انتشار این مقاله


آیا ارتباطی بین دیر غذا خوردن و ابتلا به بیماری های قلبی وجود دارد !؟

براساس مطالعه جدیدی در شیکاگو وعده غذایی دیرهنگام در شب ممکن است عارضه‌ای برای سلامت قلب ایجاد کند. طبق مطالعه انجمن قلب آمریکا خوردن غذا دیرهنگام در عصر می‌تواند با افزایش ریسک بیماری‌ها قلبی مرتبط باشد. نور مکارم ، رهبر مطالعه و فلوشیپ کاردیولوژی دانشگاه کلمبیا معتقد است مردم آمریکا یک شیوه زندگی تاخیری دارند […]

براساس مطالعه جدیدی در شیکاگو وعده غذایی دیرهنگام در شب ممکن است عارضه‌ای برای سلامت قلب ایجاد کند.

طبق مطالعه انجمن قلب آمریکا خوردن غذا دیرهنگام در عصر می‌تواند با افزایش ریسک بیماری‌ها قلبی مرتبط باشد.

نور مکارم ، رهبر مطالعه و فلوشیپ کاردیولوژی دانشگاه کلمبیا معتقد است مردم آمریکا یک شیوه زندگی تاخیری دارند ؛ بدین معنی که شب‌ها دیر به رخت خواب می روند و ساعت خواب کمی دارند. با این روش زندگی تاخیری مقدار غذا خوردن در طول شب هم افزایش می‌یابد.

مکارم و همکارانش فکر می‌کردند که این زمان‌بندی غذایی ممکن است در ایجاد چاقی ، فشارخون بالاو دیابت که در سال‌های اخیر افزایش‌یافته‌اند موثر باشد.

بنابراین آن‌ها این مطالعه را ترتیب دادند تا این فرضیه را آزمایش کنند . آن‌ها از داده‌های “مطالعه سلامت کمیته اسپانیایی ” استفاده کردند که شامل اطلاعات ۱۲۷۰۰ نفر از افراد نژاد اسپانیایی و لاتین ۱۸تا۷۶ساله بود.(بنابراین این مطالعه یک جمعیت خاص در آمریکا ،نژاد اسپانیایی و لاتین ، را فقط مورد بررسی قرار داده است .)

مکارم توضیح داد:

 ما کاملا انتظار داشتیم که ارتباط مشابهی را بین بقیه جمعیت آمریکا مشاهده کنیم در واقع مطالعات متعددی در سایر کشورها نیز نشان داده‌اند که غذا خوردن در شب می‌تواند در ایجاد ریسک بیماری‌های قلبی موثر باشد.

در مطالعه اعضای تیم داده‌های مربوط به زمانی را که شرکت‌کننده‌ها برای اولین بار شروع به توصیف عادت‌های غذایی‌شان کرده بودند استفاده کردند و آن‌ها را با اطلاعات مربوط به فشارخون و قند خون مقایسه کردند .

آن‌ها مشاهده کردند بیش از نصف جمعیت مطالعه ، ۳۰درصد و یا بیشتر کالری روزانه‌شان را بعد از ساعت۶ بعدازظهر دریافت می‌کردند. این شرکت‌کننده‌ها قند خون ناشتا (سنجش مقدار قند خون وقتی فرد برای چند ساعت غذایی نخورده است ) بالاتری داشتند. همچنین، مقادیر بالاتری از انسولین (هورمون تنظیم‌کننده قند خون) و HOMA-IR  (نشانه مقاومت به انسولین ) و فشارخون بالاتری نسبت به شرکت‌کننده‌هایی که کمتر از ۳۰درصد کالری روزانه را پس از ساعت ۶ دریافت می‌کردند داشتند.

به گفته کلینیک مایو قند خون ناشتا بالا می‌تواند نشانه پیش دیابتی تلقی شود . حالت پیش دیابتی به این معناست که فرد قند خون بالاتری از حد نرمال دارد ولی آن قدر زیاد نیست که دیابتی تلقی شود . محققان دریافتند افرادی که  ۳۰درصد و یا بیشتر کالری روزانه‌شان را بعد از ساعت۶ بعدازظهر دریافت می‌کردند ۱۹ درصد بیش از سایرین مستعد پیش دیابتی شدن هستند . ۷۰درصد جمعیتی که حالت پیش دیابتی دارند در آینده به دیابت نوع ۲ دچار می‌شوند که خودش ریسک فاکتوری برای بیماری‌های قلبی است.

همچنین ۲۳ درصد از این افراد در مقایسه با افرادی که غذایشان را زودتر می‌خوردند مستعد بروز فشارخون بالابودند . این ارتباط‌  به خصوص در خانم‌ها شایع‌تر است.

اما نحوه ارتباط بین زمان وعده ها و ریسک بیماری هاچگونه است ؟

مطالعه تنها ارتباط زمان‌بندی وعده‌های غذایی و ریسک ابتلا فرد به مشکلات پزشکی خاصی را یافته است و رابطه علت و معلولی را اثبات نکرده است .

مکارم اشاره کرد :

یکی از احتمالات برای این ارتباط این است که وقتی ساعت بدن ما نتواند با محیط سازگار شود مشکلات افزایش می‌یابد . تقریباً هر سلولی از بدن ما بر اساس یک چرخه ۲۴ ساعته می‌تواند ساعت را مشخص کند ! بخش کوچکی از مغز ما که هسته سوپراکیاسماتیک نام دارد به عنوان ساعت اصلی بدن عمل می‌کند ؛ این بخش دریافت نور از منابع خارجی (اساسا از خورشید) و تنظیم بقیه ساعت‌ها  در سلول‌های بدن را در ادامه بر عهده داشته ، به مردم می‌گوید چه زمانی بیدار شوند، بخوابند و یا بخورند !

 

این ساعت‌ها با مواجهه نور روشن تنظیم می‌شوند اما علاوه بر آن عادت‌های فرد از جمله سیگنال های غذایی موثرند . وقتی ما درزمان های غیرمعمول غذا می‌خوریم ، برای مثال دریافت کالری بیشتر در عصر، ساعت‌های بدن سیگنال اشتباهی را از ساعت مرکزی دریافت می‌کنند ؛ این مساله می‌تواند منجر به مشکلات متابولیسمی شده ، ریسک بیماری‌های مزمن نظیر دیابت ، فشارخون بالا و بیماری‌های قلبی را ایجاد کند .


مقاله مرتبطبیماری قلبی: از عوارض به هم خوردن ساعت بدن


کریستین ناتسون، استاد نورولوژی و طب پیشگیری دانشگاه فین برگ گفت:

تقریباً واضح است که بیشترخوردن در ساعات شب اختلالات متابولیکی ایجاد می‌کند . این مشکلات زیاد می‌شوند زیرا چون شما در زمان اصلی که برای سیستم شبانه‌روزی بدنتان ترتیب داده‌شده غذا نمی‌خورید !

 

فائزه رحیمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید