی، از اصطلاح طول موج استفاده می‌کنند.

اما هیچگونه مقیاس جهانی از مقادیر خاص طول موج، برای نام گذاری رنگ‌هاوجود ندارد. برای مثال در دایره‌المعارف “بریتانیکا” نوشته شده که، نور آبی طول موج ۴۵۰ نامومتر دارد، اما یک فرد معمولی به طول موج بین ۴۲۵ تا ۴۹۰ نامومتر، رنگ آبی می‌گوید.

دایره المعارف بریتانیکا
دایره المعارف بریتانیکا

۷. و این موضوع فقط در انگلستان مطرح است. در زبان‌های دیگر مثل زبان آفریقایی‌های قبیله‌ای، به همه‌ی درجه‌های مختلف رنگ سبز و آبی همان نام اطلاق می‌شود.

۸. در روسیه آبی کم رنگ و پررنگ، دورنگ مجزا در نظر گرفته می‌شود تا اینکه به عنوان سایه‌های مختلفی از آن رنگ در نظر گرفته شود.

۹. بدون در نظر گرفتن اختلاف زبانی، بیولوژی همه‌ی انسان ها به طور یکسان عمل می‌کند. چشم انسان به گونه‌ای تکامل یافته که فقط سه رنگ آبی، سبز و قرمز را می‌تواند ببیند؛ درک کاملاین رنگ‌ها در مغز اتفاق می‌افتد. اگر چشم شما سبز و قرمز را بیشتر از آبی می‌بیند، مغز تصمیم می‌گیرد که رنگی که می‌بینید، زرد است.

۱۰. در صورتی برابری میزان رنگ‌های سبز و قرمز و آبی، مغز انسان رنگ خاکستری را درک می‌کند.

۱۱. البته فرض ما بر بینایی کامل رنگی است. احتمال کوررنگی قرمز و سبز، در درجه اول در افرادی با کرومزوم xy (جنس مذکر)، در صورت ایجاد جهش یا نبود گیرنده های سبز و قرمز اتفاق می‌افتد.

۱۲. اگر جهش در گیرنده‌های رنگی، درافرادی با کروموزوم xx (جنس مونث) اتفاق بیفتد، ممکن است بینایی با چهار رنگ ایجاد کند، که محققان با شیوع شاخص تتراکروماسی مخالف هستند. تتراکروماسی پدیده ای است که در آن افراد، برخلاف حالت نرمال، طی جهش‌هایی می‌توانند تعداد رنگ‌های بیشتری ببینند.

۱۳. در سال ۲۰۱۰ ، یعنی ۶۲ سال بعد از طرح نظریه تتراکروماسی، تحقیقات خانمی را شناسایی کرد که میزان بینایی او به طور بسیار واضحی بیشتر از بقیه بود. او به این دلیل برای تست انتخاب شد که، ۲ تا از ۳ پسر او، میزان حساسیتشان برای دیدن رنگ سبز بسیار کم بود و طی مطالعه اظهار شد که این خانم دچار جهش شده است.

۱۴. مهم نیست که ما چندرنگ را می‌توانیم ببینیم. همه‌ی رنگ‌ها حاصل برهم کنش نور و الکترون‌ها می‌باشند. فهمیدن اینکه چه برهمکنش هایی، می‌توانند مسئول ایجاد این رنگ‌ها شوند، چالش برانگیز است. با این وجود تا امروز ۱۵ مکانیسم متفاوت یافت شده است.

۱۵. برای مثال رنگدانه فلز لاجورد، می‌تواند سنگ نایاب اسپینل را بطور کامل با رنگ آبی اشباع کند، درحالی که نوع ماکسیکس جواهر یاقوت کبود، بعد از قرار دادن در معرض تشعشعات رادیواکتیو به رنگ آبی پررنگ ظاهر می‌شود.

سنگ اسپینل
سنگ اسپینل

سنگ ماکسیکس
سنگ ماکسیکس

۱۶. و بال‌های پروانه مورفو با توجه به اینکه نور از چه زتویه ای برخورد کند، در رنگ های مختلفی از آبی ‌یا بنفش دیده می‌شود. این پدیده در اثر پراکندگی نور بر روی ساختار های کوچک از بال حشره می‌باشد.

پروانه مورفو

۱۷. در سال  ۲۰۱۵ محققان دریافتند که بال های سنجاقک zenithoptera lanei ظاهری همانند بال‌های پروانه مورفو دارد، به طوری که این سنجاقک این رنگ خود را از کریستال های مومی شکلی که لایه هایی با رنگدانه ملانینی را می‌پوشاند، به دست می‌آورد.

سنجاقک zenithoptera lanei
سنجاقک zenithoptera lanei

۱۸. این پدیده که رنگ ساختاری نام دارد، در آفتاب پرست هم دیده می‌شود، که می‌تواند طول موج کریستال های کوچک روی پوستش را تغییر دهد؛ همانند گیتار که در هنگام تغییر فرکانس، زیر و بم صدا هم تغییر می‌کند این موضوع درسال  ۲۰۱۵ در Nature Communications اعلام شد.

آفتاب پرست
آفتاب پرست

مارمولک ها برای استتار و همانطور که در جفتگیری دیده شده و احتمالا برای تنظیمات دمایی، تغییر رنگ می‌دهند.

۱۹. تغییر رنگ‌ها همچنین می‌تواند در اثر واکنش‌های شیمیایی نیز باشد. هموگلوبین در حالت عادی قرمز رنگ است، وقتی که اکسیژن خود را از دست می‌دهد، به رنگ آبی گرایش پیدا می‌کند؛ اما خون آبی فقط در افسانه‌ها وجود دارد: جریان خونی که از سمت اعضای بدن به قلب حرکت می‌کند، به علت واکنش هموگلوبین با میزان های متفاوتی از اکسیژن، به رنگ قرمز تیره است.

۲۰. خون سبز تیره هم می‌تواند وجود داشته باشد! در موردی زنده، در سال ۲۰۱۵ یک مرد کانادایی به علت مصرف خیلی زیاد قرص میگرن، رنگ خونش سبز شده بود. دلیل این اتفاق اتصال اتم سولفور به هموگلوبین بود همانند همان اتفاقی که در جسد در حال پوسیدن دیده می‌شود.

متاسفم که مقاله را با مرگ تمام کرده‌ام. امیدوارم شما را ناراحت نکرده باشم!

شیما امامی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید