انتشار این مقاله


سرماخوردگی؛ آیا می توانیم به درمان نزدیک شویم؟

اگرچه سر و کله زدن با سرماخوردگی برای اکثر مردم مسئله‌ی بسیار مهمی نیست اما راهکارهای خوبی برای مقابله با آن وجود دارد.

سرماخوردگی برای هزاران سال است که علوم پزشکی را به چالش و مبارزه علیه خود دعوت کرده است. این بیماری هم از سیستم ایمنی بدن ما و هم از صنعت داروسازی زرنگ‌تر است! با این حال، طبق یک مطالعه‌ی جدید رویکردی که بتواند به ما کمک کند به زودی در دسترس خواهد بود.

سرماخوردگی به طور معمول و متوسط بزرگسالان را دو تا سه بار در سال و کودکان را حتی بیشتر درگیر خود می‌کند. در حال حاضر هیچ راهی برای جلوگیری از سرماخوردگی وجود ندارد و هنگامی که به آن دچار می‌شویم، هیچ اطمینانی داده نمی‌شود که دفعه‌ی بعد بار دیگر سراغ ما نیاید.


مقاله‌ی مرتبط: چرا بعضی از افراد بیشتر دچار سرماخوردگی می‌شوند؟


علیرغم دنیای تکنولوژی پیشرفته که ما در آن زندگی می‌کنیم، تحقیقات پزشکی هنوز نمی‌تواند این دشمن را شکست دهد. همه‌ی آنچه را که ما می‌توانیم انجام دهیم، برطرف کردن علائم و انتظار برای بهبودی کامل است.

چرا سرماخوردگی دشوار است؟

همه‌ی ما از سختی‌های سرماخوردگی مطلع هستیم.

سرماخوردگی به دو دلیل اصلی از علوم پزشکی جلوتر است:

اولین مسئله این است که در این‌جا فقط یک مقصر اصلی وجود ندارد. سرماخوردگی اغلب به وسیله‌ی یک رینوویروس ایجاد می‌شود؛ یک خانواده بزرگ از ویروس‌ها با صدها تنوع! همین عامل باعث می‌شود واکسیناسیون غیر ممکن شود و سیستم ایمنی بدن، با یک کار چالش برانگیز مواجه باشد.

ثانیا، این ویروس‌ها به سرعت در حال رشد و نمو هستند. حتی اگر بتوانیم واکسن‌هایی را برای پوشش طیف کامل رینوویروس‌ها تولید کنیم، آن‌ها به سرعت مقاومت می‌کنند.


مقاله‌ی مرتبط: چرا نمی‌توانیم سرماخوردگی را درمان کنیم؟


اگرچه سر و کله زدن با سرماخوردگی برای اکثر مردم مسئله‌ی بسیار مهمی نیست اما راهکارهای خوبی برای مقابله با آن وجود دارد. پروفسورEd Tate، از کالج امپریال لندن در انگلستان، درگیر پیدا کردن این راهکارها می‌باشد. او درباره‌ی اهمیت مبارزه با سرماخوردگی توضیح می‌دهد:

سرماخوردگی برای بسیاری از ما ایجاد ناراحتی کرده و درد سرساز است اما می‌تواند برای برخی از افراد همچون بیماران آسمی و افرادی که دارای بیماری‌های مزمن انسدادی ریه هستند عوارض جدی و جبران ناپذیری به بار بیاورد.


مقاله‌ی مرتبط: چرا MS با سرماخوردگی تشدید می‌شود؟


یک رویکرد جدید

دانشمندان ابتدا به دنبال ترکیباتی بودند که پروتئین را در انگل‌های مالاریا مورد هدف قرار می‌داد. آن‌ها دو مولکول احتمالی را کشف کردند و دریافتند زمانی که این دو مولکول با یکدیگر ترکیب شوند بیشترین اثرات درمانی را دارند.

با استفاده از تکنیک‌های پیشرفته، محققان دو مولکول را ترکیب کرده و یک ترکیب جدیدی را تولید کردند که آنزیم موجود در سلول‌های انسانی را به نام (N-myristoyltransferase (NMT بلوکه می‌کند.

ویروس‌ها معمولا NMT را از سلول‌های انسانی سرقت می‌کنند و از آن برای ایجاد یک پوسته محافظ در اطراف اطلاعات ژنتیکی خود استفاده می‌کنند که به عنوان کپسید شناخته می‌شود. NMT برای زنده ماندن ویروس‌های سرماخوردگی حیاتی است. بدون وجود آن، آن‌ها نمی‌توانند تکثیر و گسترش پیدا کنند.

تمام سويه‌های سرماخوردگی معمولی  از اين تکنيک استفاده می‌کنند؛ بنابراين با مهار NMT همه‌ی سويه‌های ويروس سرماخوردگی از بین می‌رود. در حقیقت این مهار، علیه ویروس‌های مرتبط با بیماری‌های دهان و دندان و فلج اطفال نیز موثر است.

همچنین، به دلیل اینکه مولکول به جای ویروس، سلول‌های انسانی را هدف قرار می‌دهد، مسئله‌ی مقاومت نمی‌تواند در اینجا مطرح شود. یافته‌های این تیم اخیرا در ژورنال Nature Chemistry منتشر شده است.

محققان امید زیادی برای این داروی جدید دارند که در حال حاضر تحت عنوان کد IMP-1088 ارائه شده است.

پروفسور Ed Tate می‌گوید:

مصرف داروهایی از این قبیل، می‌تواند در مراحل اولیه‌ی عفونت بسیار مفید باشد. ما هم اکنون در حال ایجاد نسخه‌ی جدیدی از دارو می‌باشیم که قابل استنشاق بوده و سریعا بتواند خود را به ریه‌ها برساند.

اگر چه داروهای دیگری که سلول‌های انسانی را به این شیوه مورد هدف قرار می‌دهند قبلا آزمایش شده‌اند اما IMP-1088، صد برابر قوی‌تر از پیشینیان خود است. همچنین داروهایی که قبلا برای مهارNMT  استفاده می‌شدند بسیار سمی بودند ولی با این حال، این داروی جدید به سلول‌های بدن انسان آسیبی وارد نمی‌کند. البته، برای تأیید ایمن بودن دارو، تحقیقات بیشتری لازم است.

یکی دیگر از نگرانی‌هایی که پروفسور Ed Tate به آن اشاره کرد این بود که:

روش کار درمانی این دارو به گونه‌ای است که به ما این اطمینان را می‌دهد که دارو فقط بر روی ویروس سرماخوردگی اثر می‌نماید نه شرایط مشابه با علل مختلف. این دارو همچنین حداقل عوارض جانبی را برای مصرف کنندگان داراست. ما هنوز در حال نزدیک شدن به این رویکرد درمانی هستیم و امید این را داریم تا روزی قادر باشیم تمامی انواع سرماخوردگی‌ها را درمان کنیم.

پونه تیزفهم