انتشار این مقاله


آیا سلول‌های بنیادی می‌توانند در درمان دیابت موثر واقع شوند؟

دیابت با روش‌های خاص قابل کنترل است؛ ولی هنوز درمان مناسبی در دسترس نیست. بعضی از دانشمندان معتقدند وارد کردن سلول‌های بنیادی به سلول‌های ترشح کننده‌ی انسولین می‌تواند در درمان دیابت امیدوار کننده باشد.

دیابت با روش‌های خاص قابل کنترل است؛ ولی هنوز درمان مناسبی در دسترس نیست. بعضی از دانشمندان معتقدند وارد کردن سلول‌های بنیادی به سلول‌های ترشح کننده‌ی انسولین می‌تواند در درمان دیابت امیدوار کننده باشد.

محققان فعال در زمینه‌ی سلول‌های بنیادی در حال تلاش برای مقابله با دیابت هستند.


مقاله مرتبط: آیا می‌توان سلول‌های بنیادی را در درمان دیابت بکار گرفت؟


یک مطالعه‌ی جدید انجام شده در دانشگاه پزشکی در سنت لوییس واشینگتن، در ژورنال گزارشات سلول‌های بنیادی منتشر شد. یافته‌ها می‌تواند برای افراد مبتلا به دیابت بسیار سودمند باشد.

در مطالعات اخیر دانشمندان توانستند با موفقیت سلول‌های بنیادی را وارد سلول‌های تولید کننده‌ی انسولین به نام سلول‌های بتا پانکراس کنند. با این حال در قدم‌های اول با مشکلاتی روبرو شدند. برای مثال، تنظیم میزان انسولین تولید شده توسط سلول‌های بتای جدید دشوار بود.

با گذر از روش‌های مربوط به تولید این سلول‌ها، محققان سلول‌های بتای حساس‌تر نسبت به سطح گلوکز خون ایجاد کردند.

محققان مشاهده کردند که پیوند سلول‌های جدید به موش‌هایی که قادر به تولید انسولین نیستند، منجر به تولید انسولین طی چند روز شد. این روش در کنترل سطح گلوکز خون این جانوران طی چند ماه موثر بود.

Jeffrey R. Millman که پروفسور فعال در زمینه پزشکی و مهندسی بیومیدیکال معنقد است که توانسته‌اند به موفقیت بزرگی در توسعه این سلول‌ها و حل مسائلی که قبلا با آن‌ها مواجه بودند، دست یابند.

سلول‌های جدید تولید کننده‌ی گلوکز نسبت به گلوکز خون، واکنش سریع‌تر و مناسب‌تری را از خود نشان دادند. این سلول‌ها در افرادی که دیابت نداشتند، مانند سلول‌های بتا عمل کردند.

دیابت میلیون‌ها نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد

دیابت بیماری غیر قابل درمانی است که بسیاری از افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در دیابت نوع ۲ که شایع‌ترین نوع دیابت است نیز، بدن به مقدار کافی انسولین تولید نمی‌کند و یا به شکل مناسبی به آن پاسخ نمی‌دهد.


مقاله مرتبط: مهمترین عامل دیابت چیست: آیا شما هم در معرض خطر هستید؟ 


با این که در اوایل بیماری سلول‌های تولید کننده انسولین در پانکراس، برای جبران این نقص انسولین بیشتری تولید می‌کنند، با این حال در گذر زمان این روش کارساز نخواهد بود.

در نتیجه، سطح گلوکز خون بالا می‌رود و حفظ بدن در شرایط عادی و سالم دشوار خواهد بود. افزایش سطح گلوکز خون می‌تواند در نهایت منجر به بیماری‌های خطرناک شود.

دیابت بیماری رایجی است که ۳۰/۳ میلیون نفر یا ۹/۴ درصد از جمعیت در آمریکا مبتلا به دیابت هستند. براساس تخمین انجمن دیابت در آمریکا، در نزدیک به ۷/۲ میلیون نفر هنوز دیابت تشخیص داده نشده است. سالانه تقریبا ۱/۵ میلیون نمونه جدید دیابت در آمریکا شناسایی می‌شود.

دیابت ششمین عامل مرگ در آمریکا است و اگر خوب مدیریت نشود، می‌تواند منجر به مشکلات و بیماری‌های زیادی شود. دیابت می‌تواند چشم‌ها، اعصاب و پوست را تحت تاثیر قرار دهد. افراد مبتلا دارای خطر بالای فشار خون بالا و سکته هستند.

علائم دیابت شامل پرنوشی، پر ادراری، گرسنگی بیش از حد، خستگی، مشکلات بینایی و بریدگی‌ها و کبودی‌هایی است که خوب نمی‌شوند.

آیا این روش در انسان‌ها کارساز است؟

با بالا رفتن شیوع دیابت، محققان در حال تلاش تلاش برای یافتن روش درمان جدید برای آن هستند.

Millman یکی از اعضای تیم مطالعاتی بود که ابتدا بر روی تبدیل سلول‌های پوستی به سلول‌های بنیادی در سال ۲۰۱۴ کار کردند و سپس در سال ۲۰۱۶ کار مشابهی را بر روی سلول‌های پوستی فرد مبتلا به دیابت برای یافتن درمان دیابت انجام دادند.

در هر دو این زمان‌ها آن‌ها برای تبدیل سلول‌های بنیادی به سلول‌های بتای تولید کننده‌ی انسولین، تلاش کردند. با این حال هنگامی که این سلول‎‌ها شروع به تولید هورمون کردند، این روند چندان موفقیت آمیز نبود.

بعضی از نمونه‌ها سلول‌ها تولید مقدار بسیار بالایی از انسولین می‌کردند و در بعضی از نمونه‌ها نیز انسولین کافی تولید نمی‌شد. هیچ کدام از این وضعیت‌ها برای تنظیم دیابت ایده آل نیست. در مطالعه اخیر، سلول‌های بنیادی جدید قابل اعتماد‌تر بودند.

به عقیده‌ی Jeffrey R. Millman، سلول‌های جدید حساس‌تر هستند و مقدار انسولینی که تولید می‌کنند مرتبط با سطح گلوکز خون است.

این مطالعه مسیری جالب در اختیار محقق فعال در زمینه دیابت قرار می‌دهد. آیا این روش در تولید انسولین موثر است؟ ابتدا باید دانشمندان از بی‌خطر بودن این سلول‌ها در بدن انسان اطمینان حاصل کنند و سپس کارآزمایی‌های بالینی مرتبط باید انجام گیرد.

اگر موثر بودن این سلول‌ها نتیجه گیری شود، Millman باید برنامه‌هایی برای تولید گسترده این سلول‌ها تنظیم کند. در اینصورت او و همکارانش باید بیش از یک بیلیون از این سلول‌ها در عرض چند هفته توید کنند.

با این که رسیدن به این اهداف هنوز زمان بر است، ولی موفقیت در این روش می‌تواند پیشرفت بزرگی در درمان دیابت باشد.

مبینا اولادغفاری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید