انتشار این مقاله


خوردن سریع غذا می‌تواند منجر به افزایش وزن و بیماری‌های قلبی شود

محققان ژاپنی به رابطه‌ی بین خوردن سریع غذا و خطر ابتلا به سندرم متابولیکی پی برده‌اند.

طبق تحقیقات جدید، خوردن بیش از حد سریع غذا می‌تواند علاوه بر افزایش سایز دور کمر، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت و سکته‌ی مغزی را افزایش دهد. دکتر Takayuki Yamaji، متخصص قلب در دانشگاه هیروشیما ژاپن و نویسنده‌ی اول این تحقیق، طی ۵ سال بیش از ۱۰۰۰ شرکت کننده را مورد بررسی قرار داده است.

این تحقیق بر رابطه‌ی بین سرعت خوردن و بروز سندرم متابولیکی متمرکز بود. سندرم متابولیکی نامی جامع است که به پنج عامل خطر بیماری‌های قلبی-متابولیسمی مثل بیماری‌های قلبی، دیابت و سکته‌ی مغزی داده شده است. این ۵ عامل عبارت‌اند از: فشار خون بالا، چربی خون بالا، قند خون بالا، سطوح پایین کلسترول خوب (HDL) و دور کمر زیاد.

انستیتو ملی سلامت آمریکا (NIH) هشدار می‌دهد که با افزایش چاقی در جامعه، افراد بیش‌تری به سندرم متابولیک دچار می‌شوند. در حال حاضر بیش از یک سوم جمعیت بالغ ایالات متحده‌ آمریکا مبتلا به این سندرم هستند. در آینده ممکن است سندرم متابولیکی از مصرف سیگار پیشی گرفته و در صدر عوامل بیماری‌های قلبی قرار گیرد. بسته به کشور مورد مطالعه، درصد ابتلا به سندروم متابولیکی می‌تواند بین ۱۰ تا ۸۴ درصد جمعیت باشد.


مقاله‌ی مرتبط: آیا ارتباطی بین زمان غذا خوردن و اضافه وزن وجود دارد؟


مطالعه‌ی عادات غذایی در جمعیت بالغ ژاپن

دکتر یاماجی و همکارانش، ۱۰۸۳ نفر را مورد بررسی قرار دادند که ۶۴۲ نفر آن‌ها مرد بودند. سن میانگین جمعیت مورد مطالعه نیز حدود ۵۱ سال بود. این افراد در شروع مطالعه (۲۰۰۸) هیچ علائمی از سندروم متابولیکی نداشتند. محققان طی ۵ سال این علائم را در جمعیت مورد مطالعه پیگیری کردند.

شرکت‌کنندگان به وسیله‌ی یک پرسش‌نامه در مورد شیوه‌ی زندگی، عادات غذایی، فعالیت فیزیکی و سابقه‌ی پزشکی‌شان اطلاعات  لازم را در اختیار محققان دادند. اگر شرکت‌کنندگان از ۲۰ سالگی به بعد حداقل ۱۰ کیلوگرم وزن اضافه کرده بودند، این را در راستای اهداف تحقیق به عنوان چاق شدن تلقی کردند. هم‌چنین آن‌ها را بر اساس سرعت غذا خوردن‌شان به سه گروه تقسیم کردند: آهسته، نرمال و سریع


مقاله‌ی مرتبط: ۱۰ راه برای کنترل غذا خوردن


سریع غذا خوردن با سندروم متابولیکی مرتبط بود

طی ۵ سال بعد، ۸۴ نفر دچار سندروم متابولیکی شدند. به طور کلی سرعت بالاتر در خوردن غذا با افزایش بیش‌تر وزن، قند خون بالاتر، کلسترول بد بالاتر و دور کمر بزرگ‌تر همراه بود.

هم‌چنین احتمال ابتلا به سندرم متابولیکی در افرادی که سریع غذا می‌خورند دو برابر افراد نرمال بود. به طور دقیق‌تر امکان ابتلا به سندرم متابولیکی در افرادی که سریع غذا می‌خورند، ۱۱/۶ درصد نسبت به گروه نرمال بیش‌تر بود. احتمال ابتلا در گروه نرمال ۶.۵ درصد و در گروه افرادی که آهسته غذا می‌خوردند، فقط ۲/۳ درصد بود.

محققان از این تحقیق نتیجه گرفتند که سرعت خوردن غذا با چاقی و شیوع سندروم متابولیکی مرتبط است و بنابراین آرام غذا خوردن می‌تواند یک عامل بسیار مهم در نحوه‌ی زندگی برای جلوگیری از ابتلا به سندروم متابولیکی باشد.

زمانی که افراد سریع غذا می‌خورند معمولاً احساس سیری نمی‌کنند و احتمال این که بیش از مقدار نیازشان غذا بخورند، بالا می‌رود. خوردن سریع غذا موجب بالارفتن بیش‌تر سطح گلوکز در خون شده که آن نیز می‌تواند منجر به کاهش حساسیت انسولین به گلوکز و اصطلاحاً مقاومت انسولینی شود.

هومن ناطقیان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید