انتشار این مقاله


تأثیر رنگ‌ها بر عملکرد مغز چیست؟

نگاه کردن به رنگ قرمز شما را دقیق‌تر و نگاه کردن به رنگ آبی، خلاق‌تر خواهد ساخت.

تحقیقات ثابت کرده است که رنگ قرمز، توانایی انجام کارهایی ظریف مثل یاداوری خاطرات و تصحیح فعالیت‌های مختلف را ۳۱ درصد، بهتر کرده و رنگ آبی ایده‌های خلاقانه را بیش‌تر می‌‍‌‌‌‌‌کند.

پروفسور جولیت ژو محقق ارشد این بررسی می‌گوید:

مطالعه پیشین ارتباط رنگ قرمز و آبی را با ارتقاء سطح فعالیت شناختی ثابت کرده است اما در انتخاب اثرگذارترین رنگ به یک  نتیجه یکسان نرسیدیم. در واقع نتیجه نهایی با طبیعت بستگی به موضوع دارد.

در این مطالعه ۶۰۰ شرکت‌کننده به انجام موارد مختلفی پرداختند که برخی شامل جزئیات و برخی نیاز به خلاقیت داشتند. فعالیت‌های مذکور بر روی کامپیوتر انجام شده وبک گراند آبی یا قرمز بر روی صفحه قرار داده می‌شد. شرکت‌کنندگان به هنگام نمایش بک گراند قرمز، توانایی بهتری در انجام فعالیت‌های ظریف از خود نشان می‌دادند. تابلوهای ایست، آمبولانس، ماشین آتش‌نشانی، خودکار معلمان که همه به رنگ قرمز هستند، احساس خطر، خطا و احتیاط را در ما برمی‌انگیزند.


مقاله‌ی مرتبط: قرمزتر، جذاب‌تر!


احساس خطر ما را هوشیار نگه داشته و بنابراین در انجام فعالیت‌هایی که نیازبه دقت بالایی دارد ما را یاری خواهد کرد.

رنگ آبی، خلاقیت را برمی‌انگیزد. با وجود بک‌گراند آبی ایده‌های خلاقانه‌تری به ذهن خطور می‌کند. دکتر راوی مهتا یکی از محققین ارشد این بررسی می‌گوید:

رنگ آبی آسمان، اقیانوس و آب، القاکننده‌ی صداقت، صلح و آرامش است؛ بنابراین تعجبی ندارد که رنگ آبی محبوب‌ترین رنگ بین مردم باشد. مشخص است که انسان‌ها با اکتشاف و خلاقیت احساس امنیت بیش‌تری خواهند کرد.

این مورد اثر رنگ‌ها را در بازاریابی مورد بررسی قرار می‌دهد؛ به عنوان مثال زمانی که خمیردندان پوسیدگی دندان را هشدار می‌دهد رنگ قرمز در فروش بیش‌تر آن محصول بی‌تأثیر نخواهد بود.

صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (1)
دیدگاهتان را بنویسید