انتشار این مقاله


۱۰ راه برای کنترل غذا خوردن

آیا روی غذا خوردن خود کنترل دارید؟ چند راه میانبر وجود دارد که یک تغذیه‌ی سالم را بسیار راحت‌تر می‌کند.   در فروشگاه مواد غذایی آدامس بجویید شاید شنیده باشید که می‌گویند وقتی گرسنه هستی نباید به خرید غذا بروی. خوب، شما ممکن است بخواهید یک آدامس بدون قند قبل از حرکت کردن در راهروی […]

آیا روی غذا خوردن خود کنترل دارید؟ چند راه میانبر وجود دارد که یک تغذیه‌ی سالم را بسیار راحت‌تر می‌کند.

 

thinkstock_rf_photo_of_blowing_bubble

در فروشگاه مواد غذایی آدامس بجویید

شاید شنیده باشید که می‌گویند وقتی گرسنه هستی نباید به خرید غذا بروی. خوب، شما ممکن است بخواهید یک آدامس بدون قند قبل از حرکت کردن در راهروی فروشگاه بجویید. با توجه به دو مطالعه، افراد در حالی که آدامس می‌جوند، کمتر احساس گرسنگی و هوس مواد غذایی بی ارزش را می‌کنند. درنتیجه، تنقلات با کالری بالا مثل چیپس را کمتر خریداری می‌کنند و گزینه های سالم تری، مانند سبزیجات را به خانه می‌برند.

thinkstock_rf_photo_of_woman_at_salad_bar

ابتدا برای خودتان غذاهای سالم سرو کنید

هر وقت یک وعده غذایی را در خانه می‌خورید و یا ازمنوی یک کافه تریا غذای خود را انتخاب می‌کنید، ابتدا بشقاب خود را با سالم‌ترین موارد پرکنید. یک مطالعه نشان می‌دهد، هنگام شام در بوفه اشخاص تمایل به داشتن پرس بیشتری از اولین غذایی که می‌بینند، دارند. بنابراین، قبل از اینکه شروع به پر کردن ظرف خود کنید، کمی فکر کنید. سبزیجات یا غلات سبوس دار را قبل از گوشت چرب‌تر و چیزهای جانبی در بشقاب خود بگذارید.

thinkstock_rf_photo_of_wallet_full_of_cash

غذای خود را با پول نقد بخرید

وقتی با یک پلاستیک پول پرداخت می‌کنید خرید غذاهای بی ارزش و دسرها  آسان‌تر است. یک چیزی در مورد دادن پول نقد سخت و سرد باعث می‌شود افراد کمی درنگ کنند. برای مثال، محققان دریافتند وقتی به دبیرستانی‌ها گفته می‌شود از پول نقد برای خرید مواد غذایی کمتر سالم، مانند; کلوچه‌ها استفاده کنند، به دقت در موردش فکر می‌کنند، و اغلب خوراک سالم را انتخاب می‌کنند.

 

thinkstock_rf_photo_of_woman_snacking_watching_tv

تلویزیون را هنگام نمایش پخت و پز خاموش کنید

اگر شما در حال تلاش برای کاهش وزن هستید، دیدن مواد غذایی در تلویزیون می تواند باعث شود که بخواهید ته بندی کنید. تحقیقات نشان می‌دهد، اشخاصی که در رژیم هستند، وقتی در حال تماشای برنامه های مربوط به مواد غذایی هستند نسبت به تماشای برنامه های بدون مواد غذایی، آب نبات بیشتری می‌خورند.

 

thinkstock_rf_photo_of_blue_dishes

از ظرف های آبی رنگ استفاده کنید

باور کنید یا نه، رنگ ظرف‌هایتان ممکن است در اینکه چه مقدار مواد غذایی می‌خورید تفاوت ایجاد کند. تحقیقات نشان می‌دهد هرچقدر رنگ غذا بیشتر با رنگ ظرف ترکیب شود، احتمالا غذای بیشتری بخورید. پس از ظروفی با رنگ متفاوت استفاده کنید.

 

 

thinkstock_rf_photo_of_tapas

از کاسه و بشقاب کوچک‌تر استفاده کنید

اندازه ظروف و وسایل به مغزتان نشانه‌هایی در مورد اینکه شما چقدر “قراراست” غذا بخورید، می‌دهد – و یک ظرف بزرگ‌تر به معنی غذای بیش‌تر است. در یک مطالعه، افرادی که در یک بوفه‌ی چینی بشقابی بزرگ داشتند ۵۲ درصد بیشتر از حالت عادی، و ۴۵ درصد بیشتر نسبت به کسانی که با بشقاب کوچکتر، غذا خوردند.

istock_rf_photo_of_closeup_womans_thumbs_on_cell_phone

قبل از اینکه هوس غذا کنید دکمه مکث را بزنید

خوردن غذا به خاطر اینکه حوصله‌تان سر رفته، خسته، و یا ناراحتید، می‌تواند باعث شود تا خارج از کنترل عمل کنید. سعی کنید انگیزه برای غذا خوردن را به تاخیر بیاندازید: وقتی هوس غذا خوردن می‌کنید، برای ۵ تا ۱۰ دقیقه کار دیگری انجام دهید، سپس ببیند که آیا هنوز هم می‌خواهید غذا بخورید یا نه. احتمالا، آن انگیزه حداقل کمی، کم رنگ خواهد شد.

 

thinkstock_rf_photo_of_hand_reaching_for_cookie_jar

تنقلات ناسالم را خارج از دید نگه دارید

تنقلات ناسالم مانند آب نبات و چیپس‌ها را در جایی که نمی‌توانید آن‌ها را ببینید، ذخیره کنید. در این صورت ممکن است کم‌تر بخورید. هنگامی که کارمندان شکلات را بر روی میز خود می‌گذاشتند، ۴۸ درصد بیش‌تر از زمانی که ۶ فوت دور بودند، شکلات می‌خوردند . اگر شکلات را در کشوی میز خود می‌گذاشتند، ۲۵٪ کمتر از زمانی که شکلات ها روی میزشان بود از آن می‌خوردند.

 

thinkstock_rf_photo_of_woman_reading_menu

همیشه “کوچکتر” را سفارش دهید

یک ظرف بزرگ می‌تواند شما را به خوردن غذای بیشتر وسوسه کند، حتی اگر شما سیر باشید و یا طعم آن خوب نباشد. در یک مطالعه، به علاقمندان به سینما پاپ کورن رایگان هم در ظرف بزرگ و هم متوسط داده شد – برخی تازه و خوشمزه و برخی کهنه بودند. افرادی که به آنها ذرت بوداده‌ی تازه در ظروف بزرگ داده شده بود، ۴۵ درصد بیشتر از کسانی که آن را در ظرف متوسط دریافت کرده بودند، خوردند. حتی کسانی که پاپ کورن مانده را در ظروف بزرگ دریافت کردند، ۳۳٪ بیشتر از کسانی که با ظرف متوسط، پاپ کورن خوردند.

 

thinkstock_rf_photo_of_couple_enjoying_glasses_of_water

آهسته غذا بخورید و آب بنوشید

لقمه های کوچک‌تر بردارید. غذای خود را به آرامی بجویید. بین هر قاشق غذایی که می‌خوررید کمی بیش‌تر مکث کنید. و در هنگام غذا خوردن آب بنوشید. تحقیقات نشان می‌دهد، اگر می‌خواهید کالری غذایتان را کاهش دهید و هنوز هم احساس سیری بکنید، این مراحل ساده می‌توانند کلیدی باشند.

زهرا کریمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید