انتشار این مقاله


توصیه‌های ساده برای دستیابی به اهداف

دستیابی به اهداف اغلب از آنچه مردم فکر می‌کنند دشوار‌تر است. ما ممکن است تمایل شدید به تغییرات اساسی در زندگی خود- استرس کمتر، شیوه زندگی سالم تر، داشتن پول بیشتر در حساب بانکی خود- داشته باشیم، اما در واقع اجرای این تغییرات، به چیزی خیلی بیشتر از صرفا انگیزه نیاز دارند (هرچند که انگیزه نیز […]

دستیابی به اهداف اغلب از آنچه مردم فکر می‌کنند دشوار‌تر است. ما ممکن است تمایل شدید به تغییرات اساسی در زندگی خود- استرس کمتر، شیوه زندگی سالم تر، داشتن پول بیشتر در حساب بانکی خود- داشته باشیم، اما در واقع اجرای این تغییرات، به چیزی خیلی بیشتر از صرفا انگیزه نیاز دارند (هرچند که انگیزه نیز لازم است)! اگر در حال حاضر انگیزه کافی را دارید، این اطلاعات در مورد دستیابی به اهداف می‌تواند به شما کمک کند که شکاف بین جایی که هستید و جایی که می‌خواهید باشید، را از میان بردارید.

چیزی که می‌خواهید بدست آورید را مجسم کنید.

کتاب‌هایی مانند «راز» و مفاهیمی مانند قانون جذب، به تازگی بسیار محبوب شده‌اند، زیرا آن‌ها به آنچه که بیشتر ما به طور بصری درک می‌کنیم، کلام می‌بخشند: تجسم آنچه که در زندگی می‌خواهید، قدم مهمی برای رسیدن به آن است. بخش عمده‌ای از دستیابی به اهداف در واقع شناختن اهداف است. بسیاری از مردم چیزی که می‌خواهند را با مفاهیم بزرگی مانند “من می‌خواهم پول بیشتری بدست آورم”، “من می‌خواهم شیوه زندگی سالمی داشته باشم” یا  “من می‌خواهم شادتر باشم” شروع می‌کنند. آنچه که آنها نمی‌دانند این است که این اهداف مبهم و بسیار گسترده هستند پس دانستن اینکه چه اقداماتی باید در این مورد انجام دهیم بسیار دشوار است، البته این اقدامات زمانی که شما به هدف نزدیک شده‌اید ولی نمی‌دانید در قدم بعدی باید چه کنید، نیز مفید خواهد بود.

اگر در حال تلاش برای دستیابی به اهداف خود هستید باید بدانید که تنظیم اهداف قدم اول بسیار مهمی است: سعی کنید کار‌های زیر را انجام دهید:

  • تصور کنید که می‌خواهید کجا باشید. بودن در آنجا چطور بنظر می‌رسد؟ چه چیزی، مشخصا، متفاوت است؟ (به عنوان مثال، چیزی است که در حال حاضر باعث ناراحتی شما می‌شود و در تصوراتتان دیگر وجود ندارد، و یا آیا چیزی به وضعیت فعلی شما اضافه شده است؟)
  • بررسی مزایای تغییری که بدنبال آن هستید. این کار می‌تواند به شما کمک کند که همچنان انگیزه کافی داشته باشید و کاملا از اینکه زندگیتان پس از دسیابی به اهداف تان چگونه تغییر خواهد کرد، آگاه باشید.
  • از خودتان بپرسید « چگونه متوجه خواهم شد که به هدفم رسیده‌ام؟ چگونه بفهمم که آیا در مسیر درست قرار دارم یا از مسیر خارج شده‌ام؟» و پاسخ‌های خود را بنویسید.
  • اصول قانون جذب را آزمایش کنید و چیز‌هایی را که می‌خواهید را تجسم کنید. این که آیا شما به “قانون جذب” اعتقاد دارید یا نه مسئله‌ی اصلی نیست، این تکنیک‌ها واقعا می‌توانند انگیزه‌ی شما را بیشتر کند و همچنین باعث می‌شوند اهداف در ذهنتان شفاف‌تر باشد.
  • برای خودتان یک تابلو اعلانات درست کنید که اهداف اصلیتان را به شما یادآوری می‌کنند و آن‌ها را همیشه در ذهنتان به شیوه‌ای دل نشین نگه دارید.

هدف اصلی خود را به بخش‌های کوچکتر تقسیم کنید

چگونه می‌توانید اهداف اصلی و آرزوهای بلند پروازانه‌‌ی خود را بدون اینکه باعث خستگی و یا از دست دادن انگیزه شوند، به بخش‌های کوچکتر تقسیم کنید؟ چگونه می‌توانید به چیزی که می‌خواهید برسید در حالی که ادامه دادن یک عادت جدید به مدت یک یا دو هفته برای شما دشوار است؟ راز این کار تقسیم اهداف به بخش‌های کوچکتر است! این کارباعث میشود شما قادر به انجام دادن تمام مراحل باشید و به شما امکان می‌دهد بخاطر پیشرفت‌های خود در طول مسیر به خود پاداش دهید. این کار همچنین راز دستیابی به اهداف مختلف بطورهمزمان است. شما انرژی کافی برای پرداختن به چند هدف کوچک بطور همان زمان را  دارید و برای رسیدن به اهداف بزرگ در زمینه‌های مختلف زندگی خود تلاش می‌کنید. در هنگام تقسیم اهداف بزرگتر به اهداف کوچکتر، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • اول، اهداف بزرگ را که می‌خواهید به آن برسید را پیدا کنید. سپس، به دنبال مراحلی باشید که برای رسیدن به هرکدام از این اهداف لازم است، هر کدام از این مراحل پله‌ای از نردبان هدف شما است. سعی کنید مراحلی را که وابسته به تکمیل مرحله‌ی قبلی است را مشخص کنید.
  • در قدم بعدی، اگر ممکن است، این مراحل را نیز به بخش‌های کوچکتر تقسیم کنید. تقسیم مراحل را تا زمانی که اهداف کوچکی را که می‌توانید در مدت یک ماه یا حتی چند هفته یا یک هفته به دست آورید، ادامه دهید.(بعضی از مردم دوست دارند برای هر روز یک هدف داشته باشند)
  • در حفظ سطح دشواری درست عمل کنید. اگر اهداف شما بیش از حد کوچک و آسان باشد، شما احساس به چالش کشیده شدن نخواهید داشت و انگیزه خود را از دست خواهید داد؛ در بالا بردن دشواری آن‌ها احساس آزادی بکنید. اگر متوجه شدید که اهداف شما بیش از حد دشوار است، قبل از اینکه اعتماد به نفس خود را از دست بدهید، خسته شوید و همه چیز را رها کنید به خود اجازه دهید که اهداف خود را آسان‌تر کنید. تنظیم سرعت مناسب بخش مهمی از روند دستیابی به اهداف است.
  • آن‌ها را بنویسید! این صفحه در تنظیمات هدف به شما این امکان را می‌دهد تا اهداف خود را بازتاب دهید و روشن کنید و ببینید دیگران برای دستیابی به اهداف خود چه کار‌هایی را انجام می‌دهند. افراد بیشتر قدرت بیشتری دارند!

درخواست راهنمایی بکنید

اغلب تلاش برای دستیابی به اهداف در خلاء و بتنهایی کار دشواری است – داشتن کسی برای ارائه پشتیبانی و کمک به افزایش انگیزه شما در هنگام کار در جهت اهدافتان، کلیدی و ضروری است. درخواست حمایت‌ از افرادی که به شما نزدیک هستند، از کسانی که در اجتماع شما قرار دارند و دیگران، می‌تواند تفاوت بین اینکه احساس کنید در خلاف جهت جریان آب حرکت می‌کنید یا این احساس که کسانی هستند که در مسیر هدف در کنار شما هستند را به شما نشان دهد.

در اینجا چند راه وجود دارد که با کمک آن می‌توانید از حمایت دیگران برای دستیابی به اهداف خود استفاده کنید:

انعطاف پذیر باشید

از پشتیبانی خانواده و دوستان خود استفاده کنید. اگربه کسانی که ارتباط نزدیکی با آن‌ها دارید بگویید که چه برنامه‌ای در ذهن دارید، به احتمال بیشتری از آن‌ها پیروی خواهید کرد. اما چرا؟ بعضی از مردم از اینکه دیگران را ناامید کنند یا شکننده بنظر برسند، می‌ترسند؛ بعضی دیگر از حمایت و تشویق‌هایی که از خانواده و دوستانشان دریافت می‌کنند، لذت می‌برند. به سادگی داشتن کسی که بپرسد که «کار‌ها در رابطه با هدف چگونه پیش می‌رود؟» فرصتی را بازگو کردن موفقیت‌ها و کسب حمایت برای بازگشت به مسیر درست به شما می‌دهد.

شریکی در مسیر تلاش برای دستیابی به اهداف خود بیابید. اگر دوستی دارید که هدفی مشابه با شما دارد (یا حتی هدفی غیر مرتبط، اگر از قوه‌ی تصور خود استفاده می‌کنید)، شما دو نفر می‌توانید مربی، طرفدار شاد و یا همکار هم برای جشن گرفتن، برای یکدیگر باشید. اینکه همسرتان را در جریان امور قرار ندهید کار درستی نیست زیرا می‌دانید که موفقیت شما موفقیت او نیز هست. به همین ترتیب، پیروزی‌های شما حتی شیرین‌تر خواهد بود، زیرا شما هر دو از آن‌ها هیجان زده خواهید شد! این کار می‌تواند به هردوی شما کمک کند که در مقایسه با کار انفرادی بر روی اهدافتان، بهتر در این مسیر حرکت کنید.

یک گروه برای خود پیدا کنید. گروه‌های زیادی متشکل از افراد دیگر وجود دارند که برای هر هدف قابل تصوری در حال تلاش هستند. می‌خواهید یک رمان بنویسید؟ به هزاران نفر دیگر به ( NoNaWirMo: National Novel Writing Month) ملحق شوید. می‌خواهید دوندگی را بطور جدی دنبال کنید؟ شروع به آموزش برای یک ماراتن کنید و گروه‌های انگیزشی زیادی برای پیوستن به آن پیدا خواهید کرد. آیا می‌خواهید وزن کم کنید؟ گروه‌های مراقبت از وزن، گروه‌هایی در یاهو، جامعه پشتیبانی آنلاین یا برنامه جلسات شخصی در مورد هر گونه تلاش که شما ممکن است بخواهید امتحان کنید وجود دارد. (و اگر وجود نداشته باشد، شما می‌توانید خود آن را ایجاد کنید!)

افرادی را برای کمک به خود استخدام کنید. مربی شخصی، تمرین دهنده و متخصصین دیگری وجود دارند که کسب و کار آن‌ها کمک به دیگران برای رسیدن به موفقیت است. این افراد مهارت‌های لازم برای کمک به افراد برای تعیین اهداف درست، بالا نگه داشتن روحیه برای دستیابی به اهداف و ادامه مسیر بعد از رسیدن به موفقیت را دارند. اگر هدفتان چیزی است که واقعا می‌خواهید به آن برسید، چیزی است که واقعا به شما در پیگیری طولانی مدت و طرح کلی زندگیتان کمک خواهد کرد، به طور کلی سرمایه گذاری بر روی آن کاری درست و ارزشمند است.

در صورتی که با یک دیوار برخورد کنید، چه اتفاقی می‌افتد؟ شما در حال ادامه مسیر هستید و ناگهان احساس می‌کنید که نمی‌توانید گام دیگری بردارید؟ شاید لازم است هنگام کار بر روی دستیابی به اهداف، انعطاف پذیر باشید. شاید این هدف درستی برای شما نیست و شما این موضوع را در ناخودآگاه خود متوجه شده‌اید. شاید برنامه‌ای که برای دستیابی به اهداف خود انتخاب کرده‌اید، با شیوه‌ی زندگی شما، شخصیت و منابع موجود برای شما متناسب نیست. یا شاید شما فقط نیاز به استفاده از پاداش‌های مختلف دارید تا با رویکرد جدیدی برای رسیدن به چیزی که می‌خواهید تلاش کنید. کشف ریشه‌ی آنچه که شما را متوقف کرده است و تغییر دادن آن در صورت نیاز، بسیار مهم است. به جای آنکه آن را شکستی که تقصیر خودتان بوده است، بدانید، یا اینکه آن شکست در جدیت و برنامه ریزی خود تلقی کنید، ببینید که آیا برخی از تعدیلات جزئی و اصلاحات می‌تواند شما را در مسیری که می‌خواهید قرار دهد؟ ممکن است شما نیاز به  تعمیرات اساسی و کامل در برنامه خود نداشته باشید؛ و برای اینکه کارها عالی انجام شود فقط نیاز چند ترفند کوچک داشته باشید. اما به یاد داشته باشید، همه‌‌ی این تجربه مسیری است که شما در حین پیشروی به سوی هدف خود آن را می‌سازید – اگر مجبور شدید برای شناخت ناحیه چندین بار تغییر جهت دهید مشکلی وجود ندارد؛ فقط  رو به جلو پیش بروید.

به خودتان پاداش بدهید

بهترین بخش تقسیم اهداف بزرگ به قسمت‌های کوچک، – که یک ابزار انگیزشی عالی نیز هست- توانایی پاداش دادن به خودتان است که باعث پیشرفت شما می‌شود. توقف کردن و صاف کردن پشتتان زمانی که با مشکلات و سختی‌ها درمراحل مقدماتی مسیر رسیدن به اهدافتان مواجه می‌شوید، راهی برای به دست آوردن نیروی لازم برای حرکت است و شما را از در هم شکستن و دلسرد شدن در مسیر صعود به قله موفقیت حفظ می‌کند.

این پاداش می‌تواند انواع بسیاری داشته باشد، اما حالت ایده آل‌تر آن است که به هدف شما مرتبط باشد، چیزی که بخشیدن آن به خودتان خیلی سخت نیست و چیزی که شخصا از آن لذت می‌برید. برای مثال، زمانی که من تمریناتم را بطور منظم پیش می‌برم، به خودم لباس تمرین (معمولا بعد از تمرین دهم یا حتی بیشتر) پاداش می‌دهم. این کار یک ابزار انگیزشی بزرگ برای من است؛ زیرا من واقعا لباس‌های تمرینی را دوست دارم. و گرفتن چیزی جدید باعث می‌شود من با هیجان بیشتری به انجام تمرینات خود بپردازم. همچنین با به تدریج عضلانی‌تر شدنم، خرید لباس‌های جدید برایم بسیار جالب‌ است.

به همین ترتیب، هنگامی که هدفم این است که خانه‌ام  را بازسازی کنم، چیزهای کوچکی برای خانه به تدریج که هر بخش از آن کامل می‌شود، می‌خرم: یک اتاق تمیز سزاوار گل‌های تازه یا گیاهان خانگی سالم است؛ یک حمام بازسازی شده نیاز به حباب حمام جدید دارد. با استفاده از پاداش‌هایی که با اهداف تازه سازگار‌تر است (زمانی که اتاق تمیز است، گل ها بهتر جلوه می‌کنند و حمام حباب راحت‌تر کف می‌کند)، من به خودم با فکر کردن به این موارد انگیزه می‌دهم و بعد از رسیدن به هدف، با این موارد به خودم پاداش می‌دهم.

زهرا اکبرزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید